Důsledek koronakrize: Na Středním východě vzrůstá počet bezhotovostních plateb a online nákupů - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Důsledek koronakrize: Na Středním východě vzrůstá počet bezhotovostních plateb a online nákupů

CzehcTrade,
Důsledek koronakrize: Na Středním východě vzrůstá počet bezhotovostních plateb a online nákupů
Zdroj: CC0 via Pixabay

Průzkum, který na Středním východě v nedávné době proběhl jasně ukázal, že celých 53 procent obyvatel používá mobilní telefon pro online nákupy a doručování.  Navíc 90 procent lidí uvedlo, že u tohoto způsobu nakupování již hodlají zůstat i v době, kdy krize opadne.

Trend byl patrný již v uplynulých třech letech, nicméně díky nastalé krizi se výrazně zvýšil, jak co do objemu a množství realizovaných transakcí. Průzkum byl uskutečněn mezi 1000 respondenty v SAE, Saúdské Arábii a Egyptě. 70 procent respondentů uvedlo, že jim kvůli covid-19 klesly příjmy kvůli redukci platů, dalších 49 procent uvedlo, že pro ně došlo na druhou stranu i ke zvýšení životních nákladů.

V intencích nákupních trendů průzkum odhalil, že lidé více utratili za nákupy potravin, zábavy a média, pokles útrat pak zaznamenalo oblečení a obuv, útraty v restauracích a jejich doručovací služby. Lidé nakupovali v průměru méně, ale když nakupovali, utratili za nákup výrazně více než před krizí.

Současná krize by tak mohla dle výkladu výsledků průzkumu přimět velká nákupní centra v regionu k přehodnocení jejich prodejního formátu a strategie nabídky produktů. Je těžké předjímat, jak se prodejci v těchto nákupních centrech skutečně v budoucnu zachovají. Nicméně průzkumy ukazují, že zákazníci si navykli formou online nákupů pořizovat mnohem širší spektrum zboží, než tomu bylo dříve.

Tento trend tak může vyústí v to, že „kamenný obchod“ se stane místem, kde se zákazník vizuálně seznámí s produktem, jeho kvalitou a samotný obchod pak bude realizován ve virtuálním světě. Nákupní centra tak budou možná více v pozici showroomu, což přinese i změnu formátu jednotlivých prodejen, dispozic vnitřních prostor atd.

Lidé také začali mnohem více používat sociální média a komunikační aplikace, kdy nejrozšířenější je WhatsApp.

Michal Nedělka, CzechTrade Dubaj

Ohodnoťte tento článek
Diskuze