Menu Zavřít

Exportní cena 2011 je šancí i pro menší firmy

1. 6. 2011
Autor: profit

Dává šanci vyniknout i menším a středním firmám. To je předností Exportní ceny podle Luďka Drnce, obchodního ředitele společnosti DHL Express, která je spolupořadatelem soutěže. Anketa sleduje u firem meziroční růst vývozu a dává tak podle něj i dobrou informaci o aktuálním vývoji ekonomiky.

Exportní cena 2011 je šancí i pro menší firmy

Foto: DHL Expres

Přinese letošní Exportní cena nějaké změny oproti loňsku?

V každém ročníku se pravidelně mění jen zadání dvou kategorií. Jednak je to kategorie zaměřená na konkrétní vývozní teritorium. Loni to byla Indie. Letos jsme se rozhodli vyhodnotit nejúspěšnější exportéry vyvážející do Společenství nezávislých států. A druhou pravidelně obměňovanou kategorií je Exportér regionu. Loni to byl Moravskoslezský kraj, letos jsme zvolili Královéhradecký kraj. Jinak ostatní kategorie, pravidla soutěže a metodika volby vítěze je v podstatě beze změn. Vždycky říkám, že to je právě jedna z předností soutěže. Díky ustálené metodice je možné dobře srovnávat meziroční výsledky jednotlivých firem i celkové trendy v ekonomice.

Proč jste jako teritorium vybrali právě Společenství nezávislých států?

Vždycky se snažíme zaměřit na takovou oblast, která je perspektivní, ale kam není úplně jednoduché vyvážet. To oblast SNS jistě splňuje. Dalším důvodem je, že jde o jedno z nejrychleji rostoucích exportních teritorií, kde navíc české firmy mají významnou výhodu oproti západoevropským konkurentům, díky znalosti ruského jazyka a historickým obchodním vztahům.

A volba Královéhradeckého kraje měla nějaký speciální důvod?

Volbu exportéra regionu jsme zavedli zhruba před šesti lety a zpočátku jsme oslovovali spíše ty kraje, které byly průmyslově přece jen trošku slabší. Teď už zbyly na výběr regiony se silnější hospodářskou základnou. Z těch jsme letos vybírali, volba padla na Královéhradecko. Především proto, že měl v loňském roce tento kraj třetí nejvyšší nárůst exportu ze všech krajů, export zde narostl o čtvrtinu. Očekáváme tedy dobrou základnu potenciálních soutěžících a věřím, že jich hodně k soutěži přitáhneme.

Metodika soutěže je nastavena tak, že se do výsledků zohledňuje loňský nárůst exportu příslušné firmy v poměru k obratu. V čem je přednost téhle metody?

Má přinejmenším dvě výhody. Především dává šanci i malým a středním firmám. Ty nemají v anketách, kde se zohledňuje jen celkový objem exportu, většinou příliš šanci. Naopak Exportní cena se zaměřuje na dynamiku růstu vývozu a také podíl exportu na obratu firmy, takže se mohou mezi sebou utkat různě velké společnosti. Další půvab této metody spočívá v tom, že do poslední chvíle nikdo neví, která firma zvítězí. Dokonce ani my jako organizátoři. A to i když ty společnosti znáte a víte, nakolik se jim v poslední době dařilo. Naopak třeba v anketě Exportér roku – jakkoliv je také velmi užitečná – si asi už teď všichni dokážeme tipnout, kdo ji letos opět vyhraje. Dominantní postavení společnosti škoda Auto zřejmě mezi českými vývozci ještě nějaký čas nikdo neohrozí.

Jaký bývá u vývozců o Exportní cenu zájem?

Je to různé. Stalo se nám už několikrát, že se nějaký šikovný vývozce nechtěl přihlásit, protože v tom neviděl přínos nebo soutěž prostě neznal. Pak uspěl a najednou byl velmi rád za pozitivní mediální publicitu či poradenství a věcné ceny, které získal. Informace o Exportní ceně se snažíme dávat vývozcům prostřednictvím našich mediálních partnerů, na exportních seminářích i aktivním telemarketingem.

Exportní cena dává díky nasbíraným statistikám zajímavou informaci o vývoji českého vývozu. Zaujal vás při posledním ročníku nějaký trend?

Když listuji předešlými výsledky soutěže, je vidět jedna pozitivní změna. V exportu se začínají ve větší míře prosazovat i vývozci služeb. Například jde hodně o výrobce počítačového softwaru. To je určitě dobře. Jinak vývoz samozřejmě stále táhne především strojírenství. Ovšem další pozitivní trend, který je jasně vidět, je příklon k lehčímu strojírenství s vysokou přidanou hodnotou.

Vaše společnost působí v oblasti dopravy. Projevilo se už v tomto odvětví oživení ekonomiky?

BRAND24

Ano, dokonce velmi výrazně. V současnosti zaznamenáváme v meziročním srovnání zhruba o 30 procent víc zakázek, takže se dostáváme dokonce ještě nad úroveň, která byla před krizí. Na našem oboru je zajímavé, že obvykle o něco ještě předbíhá celkový vývoj ekonomiky. Takže jeho růst je velmi dobrou předpovědí i pro hospodářství jako takové.

Firmy se mohou do soutěže začít hlásit už od nynějška až do uzávěrky 21. října. Slavnostní vyhlášení vítězů proběhne 22. listopadu 2011 v panoramatickém sále ZOOM v Kongresovém paláci v Praze. Více informací naleznete na adrese www.exportnicena.cz.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).