Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Výnos z dražby sběratelské kolekce „Muži 28. října“ získají váleční veteráni a děti po úrazech

Unikátní sběratelská kolekce „Muži 28. října“ vytvořená na počest 100. výročí vzniku…

Na internetu můžete díky PayU a Google Pay platit na jedno kliknutí

Budoucnost online plateb na internetu je v jednoduchosti. Zákazník chce zaplatit snadno a…

Kávovar JURA je tradice v moderním obalu

Pokud se řekne švýcarská přesnost, zřejmě si jako první představíte švýcarské hodinky,…

Fiat 600 slaví půlstoletí

25. července 2005, 00:00 - (eha)
25. července 2005, 00:00

ZAJÍMAVOST Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou. Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

Z továrny vyjíždělo až půl milionu fiatů ročně. foto: Fiat

**ZAJÍMAVOST

Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou.

Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti. Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození. V takové situaci se zrodil „velký malý“ Fiat 600, vůz malý velikostí, ale s velkým potenciálem.

Auto vytvořil inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného modelu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Aby se produkce mohla rozběhnout, bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku. Výroba se zvýšila ze 100 tisíc kusů ročně v roce 1950 na půl milionu o deset let později.

„V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů o problémech malého vozu. Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem, jak byly potíže vyřešeny na Fiatu 600. Přednáška vzbudila takový zájem, že o ní psaly i Timesy,“ chlubil se tvůrce legendy Dante Giacosa.  


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Zdražil váš dodavatel? Právě teď můžete bezplatně odejít
Jak si vyřídit výpis z katastru nemovitostí online?
Příspěvek na péči může měsíčně dělat i přes 15 000 Kč. Kdo má na něj nárok?
Lucemburčané si odchodem do penze pohorší nejméně
Jak banka rozhodne, jestli vám dá, nebo nedá půjčku?
Auta
Elektrobusy EKOVA Electron s ultrarychlým nabíjením
Seat Tarraco není čistý klon Kodiaqu. K Allspace má blíž (první dojmy)
Srovnání tříválců: Ford Focus 1.0 EcoBoost vs Opel Astra 1.0 Turbo vs Peugeot 308 1.2 PureTech
BMW představuje prototyp nového boxeru s oldschoolovým designem
V Německu na zemní plyn bez mýta
Technologie
Telegram zlepšil jazykovou podporu. Jak aktivovat komunitní český překlad?
Telefony porostou. Příští rok bude nejvíce těch s 6″ displeji a většími
GTA V nikdy nebylo levnější. Hru pro PC můžete mít za hubičku
Honor má nové logo. Podobné jako Huawei, ale v barvách Twilight
Prosincové záplatovací úterý přineslo řešení poškozeného Windows Media Playeru
Hry pro příležitostné hráče