Echt tah na bránu

05. června 2009, 12:34 - Táňa Králová
05. června 2009, 12:34

Pivo

Jedenáctka je velkým hitem mezi českými pivaři. Útočí nejen na dražší dvanáctistupňová piva, ale i levnější desítky. To jen potvrzuje, že krušné časy do rodinných rozpočtů ještě nedorazily. „V pivovarnictví se žádná krize neprojevuje. Pokles prodejů piva v lednu a únoru byl dán počasím. Od dubna jde odbyt opět nahoru a ani květnové výsledky by neměly být horší než loni,“ porovnává výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jiří Veselý. Připomíná, že v prvním čtvrtletí letošního roku se celkový prodej piva snížil o osm procent, ale ležáků, tedy jedenáctek a dvanáctek, se vypilo jen o tři procenta méně. Naopak desítky se propadly o jedenáct procent. Na oblibu pivařů v jedenáctkách, které by se letos na celkových prodejích piva měly podílet desetinou, zadělal před čtyřmi lety Staropramen. Jedenáctistupňový Svijanský máz je tahounem úspěchu pivovaru s dvouciferným meziročním růstem produkce. Stoupající popularitu piv obsazujících mezeru mezi silnými ležáky a slabými výčepními pivy přikrmují pivovary, jež jedenáctky dříve nevyráběly. Na jedničku se rychle vypracoval Gambrinus Excelent, který Plzeňský Prazdroj uvedl na trh loni v listopadu. Úspěšný Excelent ovšem trochu požírá svého bratra – desítku Gambrinus, s nímž se na trhu perou nejen ostatní výčepní piva, ale i jedenáctky. A mnohé úspěšně, i díky cenové politice. Než výčepní „gambáč“ si mnozí dají raději jedenáctku z menšího pivovaru, která je stejně drahá. Zatímco stále nejrozšířenější desítka ztrácí, posilují malé pivovary. Historicky rekordní výstav měl v dubnu rodinný pivovar Bernard. S prodejem 20,6 tisíce hektolitrů si meziročně polepšil o 27 procent.
Od května se k jedenáctce po desetiletích vrátili noví majitelé pivovaru v Náchodě. A současně ho přejmenovali na Primátor, aby se přímo v názvu pivovaru přihlásili k zavedené značce. Čerstvou červnovou novinkou mezi jedenáctistupňovými pivy je Pardál Echt z Budějovického Budvaru. „Navazuje na úspěch výčepního piva Pardál, které je na trhu od března 2007. Spotřebitelé si ho velmi oblíbili, o čemž svědčí fakt, že během necelých dvou let se ho prodalo 269 403 hektolitrů, přitom předloni bylo v prodeji jen v jihočeském regionu,“ říká vedoucí tuzemského prodeje Budvaru Martin Horejš. V tomto roce chce Budvar prodat echtovního Pardálu 40 tisíc hektolitrů.

BOX:
Žízeň roste od dubna Meziroční změny v prodeji tuzemského piva (2009/2008) v procentech
Leden*-9
Únor*-15
Březen*0,2
Duben*2,7
Pramen: Český svaz pivovarů a sladoven

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Příval malých crossoverů na český trh nebere konce. Dnes…
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se bude v Číně
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Technologie
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Google překvapil. Kvůli lepším fotkám navrhl vlastní procesor
Už i pevným diskem se dá špehovat, funguje jako mikrofon. Hrozba pro bezpečnost
Podruhé a lépe. Surface Book 2 je rychlejší, lépe vybavený a může být zcela tichý
Netflix má již 104 milionů předplatitelů. Příští rok hodlá do obsahu nacpat 8 mld. dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít