Finančníci přešli na pivo

23. října 2009, 13:41 - Táňa Králová
23. října 2009, 13:41

StarBev

Investiční skupina CVC Capital Partners s odkoupením středo- a východoevropských pivovarů od světového lídra Anheuser-Busch InBev přišla slíznout pěnu i ze Staropramenu. Pro finančníky s lucemburskou adresou a 19 pobočkami v Evropě, Asii a USA je to vůbec první akvizice v regionu. Nikoli však v branži. „Již dříve jsme vlastnili pivovar Belhaven ve Skotsku a několik firem v nápojářském průmyslu, kupříkladu nizozemský Royal Bols. Měli jsme také síť hospod ve Velké Británii,“ připomíná István Szöke, šéf CVC Capital Partners pro střední a východní Evropu. Nákup aktivit AB InBev za 2,23 miliardy dolarů (asi 38,6 miliardy korun) je ovšem z jiného soudku. Finančníci získávají pivovary v Česku (značky Staropramen, Braník, Ostravar, Vratislav a Měšťan), Bosně a Hercegovině, Bulharsku, Chorvatsku, Maďarsku, Černé Hoře, Rumunsku, Srbsku a na Slovensku.
„Hlavní předností tohoto byznysu je skvělé portfolio značek a jeho odolnost vůči ekonomickému propadu,“ vysvětluje transakci Szöke. Rozhodně odmítá, že by obchod mohl být jen jistou formou půjčky pro belgický InBev, aby splatil část ceny za převzetí amerického konkurenta Anheuser-Busch. K této domněnce svádí fakt, že prodávající si vymínil předkupní právo, pokud by se investiční fond pivovarů zbavoval. CVC přitom obvykle drží podniky pět či více let. „Zaměřujeme se na budování firem v dlouhodobém horizontu. Pět let už poskytuje čas na rozvoj,“ poznamenává Szöke. Předesílá, že nový majitel chce z pivovarnického uskupení, kterému dal název StarBev, udělat šampiona regionu. „Chceme stavět na osvědčených základech a přidat něco nového. Zatímco u AB InBev představoval zisk ze středo- a východoevropských aktivit méně než čtyři procenta z celkového zisku, pro StarBev to bude sto procent,“ říká Szöke. Potvrzuje, že portfolio StarBev by vlastníci rádi obohatili o Budějovický Budvar, pokud bude na prodej. Nevylučuje, že v jejich hledáčku se ocitnou i další pivovary v tuzemsku. „Jsme vždy otevřeni zajímavým nápadům. Teď se však soustředíme na dokončení první pivovarnické transakce,“ uvedl Szöke.
Staropramen označil za efektivní firmu. „Samozřejmě, že vždycky může být organizace ještě lepší. Zaměříme se na růst a zkvalitnění, nikoliv na úsporu nákladů,“ poznamenal zástupce CVC. Tuzemské vedení Staropramenu ujišťuje, že pro spotřebitele a obchodní partnery se s příchodem nového majitele nic nemění. „Veškeré smluvní vztahy zůstávají beze změny. I nadále budeme držitelem licencí na belgická piva Stella Artois, Hoegaarden a Leffe. Stejně tak bude AB InBev pokračovat v distribuci značky Staropramen ve vybraných zemích včetně Velké Británie, Německa, Spojených států, Ruska či Ukrajiny,“ uvedl generální ředitel Pivovarů Staropramen Zbyněk Kovář.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít