Menu Zavřít

Evropanství nám vrátí kdysi znárodněnou hrdost

30. 6. 2003
Autor: Euro.cz

aneb co očekávají manažeři od vstupu České republiky do Evropské unieŽádný strach nemají šéfové malých a středních firem ze vstupu Česka do Unie. Podle odpovědí v anketě Profitu až na výjimky očekávají, že po rozšíření EU nastanou lepší časy.1. Co očekáváte od vstupu České republiky do Evropské unie?

aneb co očekávají manažeři od vstupu České republiky do Evropské unie

Žádný strach nemají šéfové malých a středních firem ze vstupu Česka do Unie. Podle odpovědí v anketě Profitu až na výjimky očekávají, že po rozšíření EU nastanou lepší časy.

1. Co očekáváte od vstupu České republiky do Evropské unie?

2. Jaké konkrétní dopady to bude mít na podnikání vaší firmy?

Radek Zelenka, obchodní ředitel EUROLINES, SODELI.CZ

1. Díky tomu, že naše firma už několik let úzce spolupracuje se společnostmi ze zemí Evropské unie a na tomto trhu působí, jsme na vstup do EU již nyní připraveni. Od vstupu České republiky do Unie očekáváme větší možnost konkurovat domácím a zahraničním dopravcům a nabídnout našim zákazníkům další kvalitní služby.

2. Předpokládaná liberalizace trhu a benevolentnější licenční podmínky mohou způsobit přechodné zvýšení nabídky pravidelných mezinárodních autobusových linek a jevy s tím spojené. Na druhé straně cestující budou s předpokládaným zvyšováním životní úrovně požadovat samozřejmě vysoké standardy bezpečnosti a kvality dopravy. Právě této oblasti věnujeme již dlouhou dobu maximální pozornost. Věříme tedy, že se vstup do Evropské Unie projeví v našem oboru pozitivně a naší společnosti přinese kladný efekt.

Milan Havlín, ředitel překladatelského centra PRESTO

1. Naše překladatelské a jazykové centrum Presto je jednou z vedoucích společností v tomto oboru v České republice. Z hlediska dosahovaného obratu ve výši 75 milionů korun ročně a při padesáti stálých zaměstnancích patříme k firmám střední velikosti. Naše podnikání je založeno na vysoce kvalifikované práci, jak vlastních překladatelů a lektorů, tak externích spolupracovníků, přičemž v porovnání se současnými členy Evropské unie jsme cenově konkurenceschopní. Věříme, že vstup České republiky do EU spojený s dalším zintenzivněním politických, hospodářských a kulturních styků mezi různými jazykovými oblastmi Unie dále zvýší potřebu na zajištění překladatelských, tlumočnických a dalších navazujících jazykových služeb.

2. Očekávám zlepšení postavení České republiky na mezinárodním trhu a větší uplatnění. Naše překladatelské a jazykové centrum již je oficiálním partnerem Úřadu vlády ČR pro překlady právních předpisů Evropských společenství a rovněž zajišťuje cílenou jazykovou přípravu angličtiny pro pracovníky státní a veřejné správy před naším vstupem do EU. Se vstupem ČR do Unie předpokládáme další významný nárůst práce v této oblasti naší činnosti. Současně se již delší dobu cílevědomě připravujeme na další rozšíření našeho podnikání v nových podmínkách, včetně budování vlastní ICT základny, abychom byli konkurenceschopní i v nových oborech překladatelské a jazykové činnosti, jako je lokalizace softwaru, e-learning, audio/video služby apod.

Robert NOVOTNÝ, ředitel MIRONET Computers

1. Očekávám zlepšení postavení České republiky na mezinárodním trhu a větší uplatnění našich lidí v zahraničí, dále zjednodušení výměny zkušeností a informací se zahraničím.

2. Jsem přesvědčen, že MIRONET Computers obstojí v zahraniční konkurenci a že s rozšířením Evropské unie přijdou i vyšší nároky na výpočetní technologie, které budeme umět uspokojit.

Miloslav Krátký, reklamní agentura UP Promotion.com

1. Od vstupu do EU očekáváme celou řadu změn, většinou pozitivních. Nejdůležitější asi budou ty, které přiblíží české právo tomu evropskému. Doufáme také, že se velmi zvýší produktivita práce v návaznosti na příliv konkurence s velmi efektivním podnikovým řízením. Současně může vzrůst nezaměstnanost v důsledku pádu konkurence neschopných podniků. Myslíme si, že vstup do EU naši českou civilizaci ještě maličko zcivilizuje. Je jisté, že pokud budeme, i přes různé nacionalistické nálady, ochotni vzdát se části „češství“, získáme za odměnu trochu „evropanství“, které nám, podle mě, pomůže najít kdysi znárodněnou hrdost.

2. V průmyslu reklamy a médií očekáváme nárůst investic do tohoto odvětví, které bude způsobeno přílivem zahraničních investorů a nadnárodních korporací. Současně prognózy hovoří o výrazném rozšiřování služeb o moderní a alternativní reklamní média, z nichž právě my jsme průkopníky v oblasti využívání dosud velmi podceňovaného média, kterým jsou silniční vozidla. Reklama všeobecně jistě získá na důležitosti a jsme si jisti, že i my budeme schopni konkurovat na trzích, které se nám po vstupu do Unie otevřou.

Igor Kronny, ředitel autosalonu EUROSPORT

1. Můj názor je, že vstupem do EU vzrostou životní náklady. Dále, volný pohyb pracovní síly nebude možný během několika let. Někteří lidé budou muset setrvávat v ČR, protože pracovní omezení pro EU pro ně bude platit, ale mzdy zůstanou stejné. A proto by bylo zajímavější, kdyby stát vytvořil pro pracující a podnikatele 12% daně. Tím by do České republiky přišel investiční kapitál ze zahraničí, a tím by se vytvořily předpoklady pro růst životní úrovně. Lépe by se tedy neměl jen stát, ale i občané v něm žijící.

BRAND24

2. Pozitivem vstupu do EU by bylo, kdyby při vývozu zboží (ojetých vozů) nám byla odpočítána DPH. V rámci EU je jasné, že úroveň konkurence se zvětší zvlášť v naší podnikatelské činnosti. Obávám se, že tato konkurence českých a německých firem bude ne na stejné úrovni. Za krátkou dobu budou na českém trhu ještě další nové německé automobilové společnosti, a to tím pádem ublíží obdobným tuzemským obchodním společnostem. Některé z těchto českých firem určitě zkrachují. Což je tragické. Ale z hlediska českého občana přinese tato situace více možností při volbě různého zboží, což je velmi dobře.V každém případě jsme připraveni na konkurenci a budeme se snažit, aby naši zákazníci byli spokojeni.

FOTO: ARCHIV (4x)

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).