Euroústava: vládní hra o miliony

13. června 2005, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
13. června 2005, 00:00

Po dvojím odmítnutí euroústavy se objevila vpravdě hamletovská otázka. Má se v Česku pokračovat v přípravě referenda, anebo je třeba ratifikační proces zastavit? Pro i proti se dají snést nejrůznější argumenty, ve kterých se pochopitelně mísí věcné, ideové a politické záměry.

Zastánci pokračující ratifikace se přitom se svou argumentací ocitají v defenzivě.

Z dosavadních rozborů vyplývá, že pokud neschválí dokument byť jen jediná ze zemí pětadvacítky, padne v nynější podobě pod stůl.

Úpěnlivé lpění na pokračující ratifikaci euroústavy tak může vzbuzovat pochybnosti o čistotě úmyslů jejích zastánců.

S ratifikačním procesem nejenom u nás je neodmyslitelně spojena informační, respektive reklamní kampaň. A ta něco stojí. Daňové poplatníky v České republice má přijít na dvěstě milionů korun. Nejde o závratnou částku, ale dá se za ni leccos pořídit. Třeba taková volební kampaň. Přitom náklady na reklamu, v níž lze patřičně nadhodnotit nápady a duševní práci, patří k nejsložitěji rozšifrovatelným položkám a bývají pro berňáky opravdovým oříškem. Zvláště pokud je zadávajícím subjektem natolik „subtilní“ firma, jakou je vláda.

Zbytečný pesimismus? Ani ne. Kontrola, která se před dvěma lety zaměřila na reklamní kampaň k referendu o vstupu do Unie, byla dostatečně výmluvná. Pokud by v ní zmíněné nedostatky našly daňové orgány u soukromé firmy, nedoplatila by se. Nedělejme si iluze, že se vláda ze zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu poučila a že se již podobné nedostatky opakovat nebudou. Zvláště pokud by existoval záměr finanční toky co nejvíce zamlžit, aby zbylo „něco na doma“.

Výmluvné ostatně je již to, že se ČSSD zasadila o převedení kampaně z ministerstva zahraničí pod křídla Úřadu vlády, který tato strana kontroluje. Zdůvodnění, že tentokrát - na rozdíl od referenda před dvěma roky, kdy jsme do Unie teprve vstupovali -už jde o „vnitrostátní“ záležitost, zavání účelovostí. Tímto přesunem by se ostatně dala vysvětlit i jednoznačná neochota lidovců v dalším ratifikačním procesu pokračovat, když o kšeft přišlo jimi kontrolované ministerstvo.

Celá věc má ještě další aspekt: peníze, které díky státní inzerci potečou do nejrůznějších médií, a tlak majitelů těchto médií plus obchodních oddělení na redakce, aby svými případnými kritickými příspěvky na téma pokračující ratifikace o inzerci nepřišly. Pro sociální demokracii je taková inzerce poměrně výhodná. Protože je přijetí euroústavy alfou i omegou Paroubkovy „pro-evropské“ vlády, měla by především ČSSD o vlastní předvolební propagandu postaráno. A to z peněz daňových poplatníků, nikoli ze svých. Nejen opozice a NKÚ, ale i občané by proto měli velice bedlivě sledovat, jakým způsobem a na co se budou ratifikační euromiliony rozdělovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná…
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
I myslivci mají své sny. Bentley představuje lovecké provedení Bentaygy
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít