Elektromobily se vyplatí. Už po 4 letech provozu poráží auta s běžným motorem

06. prosince 2017, 06:00  -  frn
06. prosince 2017, 06:00

Komu připadá elektromobil jako příliš vysoká investice, má pravdu jen částečně. Už po 4 letech provozu jsou veškeré náklady spojené s pořízením a provozem plně elektrického auta nižší než v případě benzínové nebo naftové varianty. Nejhůře je na tom hybridní pohon. Pro elektromobily bude za několik let ještě lépe, tvrdí britský průzkum.

Pokud si koupíte elektromobil ve Spojeném království, USA nebo Japonsku, máte jistotu, že po čtyřech letech budou vaše výdaje s ním spojené nižší než u jakékoli jiné motorizace. K tomuto závěru došli vědci z britské univerzity v Leedsu, kteří své závěry zveřejnili v časopise Applied Energy.

„Byli jsme výsledky srovnání překvapeni a povzbuzeni tím, že s narůstající výrobou budou elektromobily ještě levnější a náklady na baterie budou klesat,“ prohlásil James Tate, který vedl průzkum s kolegyní Kate Palmerovou. „Je to opravdu pozitivní příběh,“ dodal.


Jak se těží kobalt pro výrobu baterií v Kongu. Čtěte více:

Kobalt pro Číňany v Kongu těží děti. Případ otřásá londýnskou burzou


Je třeba dodat, že náklady na pořízení elektromobilů jsou nyní dotovány poměrně štědrými částkami. Ale i bez dotací by měla být jejich koupě a provoz do několika let levnější, dodali autoři průzkumu.

V současné době dotace na elektromobil v Británii a Japonsku činí v přepočtu 5 tisíc liber (145 tisíc korun), v USA to je 6500 liber (189 tisíc korun), uvedl britský The Guardian.


Evropa chce jezdit na elektřinu. Letos se čeká boom prodejů


Do analýzy se počítají náklady za první čtyři roky provozu. To znamená kupní cenu, náklady na pohonné hmoty, pojištění, daně a náklady na údržbu. Elektromobily vyhrály ve všech srovnávaných zemích – Velké Británii, Japonsku a amerických státech Kalifornie a Texas.

Pro provoz plně elektrických aut hovoří nižší cena elektřiny oproti ceně benzínu nebo nafty. Náklady na údržbu jsou také nižší díky jednodušší konstrukci elektromotoru, který také pomáhá s brzděním vozu (rekuperace) a snižuje se opotřebení brzdových systémů.


Continental vyvíjí gumy pro elektromobily:

Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily lépe brzdit


Ve Velké Británii byly v roce 2015 náklady na provoz u elektromobilů o deset procent nižší než u benzínových nebo naftových vozů. Naopak plug-in hybridy dopadly nejhůře.

Tate odhadl, že elektromobil Nissan Leaf bude do roku 2025 i bez dotací levnější variantou než auto se spalovacím motorem. V Británii se upozorňuje na silné znečištění ovzduší ve městech, proto prodeje automobilů s naftovým motorem v roce 2016 klesly o 30 procent, prodej elektromobilů vzrostl o 37 procent, i když v absolutních číslech se stále jedná o zlomek prodejů. V Británii je na silnicích 32 milionů osobních vozů a asi 120 tisíc z nich je plně elektrických.

Analytik Matt Finch z neziskové organizace Energy and Climate Intelligence Unit tvrdí, že prodej elektromobilů v Británii překoná prodeje osobních vozů s naftovým motorem už v květnu 2019. James Tate, docent pro dopravu a životní prostředí na University of Leeds, v tomto ohledu varuje před nedostatečnými výrobními kapacitami automobilek, protože poptávka po elektromobilech je podle něj vysoká a převyšuje nabídku.

V nabídce elektrovozů podle analytika EV-Volumes.com Viktora Irleho v současnosti chybí vozy střední třídy. Segment nejmenších aut zaplňuje například Renault Zoe nebo Nissan Leaf, vyšší třídu zase Tesla S. „Myslím, že se tradiční automobilky bojí, že budou kanibalizovat na prodejích svých konvenčních automobilů (ve střední třídě), které jsou nejprodávanějšími,“ míní Irle.

Dále čtěte:

Doprava v roce 2050 podle BMW: elektrokola řízená umělou inteligencí

Těžba niklu způsobuje rakovinu. Odvrácená tvář zelených elektromobilů

Zlatá horečka zachvátila dna oceánů. Bojuje se o vzácné kovy


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 6 | Průměrné hodnocení: 3.67

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Daňová poradna: nejčastější dotazy
Předdůchod a daně: kdo, co, jak a kolik?
Sever proti Jihu I: ekonomické srovnání Korejí
Kdy musí studenti odevzdat daňové přiznání?
10 příkladů, kdy můžete, nebo nemůžete uplatnit slevu na manželku
Auta
Basový koncert: Svezli jsme se legendární lokomotivou t 478…
Nové generace Porsche 911 budou mít volant a udrží si základní filozofii modelu
Škoda Kodiaq vs. Hyundai Santa Fe: Zatopí korejská novinka českému bestselleru? Asi ne
Diesel se do Porsche Cayenne přeci jen vrátí. Zatím se ale neví, kdy
Život po životě: 70 let repasí a výroby výměnných náhradních dílů (nejen) na škodovky
Technologie
Opera 52 beta: hromadné akce s otevřenými weby a efektivnější blokování reklam
MSI GeForce GTX 1070 Ti Gaming – zlatý střed mezi GTX 1070 a GTX 1080 (uživatelská recenze)
Čínská konkurence na trhu pamětí je tu. Firma Xi’an UniIC začala prodávat moduly DDR4
Desky formátu Mini-STX by se mohly vyrábět i pro procesory AMD, zvažuje to ASRock
Který notebook vybrat? Poradíme s levnými, mainstreamovými i herními modely
Hry pro příležitostné hráče