Evropský automobilový průmysl táhne poptávka v zemích BRIC

03. října 2011, 18:38 - Profit, TZ
03. října 2011, 18:38

Na základě průzkumu společnosti Ernst & Young provedeného mezi více než 300 řediteli evropských automobilových společností očekávali manažeři  v následujícím období nárůst tržeb, především díky zvyšující se poptávce v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína) a ve východní Evropě.

Foto: Profimedia.cz

Hodnocení respondentů z Itálie nebo ze Španělska jsou ve srovnání s jejich britskými či francouzskými kolegy pochopitelně opatrnější. Německo bude podle respondentů vedoucím světovým lídrem i do budoucna – co se týče inovací, kvality výrobků i produktivity. Čína a Indie ho předstihly pouze v případě hodnocení výrobních nákladů. Průzkum dále ukázal, že na masové využívání elektromobilů si budeme muset ještě minimálně deset let počkat.

Co se týče vývoje tržeb v období následujících 12 měsíců, 71 % dotázaných očekává, že se zvýší jejich tržby v Číně (čtvrtina dokonce uvádí, že se „zvýší výrazně“). Nárůst poptávky ve východní Evropě předpokládá 57 % respondentů, dobré jsou i odhady pro Rusko (52 %) a Indii (51 %). Naproti tomu v Itálii očekává každý třetí respondent v nejbližším období zhoršení. Nejpesimističtější vyhlídky má severoamerický trh, kde ve výrazný nárůst prodejů doufá pouhých 5 % oslovených manažerů, zatímco celých 12 % naopak počítá s jeho výrazným poklesem.

„První pololetí roku 2011 bylo pro evropské výrobce automobilů velmi dobré, avšak další vývoj je vzhledem k nejistým ekonomickým podmínkám třeba hodnotit opatrně, nicméně i nadále se pozitivně vyvíjí například export do zemí východní Evropy a BRIC, a to v segmentu malých i luxusních vozů,“ shrnuje výsledky průzkumu Milan Kočka, partner Ernst & Young pro automobilový průmysl.

Pokud jde o vyhlídky nových vozů v jednotlivých třídách, nejlépe se budou podle účastníků průzkumu prodávat malé vozy. Růst tržeb u nich vidí optimisticky 78 %, u vozů střední třídy doufá v nárůst tržeb 64 %, u vyšší třídy pak 52 % dotázaných. Názory na vývoj tržeb u luxusních vozů se rozcházejí. Zatímco výrazný nárůst tržeb u nich v krátko- a střednědobém výhledu očekává 19 % oslovených manažerů (což je nejvíce v jednotlivých kategoriích), se stagnací, nebo dokonce poklesem tržeb počítá 29 % respondentů.

„Za nejdůležitější oblasti v oboru považují v současnosti respondenti z evropských automobilových společností kvalitu, stabilitu dodavatelů a inovace. Ve střednědobém horizontu opět zmiňují kvalitu, ochranu životního prostředí a inovace,“ říká Milan Kočka.

Elektromobily se potýkají s řadou překážek

Více než polovina oslovených manažerů (52 %) se domnívá, že elektromobily se začnou masově prodávat nejprve v Evropě (vede především Německo), následovat bude Čína (39 %) a Japonsko (37 %). Pokud jde o časový horizont jejich masového využívání, stanoviska respondentů se výrazně liší. Zatímco 9 % oslovených předpokládá, že to bude již do čtyř let, 19 % očekává rozvoj masového trhu až po roce 2025.

„Názory na to, kdy se elektromobily začnou v Evropě a především v Asii masově prodávat, se velmi různí,“ konstatuje Milan Kočka. „I když je aktuální výhled automobilového průmyslu poměrně příznivý, další rozvoj elektromobilů je kvůli současné ekonomické nestabilitě nejistý. Přesto se řada výrobců na jejich možné širší používání opravdu připravuje.“ 

Mezi nejvýznamnější faktory, které podle názoru účastníků průzkumu brání rychlejšímu rozšíření elektromobilů, patří „omezený sortiment“, pokud jde o vyráběné třídy vozů s tímto pohonem (65 %), „malý počet nabíjecích stanic“ (57 %), „vysoká cena“ (55 %) a rovněž „nevhodnost pro běžné užívání – např. krátký dojezd“ (30 %).

„Největší překážkou, která brzdí masivnější používání aut s elektrickým pohonem, je omezený sortiment vyráběných typů, nedostatečná síť veřejně přístupných nabíjecích stanic a vysoká cena modelů,“ dodává Milan Kočka. „Drtivá většina respondentů průzkumu (91 %) se proto domnívá, že bez státních dotací se elektromobilům nepodaří prorazit na trh v masovém měřítku.“

Průzkum provedla společnost v červenci 2011 mezi 307 evropskými automobilovými společnostmi - konkrétně v České republice, Francii, Itálii, Maďarsku, Německu, Španělsku, Rakousku, Rusku, Slovensku, Polsku, Portugalsku a Velké Británii. Průzkum proběhl formou tel. interview, které pro společnost Ernst & Young realizoval nezávislý institut Valid Research (Bielefeld). Průzkum se zaměřil zejména na současnou ekonomickou situaci v odvětví a obchodní očekávání do budoucna.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít