Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento

, čtk,
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Zdroj: Profimedia.cz

Podíl hybridních aut a elektromobilů na celkovém trhu v Česku letos v pololetí přesáhl jedno procento, loni to bylo méně než 0,6 procenta. Celkem se letos za šest měsíců prodej aut na elektrický pohon zdvojnásobil na 1492 elektromobilů a hybridů, což je zároveň o 26 víc než prodaných aut na CNG.

Nejúspěšnějším prodejcem a dlouhodobým průkopníkem kombinace konvenčního spalovacího motoru a elektromotoru je automobilka Toyota. Letos prodala v Česku 994 hybridních aut a její prémiová značka Lexus je druhá se 125 vozy. Následuje BMW se 121 auty na elektrický nebo hybridní pohon.

„Každý pátý prodaný model Toyoty v České republice už má hybridní pohon. U značky Lexus je podíl hybridních modelů dokonce přes 80 procent. Naše dosavadní letošní výsledky míří již k 1200 prodaným hybridní vozům od začátku roku. Celkem jsme v Česku prodali už skoro čtyři tisíce hybridních aut,“ uvedl ředitel českého zastoupení Toyoty a Lexusu Martin Peleška.

Mezi ojetinami zatím hybridy a elektromobily příliš netáhnou. V poptávce po autech na alternativní pohon vedou podle provozního ředitele skupiny Vaněčka vozy na LPG a roste zájem o auta na stlačený zemní plyn, tedy CNG. „U hybridů zaznamenáváme každoročně lehký nárůst v prodejích, čisté elektromobily jsou v našich autocentrech stále spíše raritní záležitostí. Obecně platí, že u každé nové technologie chvíli trvá, než jí zákazníci začnou důvěřovat. Stejné je to i v tomto případě,“ dodal.


Podle britského experta jsou i elektromobily špinavé. Čtěte více

Doprava v Londýně má být v budoucnu bez aut.


Hybridní pohon je lehčí, má jednodušší motor složený z méně dílů, čímž se podle odborníků snižuje pravděpodobnost, že se některý z nich porouchá. Záruka na baterie bývá přes deset let a mnohdy může přežít auto i majitele, dlouhou životnost zaručuje vlastní chladicí systém.

V současnosti jsou na trhu jak klasické hybridy, u kterých se baterie dobíjí hlavně při brzdění, tak plug-in hybridy s dobíjením z elektrické zásuvky. Elektromotor slouží hlavně pro rozjezdy a pomalé průjezdy měst, spalovací motor pro dopravu na delší vzdálenosti.

Česká vláda chystá sérii opatření na podporu elektromobilů. Navrhuje, aby nemusely platit dálniční známky či registrační poplatky a měly bezplatný vjezd do center měst. Mezi návrhy je také možnost zrychleného odepisování pro podnikatele nebo možnost kombinace dotace na pořízení s operativním leasingem. Elektromobily jsou však stále výrazně dražší než vozy na konvenční pohon, ročně se jich proto v České republice prodají řádově stovky.

Dále čtěte:

Británie zakáže prodej benzinových a naftových aut. Od roku 2040

Konec spalovacích motorů: domácí firmy jsou ve střehu

Nedostatek akumulátorů brzdí rozvoj elektromobilů. Je prý potřeba 40 nových továren