Dotazy na Klientské centrum pro export: Vývoz dezinfekce i podvodné objednávky - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Dotazy na Klientské centrum pro export: Vývoz dezinfekce i podvodné objednávky

, Jana Falathová,
Dotazy na Klientské centrum pro export: Vývoz dezinfekce i podvodné objednávky
Zdroj: Shutterstock

Vývozci hledají u Klientského centra pro export v době pandemie rady ohledně exportu zdravotnických pomůcek do zahraničí nebo pomoci vlády firmám v době koronaviru. Evergreenem mezi problémy jsou podvodné firmy z Afriky, které fiktivně poptávají dodávky zboží, aby ve skutečnosti z exportérů jen lákaly peníze.

O služby Klientského centra pro export (KCE) je v době koronaviru ještě větší zájem než dříve. Jen v dubnu se počet dotazů předaných na KCE zvýšil oproti stejnému období loňského roku o více než 20 procent. Společný projekt agentury CzechTrade a ministerstev průmyslu a obchodu a zahraničních věcí, který poskytuje českým firmám informace, poradenské a asistenční služby při exportních aktivitách, přizpůsobil svoje činnosti požadavkům firem v době krizových opatření.

Počet podniků, které se kvůli omezení činnosti v krizovém stavu ocitly ve složité situaci, se zvýšil. Souvisí to zejména s útlumem či změnou výrobní činnosti některých firem (výroba roušek či zdravotního oblečení místo původní konfekce, spodního prádla). Firmy také začaly hledat nová odbytiště pro stávající či nové produkty.

Firmy se zajímají o možnost exportu zdravotních pomůcek, u nichž se už nasytila poptávka v České republice (šití a dodávky roušek, zdravotnické oblečení, různé ochranné prostředky, dezinfekce) a které je možné po zrušení zákazu exportovat do zahraničí. Také se ozývají další firmy, jež mají zájem o služby CzechTrade zdarma a teprve nyní se rozhodly je využít. Jedná se například o nabídku českých ovocných sirupů, vyhledání odběratelů a distributorů pro koženou galanterii a další.

Neutuchají bohužel ani aktivity fiktivních firem z některých afrických zemí, které pod záštitou vymyšlené státní organizace poptávají nereálně vysoká množství různých výrobků (propisovačky, textilní výrobky). Tyto mnohdy podvodné firmy lákají na platbu předem, ale v konečné fázi pak jen inkasují od českého zájemce poplatky za různé údajné „provozní výdaje“. Dotazy směřují i k aktuálním podmínkám pro vycestování pracovníků na zakázky v zahraničí, například do Španělska, na Slovensko a do dalších zemí.

Autorka pracuje v Klientském centru pro export, CzechTrade

PDF verze květnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

Ohodnoťte tento článek
Diskuze