Elektrifikace v automobilismu: trend, který krize nezlomila - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Elektrifikace v automobilismu: trend, který krize nezlomila

Peugeot,
Elektrifikace v automobilismu: trend, který krize nezlomila
Zdroj: Peugeot
Komerční sdělení

Elektrifikovat ve světě aut znamená použít jako pohon elektrický motor, ať už samotný v případě elektromobilu či v kombinaci se spalovacím motorem v podobě hybridu. Tento trend se objevil už před několika lety, ovšem nové emisní limity Evropské unie z něj udělaly pro automobilky naprostou nutnost.

Současná krize zasáhla automobilový průmysl plnou silou, některé firmy dokonce balancují na pokraji bankrotu, nicméně elektrifikaci to nezastavilo. Přísné emisní limity platí dál a automobilky, které se nepřizpůsobí, pravděpodobně nepřežijí.

Zdroj: Peugeot

Někteří výrobci aut však navzdory krizi nepřestávají investovat do vývoje nových technologií a zůstávají věrni strategii bojovat proti globálnímu oteplování. Mezi ně patří skupina PSA. Její značky už několik let v žebříčku nejnižších průměrných emisí okupují přední místa. Nejprodávanější značkou skupiny PSA v ČR i ve většině ostatních zemí je Peugeot. Tato francouzská automobilka sice v letošním roce na českém trhu zatím registrovala jen zhruba desítku plug-in hybridů a jeden jediný elektromobil, přesto ji žádný z relevantních konkurentů, co se týče nízké úrovně emisí, nedostihl. Její vozy se spalovacími motory už totiž vykazují velice nízké emise i bez elektrického dopingu. Klíčový model řady Peugeot 208, se kterým Peugeot letos zvítězil v anketě Auto roku 2020, začíná na emisích už 85 g CO2/km, stejně jako v českém Kolíně vyráběný minivůz Peugeot 108. Nejprodávanější Peugeot u nás, SUV 2008, emituje jen 96 g a pod stovku na kilometr se dostane i hatchback 308 nebo SUV střední třídy Peugeot 3008. Nicméně automobilka plánuje emise své řady dále radikálně snižovat a to s pomocí elektrického motoru. Do roku 2023 hodlá kompletně elektrizovat řadu osobních vozů, užitkovou řadu dokonce už v příštím roce.

Zdroj: Peugeot

100% elektrický pohon má smysl hlavně u malých vozů sloužících obvykle jako druhé vůz auto do rodiny. Peugeot ho použil pro modely Peugeot 208 a 2008. Motor o výkonu 100 kW dodá malému lehkému stroji úctyhodné zrychlení. Přitom je jízda zcela bez vibrací, hluku, zápachu a samozřejmě bez emisí. Baterie o kapacitě 50 kWh vám vystačí na 340 kilometrů v případě modelu Peugeot 208 a 320 kilometrů u prostornějšího SUV 2008. Dobíjení vozu je snadné. Plně dobijete za 5 hodin pomocí Wall boxu, ve veřejné rychlodobíječce doplníte 80 % baterie už za 30 minut. A další výhody? Někde parkování zdarma, jinde vjezd do částí, kam konvenční vozy nemohou.

Tyto výhody vedly konstruktéry vozů také k vývoji lehkých užitkových vozů s elektrickým pohonem. Zásobování některých měst se totiž kvůli místním ekologickým omezením stává oříškem, který elektrické užitkové vozy dokáží snadno rozlousknout. Peugeot tak v dohledné době nabídne zcela bezemisní dodávky všech velikostí – nejmenší Peugeot Partner, střední Peugeot Expert a největší Peugeot Boxer.

Zdroj: Peugeot

Pro větší osobní auta je ovšem nejefektivnějším pohonem Plug-in hybrid. Peugeot jím vybavil atraktivní SUV 3008, další model značky oceněný titulem Auto roku. Peugeot 3008 Hybrid se prodává ve variantách o výkonu 225 a 300 koní. Výkonnější verze navíc poskytuje pohon 4×4. Dalším elektrifikovaným modelem je vlajková loď Peugeot 508 fastback nebo SW. I ty můžete stejně jako Peugeot 3008 dobíjet ze zásuvky. Za méně než hodinové nabíjení pomocí Wall boxu získáte dojezd přes 50 kilometrů. Pro všechny delší cesty se můžete plně spolehnout na 43 litrovou nádrž benzínu. Plug-in hybrid sice není zcela bezemisní, ale 30 gramy CO2 na kilometr a spotřebou kolem 1,3 litrů na 100 kilometrů se určitě řadí mezi ekologické premianty.

Dá se očekávat, že vývoj v této oblasti půjde ještě dál. Skupina PSA nedávno oznámila, že investuje dalších více než 400 milionů EUR do výroby budoucích elektrifikovaných hnacích ústrojí ve francouzských továrnách a tuto investici doplní evropským projektem výroby baterií.

Ohodnoťte tento článek