Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Fiat 600 slaví půlstoletí

25. července 2005, 00:00 - (eha)
25. července 2005, 00:00

ZAJÍMAVOST Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou. Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti.

Z továrny vyjíždělo až půl milionu fiatů ročně. foto: Fiat

**ZAJÍMAVOST

Vůz, který kdysi dostal Itálii na silnice, slaví padesátileté výročí. Jde o Fiat 600, jenž se stal brzy po svém zrodu legendou.

Psal se rok 1955 a Itálie se právě chystala začít novou éru politické a sociální historie: život se vracel zpět do normálních kolejí po válce, která za sebou nechala přítomnost plnou nejistoty a stejně tak pochybné budoucnosti. Záleželo pouze na silné vůli a představách Italů, aby dosáhli obtížného, ale možného znovunarození. V takové situaci se zrodil „velký malý“ Fiat 600, vůz malý velikostí, ale s velkým potenciálem.

Auto vytvořil inženýr Dante Giacosa. Od roku 1951 nepřetržitě pracoval na návrhu čtyřmístného modelu s motorem vzadu, který by byl jak lehký, tak pevný. A navíc za cenu, která by byla dostupná lidem, kteří jej vytvořili. Po čtyřech letech vývoje a testování byl Fiat 600 dokončen. Aby se produkce mohla rozběhnout, bylo investováno 300 miliard lir do továrny v Mirafiori, vytvořily se nové výrobní linky, které mohly uspokojit neustále rostoucí poptávku. Výroba se zvýšila ze 100 tisíc kusů ročně v roce 1950 na půl milionu o deset let později.

„V roce 1957 jsem byl pozván, abych přednášel v Institutu strojních inženýrů o problémech malého vozu. Posluchači naplnili dvě velké haly, vysvětloval jsem, jak byly potíže vyřešeny na Fiatu 600. Přednáška vzbudila takový zájem, že o ní psaly i Timesy,“ chlubil se tvůrce legendy Dante Giacosa.  


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Velký test výkonných SSD pro rozhraní M.2 PCIe
Apple už má výřez i v baterce. Rozborka iPhonů prozradila i další detaily
Samsung umožní prodloužení životnosti starších televizorů pomocí kitu. Ne v Česku
T-Mobile láká na nový modem pro „LTE na doma“. Je rychlý a ještě k tomu sexy
Tip na neděli: jeden z nejhorších filmů The Room je zdarma na YouTubu
Hry pro příležitostné hráče