zavřít

Ty to zvládneš.cz - NEPOZORNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Vybíráte vysokozdvižné vozíky? Prověřte si, jak je to s jejich servisem

Dobré zařízení nestačí. U manipulační techniky to platí rovněž. Důležitý je i kompletní…

Kontejnery v hamburském přístavu
Kontejnery v hamburském přístavu
Autor: čtk/AP

Exportní průzkum: Rusko a mimoevropské trhy ožívají

 Miroslav Tryner 02. července 2017, 12:18  -  Miroslav Tryner
Kontejnery v hamburském přístavu
Kontejnery v hamburském přístavu
Autor: čtk/AP
02. července 2017, 12:18

Malé a střední firmy začínají opět exportovat do Ruska a ostatních zemí SNS. Stále ale dominují trhy EU, kam vyváží 99 procent našich exportérů. Nejžádanější státní podporou je podle firem fyzická přítomnost zahraničních zástupců v teritoriích. V důsledku ukončení intervencí ČNB se firmy daleko více zajišťují vůči kurzovým rizikům. Vyplývá to z průzkumu, který připravila Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP) ve spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu.

Z průzkumu, který připravila agentura Ipsos na vzorku 500 malých a středních exportérů vyplývá, že roste počet českých podniků, které vyvážejí i mimo Evropskou unii.

„Ve srovnání s loňským rokem vidíme nárůst firem exportujících i za hranice Evropské unie, a to zejména do zemí ze Společenství nezávislých států a na Blízký východ. Trhy v zemích SNS oživují, tahounem se začíná opět stávat Rusko, které po několika letech propadu roste dle aktuálních statistik za první čtyři měsíce meziročně o pětinu. Podíl firem exportujících do alespoň 11 zemí stoupl oproti loňsku o sedm procent. Ze zemí Evropské unie je velký zájem o Německo, do kterého firmy plánují rozšířit export nejčastěji,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva AMSP ČR.

Kam exportují české malé a střední firmy

Kam exportují české firmy ( Autor: AMSP )
Zdroj: AMSP

Šetření potvrdilo, že firmy si věří, sází na kvalitu svých výrobků a nespoléhají na to, že by hlavní konkurenční výhoda byla v nízkých cenách. Podnikatelé čím dál více míří za vyšší přidanou hodnotou, a to na bázi speciálních služeb.

Hlavní bariérou exportních aktivit se stává vysoká byrokracie, která na podniky dopadá a brání jim v primárních obchodních aktivitách a na rozdíl od minulého roku podniky daleko intenzivněji řeší kurzová zajištění. Začíná se rovněž projevovat nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

Podle průzkumu z široké škály státních podpůrných služeb týkajících se exportu firmy nejvíce oceňují podporu jejich prezentace v zahraničí.

Podpora přímo v destinaci

„Uvědomujeme si, že pro malé a střední podniky nejsou nejpodstatnějším nástrojem podpory podnikatelské mise, ale naopak vyžadují informační a marketingový servis, osobní podporu v místě vývozní destinace a finanční exportní nástroje,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček.

Agentura CzechTrade je podle průzkumu pro podnikatele dlouhodobě nejpřirozenějším partnerem a je jimi vnímána jako prověřená a nezávislá státní podpora.


Přečtěte si o staronovém exportním teritoriu:

Čeští vývozci opět našli cestu do Indie. Loni export přidal 13 procent

Supermarket v indické Bombaji ( Zdroj: Profimedia.cz, Autor: Profimedia )


Nejčastěji využívanou službou agentury je dle výzkumu podpora účasti na zahraničních výstavách a veletrzích, které využilo 71 procent firem.

Necelá polovina firem pak dále využila službu exportní konzultace a 45 procent vyhledání obchodního partnera. Tři čtvrtiny exportérů, kteří mají zkušenost se službami agentury CzechTrade, mají zájem její služby využívat i nadále.

„Největší přínos firmám podle průzkumu přináší naše celosvětová síť zahraničních zástupců, kteří znají daná teritoria a mohou exportérům poskytnout know-how,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel agentury CzechTrade.

Čtěte také:

Český vývoz loni dosáhl rekordních čtyř bilionů. Vzrostla závislost na EU

Nájezdníci z Východu. České firmy už nejsou na Západě za otloukánky

České podniky dobývají „neperspektivní“ trhy



Čtěte také

Události Těžba železné rudy, ilustrační foto

Plundrování planety stoupá. Těží se stále více zdrojů, recykluje se ale jen devět procent

Lidstvo spotřebovává stále více přírodních zdrojů. Množství vytěžených surovin přesáhlo 1…

před 4 hodinami

 O2, ilustrační foto

O2 těží z rostoucí spotřeby mobilních dat. Výnosy firmy stouply na 38,8 miliardy korun

Operátor O2 zvýšil loni výnosy o dvě procenta na 38,76 miliardy korun. Čistý zisk stoupl…

před 4 hodinami

 Prezident Ekvádoru Lenín Moreno

Staline, vynes koš. Ekvádor zasáhla móda bizarních křestních jmen

V jihoamerické zemi tíhnoucí k socialismu dostává mnoho dětí jméno Lenin nebo Stalin. V…

před 4 hodinami

Ondřej Stratilík

Šest smutných roků. Obrana stále rozdýchává Stropnického nicnedělání

Tento týden si připomínáme jedno neveselé výročí. Ve čtvrtek 29. ledna to bude už šest…

před 4 hodinami

 Pražský okruh

Rozpočet EU: Brusel řeší klima a migraci, Češi jsou o dekádu pozadu

Český postoj k vyjednávání nového rozpočtu Evropské unie na roky 2021 až 2027 se…

před 4 hodinami

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Termín pro odevzdání daňového přiznání: v roce 2020?
Lze požadovat odškodné při havárii vozidel MHD?
Penzisté a platba sociálního pojištění
Zvýšení minimální mzdy daňovým pohledem
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Auta
Nové Caddy a Caddy Cargo se představí už v únoru
Chytré dálnice jsou nebezpečné, zjistili Britové. Zahynulo na nich už 38 lidí
Kvíz: Poznáte správně modely aut z těchto detailů?
Elektronické dálniční známky měly špiclovat řidiče. Nikdo nezaručí, že nebudou
Fiat vylepšil svůj zábavní systém. Je rychlejší a umí reagovat na hlas
Hry pro příležitostné hráče