Esej: V rytmu algoritmu - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Esej: V rytmu algoritmu

,
Esej: V rytmu algoritmu
Zdroj: Richard Cortés

Vybíráme si ještě informace my, nebo ony nás?

Zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg se v roce 2018 veřejnosti svěřil se svým přáním, aby lidé trávili na jeho sociální síti čas „lépe“. Někteří z nás by možná řekli, že se to povedlo. Díky neustále zdokonalovanému algoritmu nám naše facebooková hlavní stránka více než dřív nabízí příspěvky, které nás zajímají. I když jsme po kauze Cambridge Analytica (kdy byly informace o uživatelích Facebooku zneužity k cílené politické reklamě) pochopili, že nakládání s našimi osobními daty je nutná daň za možnost využívat sociální sítě, asi si stále dobře neuvědomujeme, jak Facebook využívá naše data k naplnění svého byznys modelu.

Ten spočívá v udržení naší pozornosti po co nejdelší dobu, a tak může algoritmus (aniž bychom to tušili) ovlivnit způsob, jakým přijímáme informace o politice a aktuálním dění, čím dál více nás uzavírat do takzvaných filtračních bublin, utvářet třeba i přehnanou představu o tom, jak hluboce je naše společnost rozdělená a zesilovat obavu z toho, jak znesvářené jednotlivé tábory jsou.

Filtrované informace

Pojem filtrační bublina poprvé použil Eli Pariser, autor knihy The Filter Bubble: What the Internet Is Hiding from You, v roce 2011. Jde o informační izolaci v online prostředí, kterou způsobují algoritmy, jaké používá například Facebook nebo Google. K uvědomění, jak moc filtrované informace k nám v online prostředí přicházejí, mu pomohl experiment, který provedl v prostředí internetového vyhledávače Google. Požádal dva své přátele s odlišnými politickými názory, aby zadali do vyhledávače totožný pojem, a sledoval rozdílné výsledky, které díky personalizovanému algoritmu…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?

Chci se stát předplatitelem

Délka předplatného



  • 47x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě

Způsob platby


Kam doručíme časopis?

Doručovací údaje

Fakturační údaje

Firemní údaje