Elektronické vzdělávání

07. ledna 2009, 12:38 - Ivan Pilný
07. ledna 2009, 12:38

Bez živých učitelů se nikdy neobejdeme

E-learning, distanční vzdělávání jsou slova, která se v době krize budou skloňovat častěji než dříve. Říkáme, že v době internetu se můžeme snadno naučit cokoli bez ohledu na to, kde právě jsme. Můžete to být kdykoli, kdy se na internet připojíme. Výhody distančního vzdělávání bývají citovány často, méně jeho nevýhody. Za vzděláváním nemusíme dojíždět. Šetří to peníze, možná i prostředí a naše nervy pochodující v rytmu přeplněných a zacpaných silnic. Lze si udělat vlastní rozvrh a učit se, kdykoli se nám to hodí. Internet je bez geografických bariér, takže za zdrojem poznatků můžeme vlastně kamkoli. Dostupnost je výhoda, jíž ocení hlavně postižení, které fyzický pohyb limituje. Distanční vzdělávání má také své nevýhody. Je to nutnost alespoň elementární znalosti počítačové technologie a počítačové gramotnosti. Bez ohledu na „uživatelskou přívětivost“ proklamovanou výrobci počítačů a programů tenhle problém existuje hlavně u většiny starší populace. Nedočkáme se zpravidla okamžité odezvy na výsledky naší snahy. Diplomy nebo certifikace získané on-line nemají stejnou váhu jako diplomy z tradičních kamenných škol.
Mizí přímý kontakt s učitelem a technologie jej nenahradí. Nemám teď na mysli zpětnou vazbu na výsledky testů nebo občasné e-mailové odpovědi pomáhající studentům řešit jejich individuální problémy. To je organizačně i technologicky řešitelné a mělo by to být samozřejmou součástí lepších vzdělávacích programů. Jak ale nahradit příklad a entuziasmus dobrého učitele? Jak učit schopnosti myslet, vede-li nás naprogramované schéma? Kdosi správně řekl, že podstatou učení je vnímání souvislostí. Dá se modelovat linky? Laterální myšlení, tedy schopnost dívat se na věci jinak, nebo kreativita nemají elektronické ekvivalenty.
Elektronické pomůcky pronikají i do tradičního školství. Jsou to tabule umožňující elektronický záznam diskuse, elektronické čtečky, digitální učebnice. Problémy s nimi na straně technologie nás nutí ke změně zvyků. Zkoušeli jste listovat elektronickou čtečkou pro hledání souvislostí textu, nebo si v ní podtrhávat důležité odstavce? Změna chování není jen na straně žáků, ale hlavně u učitelů. Ověřená metodika pro práci s počítačovou technologií podporující tu či onu výuku chybí. Žáci i učitelé jsou tak trochu testovacími králíky.
Zlepšující se technologie určitě rozšiřuje a obohacuje možnosti výuky. Bez učitelů, a v to si dovolím doufat, se ale nikdy neobejdeme.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víkend bude plný prázdnin: trošku volna a více času
Servisní prohlídka auta na zimu: Kolik stojí a na co se zaměřit
Dlouhá cesta do práce? I na dojíždění a stěhování existuje příspěvek
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Nejsme napojení na ruskou vládu, říká Kaspersky a poskytne důkaz
Opustí AMD s GPU továrny GlobalFoundries? Čipy Navi na 7 nm má prý vyrábět TSMC
Bixby 2.0: hlasový asistent Samsungu se rozšíří i do ostatních zařízení, půjde přes něj ovládat ledničku
Google Pixel 2 je v Česku, ale stojí pořádný balík
Logitech MX Master 2S: jak jednou myší ovládat tři počítače (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít