Menu Zavřít

Evropa vede v mobilních telefonech

28. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Telekomunikace musí snížit náklady o třicet až čtyřicet procentSektor telekomunikací čeká úkol obnovit důvěru investorů v tento trh, orientovat se na perspektivní klienty a otevřeněji komunikovat.Jaký se dá čekat nejbližší vývoj telekomunikačního sektoru v podmínkách stagnujícího hospodářství?

Telekomunikace musí snížit náklady o třicet až čtyřicet procent

Sektor telekomunikací čeká úkol obnovit důvěru investorů v tento trh, orientovat se na perspektivní klienty a otevřeněji komunikovat.

Jaký se dá čekat nejbližší vývoj telekomunikačního sektoru v podmínkách stagnujícího hospodářství? To je základní otázka, na kterou odpovídalo 86 nejvyšších představitelů významných společností z celého světa. Za Českou republiku se průzkumu, který podnikly konzultantská společnost Cap Gemini Ernst & Young a Ernst & Young, zúčastnili například generální ředitel Eurotelu Praha Terrence Valeski a generální ředitel Radiomobilu Roland Mahler.

Největší prostor pro růst je v Evropě

Manažeři se shodli na tom, že klíčovými faktory jsou hlavně schopnost firem znovu obnovit důvěru investorů, zajistit finanční stabilitu, zvolit správný podnikatelský model a orientovat se na perspektivní zákaznický segment. Naprosto samozřejmou podmínkou pro růst je vysoká míra efektivity a schopnost snižovat náklady. A při šetření rozhodně nijak netroškařit. Podle některých manažerů je nutné zredukovat stávající náklady o třicet až čtyřicet procent a dosáhnout dvou až tříprocentního růstu produktivity ročně. Přes prudký rozvoj modernich technologií ve druhé polovině devadesátých let minulého století je podle odborníků stále velký prostor pro poskytování telekomunikačních a IT služeb, a to hlavně v Evropě. Jen 47 procent populace Starého světa má telefonní linku, 56 procent mobilní telefon a 21 procento osobní počítač nebo připojeni k internetu. Naproti tomu v USA a Kanadě má telefon 67 procent lidí, mobilní telefon však jen 41 procento. Zato počítač tam vlastní 61 procento populace a připojení k internetu 52 procenta.

Promyšlenější investice

Změnit se však bude muset i poskytování služeb telekomunikačních firem. Na rozdíl od konce minulého století už nebude cílem poskytovat všechny služby všem zákazníkům. Různé služby se budou poskytovat v závislosti na požadavcích běžným spotřebitelům, malým a středním podnikům, korporacím či vládním institucím. Dotázaní manažeři soudí, že problémem je vysoká míra zadluženosti firem v sektoru telekomunikací a s tím související ztráta důvěry v telekomunikační trh. Společnosti by podle nich měly nejdříve usilovat o snížení zadluženosti na rozumnou míru a o postupnou změnu finanční politiky. To znamená, aby například u nových investic začaly pečlivě sledovat jejich návratnost, stejně jako ziskovost jednotlivých produktů. Potřebná, ba přímo nutná, je také otevřenost komunikovat s finančníky a akcionáři. Důvěra v tento segment trhu by se tak měla vrátit.

BRAND24

Nejhorší strašák: změny regulace

Za největší hrozbu pro úspěšný rozvoj v příštích dvou letech považuje 38 procent dotázaných manažerů změny v regulaci odvětví. Dalšími významnými riziky jsou rostoucí konkurence, z níž vyslovilo obavy 29 procent respondentů, a tržní nejistota, na kterou upozornilo osmnáct procent manažerů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).