Elektřina jako spasitel automobilek i dopravních firem - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Elektřina jako spasitel automobilek i dopravních firem

Peugeot,
Elektřina jako spasitel automobilek i dopravních firem
Zdroj: Peugeot
Komerční sdělení

Nové emisní limity tvrdě dopadly na automobilky a potažmo i celý automobilový business. Kdo nemá elektromobily, nepřežije. V rámci rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou se tedy dá očekávat, že v budoucnu bude stejný princip aplikován i na firmy, zejména pak ty, které se specializují na dopravu a rozvážkové služby.

Trh lehkých užitkových vozů se dynamicky mění a významně k tomu přispívá i elektrický pohon, který sem masivně proniká. Například automobilka Peugeot oznámila, že do roku 2021 zelektrifikuje celou svou řadu lehkých užitkových vozů. Nedávno představila své elektrické řešení v segmentu kompaktních dodávek. Až doposud byla tato oblast doménou vozidel Peugeot Expert se spalovacími motory. Nyní automobilka Peugeot přiváží svoji modelovou řadu Peugeot e-Expert. Jak důležitý je to krok pro značku, která patří do koncernu PSA, jsme si povídali s produktovou manažerkou z Peugeotu, Caroline Damey.

Kompaktní dodávkový automobil Peugeot Expert je evergreenem své kategorie, nyní přichází na trh s plně elektrickým pohonem. Co od tohoto kroku očekáváte?

Segment tzv. kompaktních dodávkových vozů je pro koncern PSA a konkrétně naši značku Peugeot velmi významný a z hlediska zákaznické obce úspěšný. Třetí, stávající generace našich vozidel se významně zasloužila o zisk 16,4 % celkového trhu vozidel daného segmentu. To jsou velká a vpravdě zavazující čísla a našim cílem je tento trend udržet. Navíc jako jeden z velkých hráčů na automobilovém trhu jsme doslova povinni svým zákazníkům vždy nabídnout to nejlepší řešení, které vyhovuje jak jejich požadavkům, tak všem zákonným a legislativním opatřením. V době, kdy emobilita či využívání čistého elektropohonu zažívá velkou renesanci, nemůžeme a ani nechceme stát bokem. Také proto dnes nabízíme vozidla Peugeot e-Expert, která mimochodem splňují ty nejnáročnější požadavky.

Zdroj: Peugeot

Jak legislativa ovlivňuje rozhodování výrobce o vývoji toho, kterého modelu vozidel?

Odpověď je téměř nasnadě. Legislativní úpravy vycházející například z doporučení příslušné komise EU a poté přetavené do zákonných norem jednotlivých členských států ovlivňují finálního výrobce, a nejen jeho, zcela zásadním způsobem. Vytyčují totiž prostor, ve kterém se musíme se svými produkty pohybovat. V případě vývoje elektropohonů je jedním z hlavních důvodů opravdu enormní tlak na snížení škodlivin ve výfukových plynech spalovacích motorů našich automobilů. Jestliže je zde závazný požadavek snížení škodlivých emisí v roce 2030 o 31 % vůči stavu roku 2020, je zřejmé, že ve vývoji pohonu vozidel musí dojít alespoň k malé revoluci. I když víme, že spalovací motor má ještě další potenciál, jak dosáhnout nižších hodnost škodlivin ve výfuku, rychlost a agilita závazku nás vede jednoznačně k tomu, že elektropohon je z hlediska technických možností i času, který je nám výše zmíněným opatřením dán, efektivní řešení.

Existují ještě i jiné důvody proč nyní preferovat elektropohon?

Mezi ty další můžeme směle zařadit vysoké požadavky komunální politiky. Vedle „velké“ legislativy přicházející, řekněme, z centra dění a rozhodování, jsou v tomto okamžiku rozhodnutí řídících orgánů například velkých měst či aglomerací nebo regionů velmi silným důvodem podporujícím emobilitu. Jednoduše řečeno, pokud vám, jako podnikateli v dopravě, upraví komunální politika provoz ve smyslu k bezemisnímu řešení, potom není jiné volby, než se tímto faktem vyrovnat. Je třeba hledat možnosti, jak bezpodmínečně takovému nařízení vyhovět. A protože jde o naše zákazníky, nabízíme jim to nejefektivnější řešení – v tomto okamžiku Peugeot e-Expert. Ale není to jen o restrikcích, například dalším poměrně silným faktorem je opravdu raketový růst tzv. e-commerce. Potřeba ovládnout strategii bezemisního rozvozu zboží na tzv. poslední míli. Ne nepodstatný je také fakt, že bezemisní či lokálně bezemisní provoz je v poslední době obecně velké téma. Pro celou řadu segmentů lidské společnosti je to zkrátka sexy.

Zdroj: Peugeot

Je vámi deklarovaný dojezd vozidel Peugeot e-Expert na úrovni až 330 km na jedno nabití baterií dostatečný a proč? Proč této hodnotě přikládáte tak velký význam?

Obecně řečeno, čím větší dojezd na jedno nabití baterií, tím lepší výsledek. Ale z hlediska oněch dříve zmíněných kompromisů musím konstatovat, že hodnota dojezdu 330 km u našich vozidel je zcela exkluzivní. Z analýz provozu zákazníků, kteří míří na vozidla segmentu kompaktní dodávkový automobil, jasně vyplývá, že 44 % z nich denně neujede více než 300 km a dokonce 83 % z nich ujede v jednom dni méně než 200 km. Peugeot e-Expert je tedy jasnou odpovědí. Navíc z hlediska nákladového prostoru či užitečné hmotnosti v porovnání se stejným vozem vybaveným spalovacím motorem pranic neslevuje. Při celkové délce od 4600 mm do 5300 mm nabízí nákladový prostor od 4,6 m3 do 6,6 m3, užitečnou hmotnost až 1275 kg (v této kategorii unikátní hodnota) a možnost tažení přívěsu o celkové hmotnosti až 1000 kg.

Pokud si nezadá s užitkovými verzemi vozidel se spalovacími motory, jak je potom na tom ve srovnání s osobními automobily?

Kompaktní dodávková vozidla slouží k mnoha účelům. Také proto máme v nabídce, co se týká karosérie, několik variant. Od užitkové dodávky přes kombi variantu, podvozek s kabinou k dostavbě specializovanými nástavbami až po provedení „osobní vůz“. Interiér nejen, že nezapře naši DNA, ale v některých ohledech nabízí ještě více než by bylo možné běžně očekávat. Vozidla jsou stavěna na standardizované platformě EMP2 (Multi-Energy) a nabízí, z hlediska komfortu, například bezklíčkový přístup do vozidla a jeho nastartování, otevírání bočních dveří bez nutností použití rukou či head-up displej řidiče. Pracoviště řidiče a sedadla spolujezdců včetně interiéru jsou stejně komfortní jako ta v osobních automobilech Peugeot. Rozdíly naleznete například v rámci přístrojové desky, která je dokonale přizpůsobena elektropohonu a zobrazuje potřebné jízdní hodnoty a informace o stavu vozidla. Středový LCD displej zobrazuje další potřebné a užitečné informace o systémech vozu. To, co je trochu jiné, je ovládání automatické převodovky. Volič je vyveden ve formě velmi komorního ovladače s indikací zvoleného programu, vedle než je umístěno kolébkové tlačítko, pomocí nějž lze zvolit jízdní mód, ECO, NORMAL a POWER, kterému odpovídá jak výkon, tak hladina točivého momentu elektropohonu. Drobnou specialitou elektromobilů je rekuperace čili přeměna přebývající kinetické energie vozidla v elektrickou a její uložení v bateriovém systému. Rekuperaci lze ve voze E-Expert ovládat tlačítkem umístěným v blízkosti indikace zvoleného programu převodovky. Zákazník může vybrat ze dvou módů, běžná či silná. V tom druhém módu vozidlo pracuje s rekuperací tak, že ji lze přesně identifikovat při každém odstavení pedálu akcelerátoru.

ptal se: Milan Olšanský

Elektřina jako spasitel automobilek i dopravních firem
5 (100%) 1 hlasování