Designblok byl letos jiný: v klášteře a zčásti virtuálně - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Designblok byl letos jiný: v klášteře a zčásti virtuálně

Designblok byl letos jiný: v klášteře a zčásti virtuálně
Zdroj: CzechTrade

V areálu bývalého kláštera svatého Gabriela v Praze se počátkem října konal 22. ročník festivalu Designblok zaměřený na design, nábytek či šperky. Stylovou atmosféru dala akci zajímavá architektura konventu, kvůli koronaviru byl ale omezen počet návštěvníků. Zájemci si ovšem mohou exponáty a přednášky do konce měsíce prohlédnout na internetu.

Trochu jako při příjemném bloudění v krajině za zrcadlem se cítili návštěvníci festivalu Designblok. Ten se po několika ročnících na pražském Výstavišti letos přemístil do lehce tajemných chodeb bývalého klášterního areálu, který dnes nese název Gabriel Loci. 10 tisíc metrů čtverečních výstavy rozdělených do dvou hlavních bloků a menších doprovodných expozicí bylo rozptýleno do několika pater konventu i přilehlých prostor. Návštěvníka čekal v každé místnosti trochu jiný vjem, od tradičně pojatých vitrín až po futuristickou instalaci, která pohlcuje zvuk.

I přes přísná opatření kvůli koronaviru se na akci nakonec podílelo přes 220 vystavovatelů. Jejich produkty jsou k vidění až do konce října také na webových stránkách výstavy. Taktéž doprovodný program ve formě diskusí o přínosu designu byl s ohledem na koronavirovou hrozbu vysílán online a přes web se na jejich záznam může podívat veřejnost. I ceny Designbloku se letos rozhodovaly online.

„Je to vlastně symbolický závěr letošního ročníku. Mohli jsme představit formou výstavy suverénní práce českých tvůrců, ale velká část jejich slávy se ponese hlavně prostřednictvím internetu. Přesto si myslím, že stálo za to letošní ročník dotáhnout do konce. Jsem hrdá na to, co český design i v době krize dokázal. Jeho poselství je jasné: pracovat musíme dál, ať se děje, co se děje!“ uvedla Jana Zielinski, ředitelka Designbloku.

CzechTrade propojil firmy s designéry

I přes řadu omezení byla návštěvnost Designbloku vysoká. Týkalo se to také expozice agentury CzechTrade, která se podpoře průmyslového designu věnuje už od roku 2008. Její expozice vznikla ve spolupráci s designérem Václavem Mlynářem jako vizuálně poutavá prezentace online Adresáře designérů CzechTrade a příjemná poradenská zóna vybavená nábytkem společnosti Mastr & Mastr. To byl vítěz kategorie Výrobce roku 2019 – Design pro export, Ocenění Czech Grand Design. Každý den navštívily tuto poradenskou zónu hlavně menší firmy, aby si od konzultantů vyslechly možnosti využití exportních i dotovaných služeb.

Zvláštní cenu získala Moravská galerie za nákup nových exponátů.

Právě Václav Mlynář, který je současně kreativním ředitelem značky BOMMA, vystoupil také v rámci doprovodného programu, kde v online diskusi představil známou českou sklářskou společnost. Konaly se též tři semináře v podání ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade. Nesly názvy V Německu vyhrává jednoduchá elegance, Uspějte v Mexiku a Designové trendy a příležitosti v Maďarsku. Dále proběhla přednáška o aktuálních materiálových trendech.

Pandemie pomohla zahradnímu nábytku

Někteří vystavovatelé přijeli na Designblok i přes problémy s epidemií poprvé. To platí třeba pro opavskou nábytkářskou společnost Todus. „Dříve jsme jezdili na výstavy do Kolína nad Rýnem a Milána, na Designbloku jsme poprvé. Chceme se víc dostat do povědomí domácích zákazníků,“ uvedla umělecká ředitelka společnosti Zuzana Kollárovitsová. Společnost vyrábí zahradní nábytek s originálním designem a zatím vyváží 80 procent produkce do zahraničí.

„Poslední dva roky se ale zvyšuje i zájem českých zákazníků,“ říká Zuzana Kollárovitsová s tím, že může jít i o důkaz zvyšující se kupní síly tuzemských spotřebitelů. „Poslední období je pro nás co do prodeje v Česku rekordní. Možná se lidé po karanténě těšili, jak si posedí na svých zahrádkách,“ míní.

České dřevo, český stůl

Na český a potažmo slovenský trh se zaměřila také další vystavující společnost Kaplan nábytek. Rodinný podnik z obce Orličky v Orlických horách má tradici už od roku 1934, kdy zde založil dědeček současného majitele firmy dílnu na výrobu židlí. Tradici dnes rozvíjejí další členové rodiny, firma má 25 zaměstnanců a jde cestou kvalitního designu. „Dříve jsme působili řekněme v pozici dodavatele větší nizozemské společnosti. Někdy kolem roku 2009 ale vyvrcholila naše snaha jít vlastní cestou. Dnes máme 30 vlastních distribučních míst, případně prodáváme napřímo koncovým zákazníkům. Díky finanční podpoře z evropských fondů jsme nedávno mohli koupit velmi nákladný CNC stroj, díky němuž dokážeme dát nábytku dokonalejší design,“ říká jednatel společnosti Lukáš Kaplan a ukazuje precizně zaoblené linie na nohách dřevěného stolu zajištěné právě díky nové strojní výbavě firmy.

„Také pečlivě vybíráme dřevo přímo v našem regionu. Dá se říct, že už když v lese vidíme strom, tak víme, co z něj vyrobíme,“ podotýká Lukáš Kaplan. Nápaditou prezentaci výrobků rodinné firmy z Orliček připravil přední český designér Václav Mlynář.

Zvuk může být pohlcen sklem i nanovlákny

Jednu z potemnělých místností v útrobách bývalého kláštera prosvětlovala geometrická instalace firmy Aveton. Vedle projektování a realizací stojí za startupem Glasio, který experimentuje s výrobou skla, jež slouží k pohlcování zvuku. To je pak možno využít v kancelářích, v recepcích hotelů a dalších prostorách, kde je žádoucí snižovat hluk.

Návštěvníci výstavy si mohli hru se zvuky vyzkoušet přímo v útrobách instalace. „Na výrobu používáme stoprocentně recyklované sklo, které odebíráme od skláren. Startup je aktivní asi tři roky, do jeho rozjezdu jsme investovali jednotky milionů korun. Jsme v něm tři zakladatelé, ale celkem se na projektu podílí 12 spolupracovníků,“ říká jednatel společnosti Vít Domkář. „V současnosti také spolupracujeme s libereckou univerzitou, zkoušíme k pohlcování zvuků využít nanovlákna. Na co potřebujete dnes několik centimetrů hmoty, na to stačí jen nanometry takové látky,“ naznačuje další vývoj Vít Domkář.

Hlavní cenu vyhrála instalace z 222 štaflí a znovuzrozená Jawa

Ceny letošního Designbloku byly rozdány v jedenácti kategoriích. Odborná porota ocenila nejlepší produktové novinky, svítidla, nábytek, bytové doplňky, ale i nejzdařilejší módní kolekci a šperk.

Absolutním vítězem se stal Jan Plecháč, který pro Designblok navrhl hned dvě expozice. Tou první byla hlavní instalace Designerie, složená z 222 štaflí. Jan Plecháč využil všedního předmětu, jako jsou štafle a hravou formou inspiroval návštěvníky k většímu nadhledu, který je ve společnosti potřeba. Zároveň výstavu připravil v režimu „zero waste“, tedy tak, aby po ní nezbyl žádný odpad. Štafle byly totiž na prodej, po skončení výstavy se instalace rozebrala a štafle vydaly zájemcům. Výtěžek putuje na podporu Centra Paraple.

Druhým oceněným počinem je výstava Vášeň, do níž Jan Plecháč obtiskl svůj zápal pro motorky. „Mým cílem bylo vdechnout život morálně i technicky zastaralé věci – motorce Jawa za pomoci šikovných mistrů hned několika řemesel, kteří by se za normálních okolností u jednoho projektu asi nikdy nepotkali,“ uvedl Plecháč. V jedné dílně se díky tomu potkal um stavitelů motorek, sedláře, brusiče, ale i šperkaře a ilustrátora. Společně přeměnili nepoužitelný starý stroj v mistrovský kousek současného designu.

Porota ocenila nábytek nebo akustické panely

Český výrobce Todus si odnesl výhru za Nejlepší nábytek – kolekci Baza a stůl Branta od belgického Studia Segers. Mezi svítidly porota ocenila speciální akustické podsvícené panely Eclipse od studia Lappa Anny Leschingerové a Lenky Preussové. Nejlepší bytové doplňky, konkrétně textilní produkty, deky, zrcadla i nábytek, vystavila značka IHOR. Mezi novinkami firem zvítězila kolekce SOLO porcelánky Rudolf Kämpf a z designérů slavila etablovaná dvojice DECHEM, známá především pro nezaměnitelná svítidla, jež si tentokrát cenu odnesla za zrcadla a nástěnné objekty.

Mimořádným počinem jsou nové exponáty Moravské galerie

V kategorii šperk získala ocenění Mária Kobelová a za nejlepší módní kolekci porota zvolila řadu kabátů Together značky Soolista, jejíž novinka umožňuje pohodlné nošení dětí vpředu nebo na zádech v teple kabátu. Mimořádným počinem mimo kategorie byla zvolena historická akvizice tvorby českých designérů Moravské galerie v Brně, která nakoupila v koronavirové době díla za 2,5 milionu korun a výběr předvedla právě na Designbloku.

Neotřelé nápady i interaktivní zpracování tradičně soupeřily v kategorii Nejlepší instalace. Mezi výrobci a prodejci zabodovala společná instalace značek Vitra a Křehký, kterou speciálně pro Designblok vytvořil scénograf Marek Cpin. Nejlépe zpracovanou výstavou mezi designéry byla ta studia Vobouch, ve které hrály hlavní roli dvě vázy, UV světlo a iluze hloubky prostoru. O titul za nejlepší instalaci školy se rozhodovalo mezi třemi ateliéry pražské umprum. Nakonec ocenění získal Ateliér keramiky a porcelánu.

PDF verze říjnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení

Ohodnoťte tento článek
Diskuze