Ferrari by letos oslavil 110 let

25. února 2008, 00:00 - Erich Handl
25. února 2008, 00:00

AUTOMOBILOVÁ HISTORIE - Svět si minulý týden připomněl výročí narození jednoho z nejslavnějších světových podnikatelů – Itala Enza Ferrariho. Automobilový závodník a významný konstruktér propůjčil své jméno značce se hřebcem ve znaku.

Jako chlapec se chtěl Ferrari stát operním pěvcem, sportovním žurnalistou nebo automobilovým závodníkem. V deseti letech jej otec vzal na závody a bylo rozhodnuto. Ferrariho závodnická kariéra byla úspěšná, postupně se ale ukázalo, že jeho největší talent spočívá v řízení a organizaci výroby. Jméno Ferrari zná každý příznivec motorismu především díky rudým vozům formule 1. Zakladatel značky, která tradičně sídlí v italském městě Maranello, zemřel 14. srpna 1988.

Jaké byly jeho životní osudy? V roce 1918 se vrátil domů z 1. světové války, rodinnou firmu, která předtím slušně prosperovala díky dodávkám pro železnici i opravám automobilů, ale našel v troskách. Musel se tedy nechat zaměstnat. V automobilce Fiat jej sice odmítli, uchytil se ale u malé společnosti CMN, se kterou pak spojil i své závodnické začátky. Prorazil ale až poté, co přešel k automobilce Alfa Romeo. Obsadil druhé místo na Targa Florio 1920 a vyhrál i několik méně významných závodů.

V roce 1929 založil stáj Scuderia Ferrari, která jezdila s vozy Alfa Romeo a koncem 30. let ho automobilka pověřila vedením své závodní divize. Ferrari měl v té době už jméno a známé bylo i jeho logo. Vzpínajícího se hřebce převzal v roce 1923 od matky italského leteckého esa z první světové války, hraběte Franceska Baracci. Umístil ho na žlutý štít (barva Modeny), přidal písmena SF, tedy Scuderia Ferrari. Typická červená pak byla mezi válkami italskou národní barvou v automobilových závodech. Ferrari se později rozešel s Alfou Romeo a po přestávce, způsobené smlouvou, jež mu zakazovala čtyři roky působit v oboru pod svým jménem, založil v roce 1948 vlastní automobilku. Jeho cílem ale nebyla výroba běžných automobilů, Ferrari toužil „jen“ vytvořit ty nejlepší závodní automobily. A to se mu podařilo, v roce 1952 se Alberto Ascari s Ferrari stal poprvé mistrem světa formule 1. Od té doby jezdci ve Ferrari nasbírali přes tucet titulů. Továrna ale přestávala být hlavně výrobcem závodních vozů a z haly v Maranellu stále častěji vyjížděly vozy pro běžné silnice.

Enzo sice měl ke svým zákazníkům rezervovaný vztah – říkal, že jsou to často snobové, kterým příliš nejde o automobil s perfektními jízdními vlastnostmi – na druhou stranu ale pomáhali financovat závodní stáj. Finanční problémy sice koncem 60. let přivedly firmu do náruče koncernu Fiat, Enzo si ale svůj vliv udržel až do své smrti.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít