Evropská komise vyšetřuje slovenskou pobídku pro Jaguar Land Rover

24. května 2017, 16:55 - čtk
24. května 2017, 16:55

Evropská komise zahájila podrobné vyšetřování plánu Slovenské republiky poskytnout britské automobilce Jaguar Land Rover 125 milionů eur (3,3 miliardy korun) na investici do nového závodu u Nitry. Komise má pochybnosti, zda tento plán splňuje pravidla Evropská unie o státní pomoci. Automobilka hodlá do továrny investovat celkem 1,4 miliardy eur (37 miliard Kč). Slovensko označilo postup komise za obvyklý a přislíbilo spolupracovat.

„Je dobré, když veřejné investice stimulují hospodářský růst v členských zemích. Musíme se však vyhnout škodlivému soutěžení mezi členskými státy. Komise důkladně prošetří, zda je plánovaná pomoc ze strany Slovenské republiky skutečně nevyhnutelná k tomu, aby společnost Jaguar Land Rover umístila svou investici v Nitře, zda je tato pomoc omezená na nevyhnutelné minimum a zda nenarušuje hospodářskou soutěž či nepoškozuje soudržnost v EU,“ uvedla komisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová.

Továrna u Nitry s kapacitou 150 000 vozidel ročně by měla zahájit provoz v příštím roce. Jaguar Land Rover sídlí v Británii, od roku 2008 je však součástí indické společnosti Tata Motors.

Slovenský ministr hospodářství Peter Žiga v reakci označil postup komise za oprávněný a přislíbil, že Bratislava bude s ní v této záležitosti spolupracovat. „Nevidím v tom nic komplikovaného. Jsme otevřeni tomuto řízení, poskytneme komisi příslušné informace a podklady,“ přislíbil Žiga.

Komise má pochybnosti zejména o tom, zda plánovaná státní pomoc stimuluje soukromé investice. Slovenská republika podle komise navíc tvrdí, že bez této pomoci by se investice automobilky Jaguar Land Rover realizovala mimo Evropskou unii, konkrétně v Mexiku. Komise však uvedla, že bude muset přezkoumat indicie, podle kterých měla státní podpora přimět společnost Jaguar Land Rover, aby dala Slovensku přednost před jinou členskou zemí EU.

Automobilka podle slovenských medií potvrdila, že nabídka pobídek ze strany Slovenska byla součástí jejího rozhodnutí upřednostnit při umístění investice Evropu před Mexikem.

O továrnu se podle dřívějších informaci kromě Slovenska a Mexika ucházely také Česká republika, Polsko, Maďarsko a Turecko.

Čtěte více o dění v automobilovém průmyslu:

Automobilkám chybí lidé. V zemích V4 potřebují 100 tisíc pracovníků

USA zažalují Fiat Chrysler kvůli emisím

Škoda chce do roku 2025 prodávat čtvrtinu aut na elektřinu

Škoda má z jednoho auta 40 tisíc, Ferrari 2 miliony

Britský ministr žádá náhrady pro majitele problémových škodovek


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak na přepis auta na nového majitele?
Měníme peníze na dovolenou II: 7 triků směnáren
Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?
Syndrom nemocných domů (15)
Měníme peníze na dovolenou I: Jak ušetřit při výběru z bankomatu?
Auta
Kia Sportage dostala mild-hybridní diesel a decentní…
Kolik dnes stojí tyto luxusní ojetiny? Některé sotva desetinu původní ceny
Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou
Je vám Volkswagen Amarok Canyon málo? Tak si pořiďte stylovou obytnou verzi
Video: Maskované Audi S8 ukazuje, že se máme těšit na skutečně zábavnou limuzínu
Technologie
Další hra z českého prostředí. Someday You’ll Return vypadá skvěle (video)
Opera 54 beta tlačí zprávy do Rychlého přístupu. Příště se dočkáme přepracovaného nastavení
Zuckerberg se v europarlamentu omlouval. Facebook dělal chyby
Razer má „levný“ box pro externí grafiku. Hrát mohou i jablíčkáři
Google v ČR spustil Family Link. Děti pod 13 let mohou oficiálně mít Android s vlastním účtem
Hry pro příležitostné hráče