zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Tedom, ilustrační foto
Tedom, ilustrační foto
Autor: Tedom

Exportní příběh roku: Firma Tedom koupila svého hlavního konkurenta

30. prosince 2019, 00:00 - Dalibor Dostál, Export a podnikání
 Tedom, ilustrační foto
Tedom, ilustrační foto
Autor: Tedom
30. prosince 2019, 00:00

Exportním příběhem roku byl letos v soutěži Exportní ceny DHL zvolen ten, pod kterým je podepsána třebíčská firma Tedom. Výrobce kogeneračních jednotek při své expanzi do zahraničí dokázal dokonce koupit svého hlavního konkurenta v Německu.

Účinnost společné výroby tepla a elektřiny přesahuje 90 procent. Oproti klasickým energetickým zařízením tak může být až trojnásobná. I proto na ni vsadila třebíčská firma Tedom, jejíž pozoruhodný příběh letos upoutal porotu Exportní ceny DHL.

Tedom tak triumfoval v kategorii Exportní příběh roku. Jaký byl? Firmu založil už v roce 1991 Josef Jeleček, její zkratka vychází ze spojení slov „teplo domova“. „Vystudoval jsem energetické strojírenství a návrh první kogenerační jednotky vycházel z tématu mé diplomové práce,“ vzpomíná Josef Jeleček. A dále pokračuje: „Inspirací byla zmíněná diplomová práce a jednoduchý výpočet, že výroba elektřiny ze zemního plynu v té době vycházela ziskově i bez příspěvku.“

Největším přínosem kogenerace je podle něj maximální využití energie z paliva, především zemního plynu či bioplynu. Využívá totiž také teplo, které se při samostatné výrobě elektřiny v konvenčních zdrojích vypouští bez využití do ovzduší.

Typickým zákazníkem Tedomu jsou především firmy s vyšší energetickou náročností v oblasti tepla, případně chlazení. „Mohou to být komunální výtopny, průmyslové podniky, plavecké bazény, hotely, nemocnice a podobně,“ vypočítává Jeleček.

Převzetí rivala

Společnost při oslovování nových zákazníků využívá spoluúčasti na zahraničních veletrzích organizovaných agenturou CzechTrade. Při souboji o zakázky firma naráží především na konkurenty z vyspělých zemí. „Vzhledem ke globální působnosti jsou našimi největšími konkurenty firmy se stejným oborem podnikání, a to především německé, neboť v Německu jsou tradičně výhodné podmínky pro provozování kogeneračních jednotek a vznikla tu tedy řada firem zabývajících se jejich výrobou,“ zmiňuje podnikatel.

Tedom v kostce
Českou strojírenskou firmu založil v Třebíči roku 1991 Josef Jeleček. Hlavním předmětem činnosti společnosti jsou vývoj a výroba kogeneračních jednotek s plynovými spalovacími motory.

Kromě těch vyrábí i plynová tepelná čerpadla a spalovací motory, vše vlastní konstrukce.

To byl také důvod, proč Tedom v roce 2016 koupil německou společnost Schnell Motoren. Ta je na trhu přes dvě desetiletí a je jedním z největších německých výrobců kogeneračních jednotek s vysokou účinností, určených především pro bioplynové stanice.

Samotný Tedom má v současnosti kolem 500 zaměstnanců, celá skupina Tedom Group pak téměř 900 pracovníků. Obě firmy se v minulém roce přiblížily obratu čtyři miliardy korun.

Lepší než velké zdroje?

I když je podpora kogenerace ze strany státu nižší ve srovnání s obnovitelnými zdroji, v Tedomu jsou spokojení. „Obecně lze říci, že v České republice máme velmi sofistikovaný systém podpory kombinované výroby elektřiny a tepla (KVET), který se mění v závislosti na cenách energií a služeb. Je tedy zajištěna celkem stabilní pozice pro provozovatele kogenerace a zároveň významně omezena případná překompenzace. Myslím si, že od našeho systému podpory by se mohly jiné státy učit,“ oceňuje Josef Jeleček.

Mikrokogenerace se podle něj díky rozvoji technologií, IT a internetu stávají stále více alternativou k velkým zdrojům, třeba jaderným. „Elektřinu a teplo vyrábějí lokálně, jsou tedy opatřením proti případným blackoutům v případě havárie velkých zdrojů,“ dodává letošní laureát Exportní ceny.

PDF verze prosincového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Počet hodnocení: 2 | Průměrné hodnocení: 5.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče