Menu Zavřít

„Falešný CzechTrade“ má přestat mást exportéry

28. 2. 2008
Autor: Euro.cz

Letitou kauzu soukromé firmy, která měla parazitovat na názvu vládní exportní agentury CzechTrade, v minulých dnech v podstatě rozhodly dvě události. Soud zakázal soukromé firmě CzechTrade Internet s. r. o. používat matoucí zkrácenou podobu názvu.

A vládní agentuře se naopak konečně povedlo zaregistrovat si jméno CzechTrade jako ochrannou známku.

Vládní agentura se snažila několik let soukromou společnost CzechTrade Internet, s.r.o. přimět k tomu, aby si změnila jméno i logo, které evokovalo znak státní organizace. „Tato firma parazitovala na dobré image, kterou vládní CzechTrade má,“ řekl ředitel státní agentury Ivan Jukl. Podle něj si mnoho exportérů zaplatilo u soukromé firmy služby v domnění, že jednají se státní institucí.

Vrchní soud v Praze dal vládní agentuře v této věci zapravdu. Koncem letošního ledna zakázal soukromé firmě, aby používala matoucí zkrácenou podobu svého názvu CzechTrade. Podle rozhodnutí soudu musí vystupovat vždy pod celým názvem, tedy CzechTrade Internet, s.r.o. Firma má také zaplatit státní agentuře symbolické odškodné ve výši 30 tisíc korun.

Jednatel firmy Jan Kučera říká, že s takovým rozhodnutím v zásadě nemá problém. „Pro nás není tak důležité, jestli máme v logu CzechTrade nebo třeba CzechTrade Internet. Ale vadilo by nám, pokud bychom nemohli dělat tu činnost, které se věnujeme. Ta je v mnohém odlišná od toho, co dělá státní agentura,“ řekl Kučera.

BRAND24

Shodou okolností ve stejnou dobu jako výrok soudu ovšem přišlo v kauze ještě jedno zásadní rozhodnutí. Úřad pro průmyslové vlastnictví po třech letech konečně schválil registraci ochranné známky CzechTrade. Vládní agentura zažádala o její zápis již v březnu 2005, úřad to ale z různých důvodů odmítal. Poslední odvolání proexportní agentury nicméně vedlo k úspěchu. Úřad pro průmyslové vlastnictví vystavil 14. února rozhodnutí, že slovní označení „CzechTrade“ do rejstříku ochranných známek zapíše. „Toto rozhodnutí je konečné a nelze se proti němu dále odvolat,“ sdělil předseda úřadu Karel Čada.

Vládní agentura tak získává další silný argument, který chce využít pro zásadnější postup vůči falešnému CzechTrade. Tedy jít ještě za rámec jen kompromisního rozhodnutí, ke kterému dospěl soud. „Chceme tuto soukromou firmu přimět, aby si své jméno změnila úplně. Registrovaná ochranná známka by pro to měla být dostatečným argumentem. Nevylučuje proto další právní kroky,“ sdělil Profitu ředitel odboru propagace vládní CzechTrade Aleš Řiháček.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).