Evropská komise vyzývá lidi k podpoře cestovního ruchu. Navrhuje, aby využívali vouchery - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Evropská komise vyzývá lidi k podpoře cestovního ruchu. Navrhuje, aby využívali vouchery

ČTK,
Evropská komise vyzývá lidi k podpoře cestovního ruchu. Navrhuje, aby využívali vouchery
Zdroj: Shutterstock

Letecké společnosti nebo cestovní kanceláře by měly zákazníkům za zrušené cesty poskytovat nejméně rok platné poukazy, a to za podmínek, které by lidi motivovaly k jejich využívání. V rámci balíčku doporučení na podporu turistického sektoru zasaženého koronavirem to navrhla Evropská komise (EK). Lidé, kteří poukazy nevyužijí, budou mít i nadále nárok na vrácení peněz, což musí jednotlivé země zajistit.

Členské země Komise také vyzvala k postupné obnově přeshraničního dopravního spojení, v jehož rámci zajistí dopravci ochranu zdraví cestujících. Pasažéři v letadlech proto budou povinně nosit roušky, naproti tomu dříve zvažované vynechávání některých sedadel, což aerolinky kritizovaly, Komise nenavrhla.

Doprava a turistika patří k odvětvím nejhůře zasaženým omezeními, která souvisejí se současnou pandemií. Komise se snaží pomoci firmám, kterým v mnoha případech hrozí krach, což podle Bruselu ohrožuje desetitisíce pracovních míst. Cestovní ruch se na hrubém domácím produktu (HDP) Evropské unie podílí asi z deseti procent a zaměstnáno je v něm 12 procent lidí.

„Miliony malých a středních podniků a rodinných firem provozují ubytování, restaurace, cestovní kanceláře či dopravní služby. Hrozí jim bankrot a ztráta pracovních míst, naléhavě potřebují obnovit činnost,“ podotkl eurokomisař pro jednotný trh Thierry Breton.

Pojištění poukazů má zajistit stát

Klíčovou součástí unijní pomoci pro velké i menší firmy mají být právě vouchery. Aerolinky i další firmy mají zajistit, aby kromě nejméně dvanáctiměsíční platnosti byly tyto kupony pro klienty zajímavé i díky dalším potenciálním výhodám. Státy by zase měly zaručit pojištění ceny těchto poukazů pro případ, že by firma mezitím zkrachovala.

Klienti, kteří by si místo zrušené cesty či pobytu nechtěli vybrat voucher, by dostali peníze zpět nejpozději do roka od začátku jeho platnosti.

Chystáte se během následujícího měsíce vycestovat do zahraničí?

Většina aerolinek v současnosti provozuje kvůli uzavření hranic či obavám cestujících z dopadů nákazy jen minimum letů a očekává jen pozvolné obnovování provozu v letních měsících. Letecká lobby se proto snažila přimět Brusel, aby dočasně zrušil povinnost vracet za lety neuskutečněné kvůli pandemii peníze. Komise to však neučinila přesto, že požadavek podpořila skupina států včetně Německa, Francie nebo České republiky.

„Výchozím bodem pro nás je, že evropští zákazníci mají právo na vrácení peněz, pokud si to přejí,“ prohlásila místopředsedkyně EK pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Využívání voucherů musí být podle ní dobrovolné a zákazníci jím mohou pomoci firmám překonat obtížné období. Komise podle Vestagerové zároveň odeslala některým zemím dopis, v němž připomíná, že musejí svým občanům zajistit vrácení peněz například za zrušené dovolené, jak jim zajišťuje unijní právo. V případě, že tak státy neučiní, může EK zahájit řízení, které může skončit až u soudu EU.

Prostřední sedadlo v letadle může být obsazeno

Pro aerolinky je pozitivní zprávou doporučení, že nemusejí nechávat neobsazená některá sedadla kvůli dodržování bezpečné vzdálenosti, což činí například některé letecké společnosti ve Spojených státech. Zvláště nízkonákladoví letečtí dopravci se obávali, že by jim toto opatření ještě více snížilo příjmy.

V letadlech zato budou muset zajišťovat kvalitnější filtrování vzduchu, na letištích pak předcházet tomu, aby při odbavení či nástupu do letadla vznikaly fronty.

Roušky se mají podle komise používat i ve vlacích a ostatní hromadné dopravě. Dopravci by se pak měli snažit zajistit přísnější hygienické podmínky nebo co nejefektivnější dodržování bezpečné vzdálenosti mezi cestujícími.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze