EPIDEMIE FÚZÍ - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

EPIDEMIE FÚZÍ

, Kateřina Koubová,
EPIDEMIE FÚZÍ
Zdroj: Euro.cz

Vznikající farmaceutická dvojka dá do výzkumu 4,7 miliardy dolarů

Bitva o americkou farmaceutickou společnost Warner-Lambert skončila. Další americký výrobce léčiv – firma Pfizer – minulý týden oznámila, že ji kupuje za 93 miliard dolarů formou výměny akcií. Na americké půdě tak vznikla farmaceutická jednička: tržní kapitalizace nového subjektu činí 230 miliard dolarů, roční obrat se přepokládá kolem 28 miliard dolarů. Na světovém trhu se bude podílet 6,7 procenta.

Všechno začalo vloni 4. listopadu. Tehdy se firma Warner-Lambert dohodla s farmaceutickou společností American Home Product (AHP), že je za 72 miliard dolarů k mání. Ještě týž den, kdy obě firmy záměr zveřejnily, vstoupila na scénu třetí: konkurenční společnost Pfizer nabídla o deset miliard více (EURO 46/1999).

AHP se pokoušela ustát původní vizi a do hry zatáhla i nadnárodní skupinu Procter & Gamble, která jí měla pomoci odrazit Pfizera. Proti firmě, která se farmacii věnuje pouze okrajově, však revoltovali akcionáři Warner-Lambertu. A na nich záleželo, kdo zvítězí. Když Pfizer přihodil dalších deset miliard, American Home Product ze hry vypadl. Přestože za poslední dva roky se mu smůla lepí na paty – šlo už o třetí zmařenou fúzi (v roce 1998 se neúspěšně pokusil spojit se společností Monsanto, později se stejným výsledkem s britskou SmithKline Beecham) – neodchází s prázdnou. Od obou vítězů dostává jako odškodné rekordní částku 1,8 miliardy dolarů za to, že byl ochoten od jednání upustit. Tato suma převyšuje zisky za poslední dva roky.

O Warner-Lambert se rozhořela taková bitva, protože jeho výrobní sortiment obsahuje Lipitor – lék na snížení hladiny cholesterolu v krvi, na jehož vývoji už slučující se firmy spolupracovaly.

Už jen proto, že Američané si své zdraví sledují mimořádně přísně a zcela zvláštní pozornost věnují právě hladině cholesterolu, očekává se, že Lipitor se stane ve Spojených státech nejprodávanějším lékem. Jen letos by se ho mělo prodat za 3,7 miliardy dolarů.

Protože Pfizer je navíc výrobcem veleúspěšné Viagry (EURO 2/1999), má nové duo docela růžovou budoucnost. Roční čistý zisk nového Pfizera stoupne do roku 2002 o 25 procent, kdyby zůstal ve staré podobě, nemohl by počítat s větším přírůstkem než 20 procent. Do výzkumu chce společnost investovat nejvíce ze všech firem na světovém trhu léčiv: letos by to měly být 4,7 miliardy dolarů, zatímco vznikající světová jednička Glaxo SmithKLine počítá na výzkum se čtyřmi miliardami. S takovými možnostmi ji Pfizer může brzy předběhnout.

Poslední americká farmaceutická fúze je jen dalším kamínkem do konsolidačního úsilí tohoto odvětví. Expirace patentů (EURO 4/2000, 5/2000) pomalý růst obratu a zisku, zvyšující se náklady výzkumu a tlak na pokles cen léků dovedly k fúzi už několik velkých farmaceutických firem, které převrátily žebříček hlavních světových výrobců. Před třemi týdny, v polovině ledna, se spojily dvě britské farmaceutické firmy SmithKline Beecham a Glaxo Wellcome s celkovou tržní kapitalizací 284 miliard dolarů, ročním obratem 25 miliard dolarů a 7,3procentním podílem na světovém trhu, se kterým světu dominují. Trh s léky je však podle analytiků stále nekonsolidovaný a další fúze je možné očekávat. Nejžhavějším kandidátem je například podle týdeníku The Economist Novartis, dnešní šestka. Hledá, s kým by se spojil. Na řadu může opět přijít AHP.

Ohodnoťte tento článek
Diskuze