Současná byznysová situace v Austrálii a jak se s ní poprala jedna česko-australská společnost - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Současná byznysová situace v Austrálii a jak se s ní poprala jedna česko-australská společnost

CzechTrade,
Současná byznysová situace v Austrálii a jak se s ní poprala jedna česko-australská společnost
Zdroj: Travis Simon, Flickr, CC BY 2.0

Sektory, které byly v Austrálii a na Novém Zélandu nejvíce ovlivněny pandemií covid-19 jsou HORECA a turismus. Způsobily to přijaté restrikce – byly zavřeny všechny obchody, které nebyly považovány za strategické.

Fungovaly pouze supermarkety, příruční obchody s potravinami obdoba našeho smíšeného zboží, hobby obchody. Restaurace a kavárny byly otevřené pouze pro „výdej domů“, otevřené zůstaly benzínové stanice a lékárny. Zákazníci se rychle přeorientovali na využití e-shopů. Potravinářské řetězce nestačily řešit dodávky domů, a tak je omezily pro osoby nemocné v izolaci – týkalo se například australského řetězce Coles a Woolworth.

Firmy zaměřené na zákaznický servis fungovaly omezeně. Městská doprava byla v provozu. Např. v některých business centrech byla vydána speciální nařízení, kdy ve výtahu mohl jet pouze jeden člověk a v kanceláři mohl být omezený počet lidí, aby se dosáhlo jedné osoby na čtyři metry čtvereční. V obchodech byly vyznačeny páskami 1,5metrové odstupy, které nakupující museli dodržovat, což bylo uplatněno i v případě výdaje jídel u okének restaurací či kaváren.

Pláže byly zpočátku zavřené, od poloviny dubna se některé pláže otevřely s tím, že bylo možné se vykoupat, nesmělo se slunit, ležet na pláži a muselo se co nejdříve po vykoupání odejít. Většina Australanů v rámci restrikcí vydaných vládou pracovala z domova.

Čeští vývozci sice mohli exportovat, docházelo však ke zdržení zakázek. „V obou regionech včetně Nového Zélandu budou mít evropské firmy větší příležitosti, než tomu bylo doposud. Vychází to ze ztracené důvěry namířené k Číně. Velkým potenciálem pro české firmy zůstávají technologie zaměřené na obnovitelné zdroje energie, vychází to z faktu, že energetická spotřeba je krytá ze 76 procent z uhlí, 10 procent z vody, sedm procent zemním plynym. Projekty na podporu energie z obnovitelných jsou stále podporované vládou, zajímavé inovativní technologie, vyplnění mezer na trhu niche produkty,“ popisuje aktuální situaci ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade pro Austrálii a Nový Zéland.

V teritoriu působí v sektorech B2B a HORECA česko-australská společnost JM Style Pty Ltd. A takto popisuje celou situaci její majitel Jozef Maťko: „V našem byznys modelu je současná situace na trhu v Austrálii a na Novým Zélandu bohužel velmi podobná jako v Česku. Globální i lokální výrobci piva, kterým dodáváme brandované a cejchované pivní sklo, se potýkali se stejnými problémy jako výrobci piva v Čechách. Neměli komu prodávat pivo v sudech a zároveň naše pivní sklo.  Celý segment HORECA byl vládou uzavřen. Alternativní záchranou pro výrobce byl prodej piva v Retail segmentu, a to ve skleněných lahvích, plechovkách anebo v nevratných plastových nádobách. Někteří se snažili jít cestou prodeje v dárkových skleněných 2L Growlers.

Když však opomeneme aktuální situaci a budeme očekávat rychlý návrat do ,starých kolejí‘, musím říct, že tyhle pacifické trhy jsou specifické, ale zároveň hodně zajímavé pro české výrobce. Chtěl jsem představit náš model v B2B segmentu s výrobci piva, ale současně jsem chtěl poukázat na zajímavé možnosti v HORECA segmentu. Na trhu pracujeme s několika zajímavými globálními hotelovými řetězci jako Hyatt, Hyatte Regency nebo Sofitel. Jsme dodavateli do různých lokálních restauračních síti jako Bavarian beer, Tap House, RSL clubs atd. Nedávno jsme začali zastupovat české značky jako G.Benedikt, Bohemia Crystalite, Sahm Gastro v tomto segmentu a pevné věřím že po stabilizaci situace budou s vývojem prodeje spokojeni.

V ,Horeca Pacifik‘ jsou v tomto segmentu opravdu obrovské možnosti pro výrobce, kteří ,opravdu chtějí a nebojí se‘, zároveň však musím podotknout, že cesta to není jednoduchá a rychlá, je důležité mít spolehlivého i zkušeného distributora. S tím může pomoci CzechTrade.

Na závěr souhlasím s Alici a také si myslím, že novou výhodou a exportní příležitosti pro české výrobky jsou pravě ,ochlazené vztahy‘ mezi čínskými výrobci a australskými dovozci kvůli covid-19.

Čeští výrobci, kteří měli v minulosti problémy pravé s čínskou cenovou konkurencí, by měli přehodnotit svůj názor na australský a novozélandský trh.“  

Ohodnoťte tento článek
Diskuze