Menu Zavřít

Elektronická komunikace

7. 7. 2003
Autor: Euro.cz

vaše dotazy, naše odpovědiV souvislosti s přechodem na elektronickou formu komunikace mezi firmami a celními úřady dojde za nedlouho k podstatné změně. My, jako doposud schválený dovozce, chceme si tuto pozici udržet.

vaše dotazy, naše odpovědi

BRAND24

V souvislosti s přechodem na elektronickou formu komunikace mezi firmami a celními úřady dojde za nedlouho k podstatné změně. My, jako doposud schválený dovozce, chceme si tuto pozici udržet. Zajímalo by mě, zda je výhodnější zachovat si přenos elektronických dat mezi naší firmou na „vlastních zaměstnancích (deklarantech)“, nebo se odevzdat do rukou některé z mnoha celních agentur? Pravdou je, že nám v této chvíli tyto služby poskytuje jistá celní agentura, ale - i když s jistým odkladem - DPH a případně clo stejně musíme hradit jako firma. Vezmu-li současnou situaci, tak v souladu se záměrem vrcholového vedení firmy máme společnosti, které se zabývají převážně vývozem zboží, a to jak do současných zemí EU, resp. do zemí kandidátských, tak do tzv. třetích zemí. V těchto navíc jsou převážně nakupovány suroviny nutné pro výrobu. Hodláme tyto činnosti sjednotit a tím odstranit práci velkého počtu současných expedičních skladů, kde každý má „svého“ deklaranta. Z toho tedy pramení má výše uvedená otázka, zda přijmout nabídky softwarových společností na služby NCTS a V AN operátora, nebo se dohodnout s jistou celní agenturou.

K vašemu dotazu ve věcí elektronické komunikace mezi firmami a celními úřady sdělujeme, že tato forma komunikace je již dnes předpokladem pro povolování zjednodušených postupů a místního řízení včetně tranzitních operací NCTS. Jak sám uvádíte, jste si této situace vědom, i toho, že tento trend bude nadále pokračovat. Podstata vašeho dotazu však směřuje k tomu, abychom vám doporučili jakou volit koncepci. Zda vlastními prostředky s využitím služeb V AN operátorů, nebo celou tuto činnost smluvně zajistit specializovanou celní agenturou. Znalosti a zkušenosti, které v současné době máme, jsou s oběma variantami. Jsou firmy, které mají zcela nebo téměř zcela vedeno účetnictví včetně skladového, skladovou evidenci a logistiku elektronicky a na tomto jsou postaveny i celní programy. Jiné firmy zase si najmou firmu - tak, jak je to v současné době ve vašem případě - která jim plně zabezpečuje všechny úkony a kontakt s celními úřady. Obě varianty v zásadě fungují a i v zahraničí jsou oba způsoby aplikovány. Rozhodnutí je však vždy na deklarantovi - firmě, která při svém rozhodování zpravidla bere do úvahy rozsah stávajících a budoucích aktivit spojených s celním řízením, množství exportních a importních míst, stupeň elektronizace skladové evidence a skladového účetnictví, úroveň a rozsah logistiky uvnitř i vně firmy, porovnání mzdových i jiných nákladů s náklady za služby celní agentury apod.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).