Čína: spotřebitele láká E-commerce a virtuální showroomy - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Čína: spotřebitele láká E-commerce a virtuální showroomy

CzechTrade,
Čína: spotřebitele láká E-commerce a virtuální showroomy
Zdroj: Profimedia.cz

„Ztráta zakázek od evropských klientů nutí firmy hledat příležitosti na vzdálenějších teritoriích, včetně Číny. Přeprava zboží se nezastavila, ale situaci exportérům komplikuje zákaz vstupu cizincům do země. Obchody se tak přesouvají do virtuálního prostředí,“ konstatuje v rozhovoru Aleš Červinka, ředitel regionálního centra Čína a zahraniční kanceláře CzechTrade v jihovýchodní Číně. V hledáčku zájmu čínských spotřebitelů jsou on-line vzdělávací programy, hry nebo produkty související se zdravým životním stylem.

Jaká je dnes situace v Číně?

Téměř všechny místní firmy jsou již zpátky v provozu a situace je stabilizovaná. Nicméně mnoho lidí stále pracuje z domova a spotřebitelská poptávka zůstává do jisté míry utlumena, neboť strach čínských spotřebitelů z možné nákazy či ztráty zaměstnání zůstává stále velký. Nejvíce byly zasažené menší firmy z cestovního ruchu, pohostinství, ubytování nebo letecká přepravy. Rovněž firmy orientované na export čelí poklesu globální poptávky a začínají se potýkat s problémy. Dochází k propouštění zaměstnanců, řada firem omezuje činnost, případně zkouší změnit obchodní model či obor podnikání. Hodně se jich přeorientovalo na výrobu a dodávky zdravotnických prostředků.

Čínská vláda se snaží znovu oživit spotřebitelský trh a využívá k tomu různé nákupní festivaly či e-vouchery na nákup zboží, dále různými daňovými a bankovními úlevami podporuje hlavně menší a střední firmy.

Jak se změnily podmínky pro zahraniční obchod a jak reagovali exportéři?

Roste prodej zboží přes e-commerce, rozvážky jídla do domu, on-line hry, software na on-line výuku a konferenční hovory, on-line zdravotnictví, logistické služby apod. Vývozci mají i nadále možnost exportovat své výrobky do Číny, neboť tok zboží ovlivněn nebyl.

Vzhledem k tomu, že české firmy čelí úbytku zakázek od svých klientů v Evropě, hledají nové příležitosti v mimoevropských zemích, včetně Číny. Tento trend pociťujeme na nárůstu zájmu o pomoc pro české exportéry od naší kanceláře.

Situaci však komplikuje fakt, že zatím nebyl odvolán zákaz pro cizince cestovat do Číny a země je jim stále uzavřena. Dalším problémem jsou mezinárodní veletrhy, na kterých řada českých firem plánovala účast, a které byly zrušeny, posunuty na konec roku, případně až na příští rok. Došlo tak k určitému zásahu do marketingových plánů, firmy přišly o možnost prezentovat se velkému množství lidí a nalézt nové potenciální obchodní partnery.

Vlivem útlumu spotřebitelské poptávky nyní čelí poklesu zájmu o výrobky společnosti dovážející do Číny potraviny a nápoje, hudební nástroje a jiné spotřebitelské produkty. Dochází také k posouvání plánovaných projektů a investičních aktivit v Číně na pozdější období. Obdobně je tomu u již uzavřených zakázek, kde firmy nemohou vyslat své technické pracovníky na montáže zařízení.

Co mohou exportéři v budoucnu očekávat? Jaká pozitiva a příležitosti pro ně vidíte?

Čína se bude chtít připravit na případnou další epidemii, takže bude prostor pro sofistikované konkurenceschopné zdravotnické přístroje. Stejně tak obrovský potenciál nabízí rozvijící se on-line prostor, a to nejen v oblasti cross-border e-commerce, která během pandemie zaznamenala významný nárůst. Vývoj mobilních aplikací či herního průmyslu mohou být příkladem. Dále zde registrujeme zvýšený zájem o jakékoliv produkty související se zdravým životním stylem, třeba doplňky stravy na přírodní bázi, fitness produkty, vitamíny apod.

Podle mého názoru se bude měnit forma exportu. Usměrní se počet masových akcí s osobním kontaktem a maximum aktivit se přesune do virtuálního prostředí. České firmy by se na tento trend měly připravit a investovat do kvalitní prezentace v čínštině na svých webových stránkách, případně do svého vlastního e-shopu či virtuálního showroomu.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze