Menu Zavřít

Exportér roku bez překvapení

15. 12. 2003
Autor: Euro.cz

I STŘEDNĚ VELKÝ TUZEMSKÝ PODNIK MŮŽE BÝT NEJVĚTŠÍM SVĚTOVÝM VÝROBCEM VE SVÉM OBORU. ČESKÉMU VÝVOZU DOMINUJÍ FIRMY SPOJENÉ S AUTOMOBILOVÝM PRŮMYSLEM.

Podruhé se vyhlašovali vítězové v kategorii středních vývozců Letos podruhé se v rámci Exportéra roku, který už se koná podeváté, vyhlašovaly i nejúspěšnější vývozní firmy v segmentu středních podniků s exportem přesahujícím sto milionů korun. Soutěž pořádala Hospodářská komora ČR, sdružení Střední podnikatelský stav a Profit se zúčastnil jako mediální partner. Vítězem kategorie středních vývozců se stala společnost Viliam Sivek EuroAgentur Praha, která v Česku provozuje několik hotelů. Na druhém místě pak skončila firma Interkov, která vyrábí kování (pákové mechanizmy) do pořadačů. Vznikla v roce 1992, kdy zaměstnávala 160 lidí a vyráběla zhruba pět až šest milionů kování ročně. V současnosti v ní pracuje kolem 420 lidí a produkce je pět až šest milionů kusů kování za měsíc. „Na začátku letošního roku jsme se stali největším světovým výrobcem tohoto sortimentu. Koupili jsme konkurenční rakouskou firmu,“ uvedl ředitel Interkovu Petr Kozák. Firma vyváží v rámci možností do celého světa. Pořadače jsou však podle Kozáka hlavně evropská doména. Významné odbytiště je však také oblast Středního a Blízkého Východu. Severoameričané pořadače zřejmě vůbec nepoužívají, ale Interkov umisťuje část své produkce v Jižní Americe. „Naše hlavní vývozní teritorium je Německo jako nejbyrokratičtější země v Evropě, následují Polsko a Rusko,“ konstatoval Kozák. O odumírání evropské byrokracie jistě nemusejí mít výrobci jejích pracovních pomůcek starost. I v této oblasti se však výrazně prosazuje asijská konkurence. „Čínská výroba zlevnila z roku na rok o 25 procent. Koruna je silná - nejdříve posílila vůči euru, nyní proti dolaru - a dnešní trend v Evropě znamená, že firmy našeho typu v podstatě přestávají existovat. V Evropě jsme zbyli tři výrobci, přičemž jeden je těsně před ukončením výroby. Takže do roka do dvou budeme už jen dva,“ uvedl Kozák. Pokud bude pokračovat vývoj kurzu vůči dolaru, nedá se podle něho v podstatě konkurovat laciné asijské konkurenci. Zato premiér Vladimír Špidla je s vývojem českého zahraničního obchodu spokojen. „Letošní trend zahraničního obchodu slibuje nejlepší výsledky od roku 1999,“ uvedl a ujistil exportéry, že si vláda uvědomuje, že na vývozu závisí většina firem v tuzemsku. Proto také ministerstvo průmyslu a obchodu připravuje od příštího roku další tři programy na podporu exportu - jednak zpřístupnění financí na marketingové aktivity firem v zahraničí, dále podporu zakládání českých firem v zahraničí a podporu mezinárodního marketingu malých a středních podniků. OPĚT ŠKODA AUTO

Jinak letošní ročník Exportéra roku nepřinesl žádné překvapení. Dlouhodobě nejúspěšnějším vývozcem je Škoda Auto. Viditelně roste také význam a podíl dodavatelského sektoru automobilového průmyslu. V kategorii nárůst exportu mezi roky 2001 a 2002 je z prvních třiceti firem polovina z autoprůmyslu. V kategorii nárůst exportu za období 1993 až 2002 pak tvoří společnosti z tohoto oboru třicet procent z prvních třiceti umístěných. V absolutním objemu exportu za loňský rok se společnosti automobilového průmyslu podílejí 40 procenty na prvních třiceti umístěných. Tvoří také třetinu společností, které obsadily prvních třicet příček v kategorii absolutní objem exportu za období 1993 až 2002.

Výsledky soutěže Exportér roku 2003 Nárůst exportu 2001-2002 - střední exportéři

1. Viliam Sivek EuroAgentur Praha

2. Interkov, s. r. o.

3. Alfa Plastik, a. s.

Objem exportu 1993 - 2002

1. Škoda Auto, a. s.

2. Metalimex, a. s.

3. Ispat Nová huť, a. s.

Objem exportu 2002

1. Škoda Auto, a. s.

2. Barum Continental, s. r. o.

3. Siemens, s. r. o.

Nárůst exportu 1993 - 2002

1. Siemens, s. r. o.

2. Splintex Czech, a. s.

3. Mitas, a. s.

Nárůst exportu 2001 - 2002

1. FIC CZ, s. r.o.

BRAND24

2. Kiekert-CS, s. r. o.

3. Dura Automotive CZ, s. r. o.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).