Experti: Vodíková auta by v Česku měla být „prodlouženou rukou“ elektromobilů

 Miroslav Tryner 23. června 2017, 13:50  -  Miroslav Tryner
23. června 2017, 13:50

Vodíkové automobily by v Česku v nejbližší době mohly figurovat coby prodlužovač dojezdových vzdáleností elektromobilu. Shodlo se na tom 13 expertů v rámci studie poradenské společnosti Grant Thornton. Do budoucna je podle nich ale nezbytná vládní strategie na podporu využití vodíkové dopravy. Rozhovorům s odborníky předcházelo šetření mezi širokou veřejností. Většina dotázaných uvedla, že by o vodíková auta měla zájem, pokud budou finančně dostupná a bude dostatek plnicích stanic.

Fakt, že automobil na vodíkový pohon je z hlediska stavby motoru v podstatě elektromobil, není mezi širokou veřejností příliš rozšířen.

„Naším cílem je zvýšit povědomí o vodíkové mobilitě. Domníváme se, že mnoho lidí v Česku vůbec neví, že auta na vodík už existují, prodávají se a fungují u našich sousedů. Technologicky se jedná vlastně o elektromobily, které získávají zdroj elektrické energie z palivového článku, nikoliv dobíjením ze sítě. Je důležité nestavět vodík do pozice, jestli ano či ne, ale kdy. Dalším krokem k většímu rozšíření však musí být vybudování infrastruktury,“ uvedl Martin Peleška, ředitel Toyota Central Europe-Czech.

Dotázaní experti nevnímají budoucí vývoj alternativních vozidel jako zápas mezi elektromobily a automobily na vodíkový pohon, ale jako dvě cesty alternativního pohonu, které se mohou vzájemně doplňovat. Současná podpora elektromobility tudíž může zároveň napomáhat rozvoji vodíku v dopravě.

Veřejná a zásilková doprava

V otázce blízké budoucnosti vidí respondenti mimo tranzitu přes Česko potenciál především ve veřejné autobusové dopravě, která je již v současnosti dobře technologicky zvládnutá. Vždy je však nutné mít na paměti i ekonomickou stránku. Jedná se sice primárně o autobusovou dopravu, ale využití si může vodík nalézt například u zásilkových služeb. Obecně by se tyto provozy měly brát jako předstupeň celoplošného využívání, kde se vyzkouší reálný životní cyklus vodíkové technologie.


Přečtěte si, co si myslí čeští řidiči:

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně


Infrastruktura či prodej

Většina respondentů souhlasí, že klíčovou křižovatkou ve využití vodíku v dopravě je rozhodnutí, co má být dříve. Zda začít s výstavbou infrastruktury plnicích stanic nebo s výrobou a prodejem automobilů.

„Je nasnadě, že jedno bez druhého postrádá smysl. Obecně ale panuje shoda, že podpora ze strany státu by měla jít primárně do rozvoje infrastruktury. Návazná podpora samotných vozidel dává smysl pouze pro konečné zákazníky,“ shrnuje Jiří Dvořák, expert na alternativní zdroje energie z Grant Thornton.

Vodík z obnovitelných zdrojů do 10 let

Vodík se v ČR vyrábí již nyní, jen ne ve specifikaci určené pro vodíková auta. Problematiku přibližuje Tomáš Herink, ředitel vývoje společnosti Unipetrol: „V současné době vyrábíme vodík z fosilních surovin, který pro potřeby aut s vodíkovými články není dostatečně čistý. V případě rozjezdu vodíkové mobility jsme však připraveni vodík vyčistit na požadovanou úroveň. V první fázi bychom rádi vybavili čerpací stanice plnicími stojany, to je horizont zhruba dvou let od chvíle, kdy padne rozhodnutí o podpoře této technologie. V druhé fázi do nich dodávat vlastní vodík, to je výhled tak na tři až čtyři roky. Zhruba za deset let by mohla přijít třetí fáze, ve které by se vodík vyráběl z obnovitelných zdrojů.“

Třinec jako výkladní skříň

„Město Třinec nabízí možnost být „výkladní skříní“ pro otestování vodíkové technologie, je vhodným místem pro pilotní provoz. Financování ale není možné z rozpočtu města, je nutné zapojení různých forem dotací. Město Třinec tak nabízí svůj čas a kapacity, jelikož by chtělo spolupracovat na rozvoji čisté mobility a všech jejich alternativ, včetně té vodíkové,“ podporuje vodíkovou mobilitu starostka Třince Věra Palkovská.

Dotázaní experti se shodli, že je do budoucna nezbytná konkrétní vládní strategie na podporu rozvoje využití vodíkové dopravy, a to v několika oblastech. Legislativně by mohlo jít o daňové zvýhodnění nákupu automobilů či autobusů, v environmentální oblasti by mohlo jít o úpravu vjezdu do měst, v oblasti infrastruktury pak o podporu výstavby plnicích stanic na vodík.


Čtěte také:

Benzina chce v Česku stavět první vodíkovou čerpací stanici. I když tu auta na vodík nejezdí

Vodíkové autobusy a bezodpadové město. Praha představila plán do roku 2030

Německo dá 250 milionů eur na podporu vodíkových aut, která nikdo nechce

Pohon budoucnosti: ze solárního článku poteče palivo



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 1.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o rozdílech mezi hrubou a superhrubou mzdou
9 otázek, na které se chcete zeptat při žádosti o starobní důchod
V Česku je již 131 dobíjecích stanic pro elektroauta
Z pokuty hned exekuce? To je nový trik některých dodavatelů
Co když se vám cestou z dovolené ztratí či poškodí zavazadla?
Auta
Retro: Lotus Omega ve své době zastínil BMW M, Mercedesy…
BMW poprvé ukazuje novou generaci řady 3. Zatím ale jako maskovaný prototyp
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu?
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Jaká jsou nejoblíbenější auta v zemích Evropy? O Octavii se zákazníci perou nejen u nás
Technologie
Přehled: Co byste měli vědet o hrubé a superhrubé mzdě?
Specifikace GeForce RTX 2080 a RTX 2080 Ti prozrazeny. Nvidia asi vydá obě najednou
Prodeje GPU pro těžbu klesly o 94 %, přesto měla Nvidia v Q2 tržby 3,12 miliardy $
Rusko chce recyklovatelné rakety, jako má Elon Musk
Cnews FM #205: Právo, morálka a hranice cenzury nejen v IT [podcast]
Hry pro příležitostné hráče