eBay: Jít, jít... kamkoli - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

eBay: Jít, jít… kamkoli

, Catherine Holahan,
eBay: Jít, jít… kamkoli
Zdroj: Euro.cz

Společnost eBay se urputně snaží prolomit vlastní hranice

… aby se zbavila identity pouhé aukční síně. Nová nabídka služeb má rozšířit její záběr.

Když Pierre M. Omidyar zakládal v roce 1995 eBay, byl klíč k úspěchu při e-obchodování poměrně jednoduchý: založit webovou stránku, na níž by přistávali internetoví surfaři a nakupovali. Na základě tohoto receptu se eBay.com stal se svými 233 miliony registrovaných uživatelů sledujících aukce nebo výprodeje zboží jednou z nejúspěšnějších webových stránek. Skutečně, průměrný uživatel eBay stráví na stránce téměř dvě hodiny měsíčně – pětkrát více než lidé využívají Amazon.com.
Představa, podle níž mají všichni navštěvovat výhradně vaši stránku, je však z devadesátých let minulého století. Aukce jsou totiž všude, kde jsou uživatelé – na stránce MySpace, na YouTube videu i na jejich blozích. Kde se dnes tedy nachází eBay? Kdekoli, protože eBay se vydala vlastní cestou a snaží se prolomit své hranice. To je asi hlavní důvod, proč za posledních pět let utratila více než šest miliard dolarů za nákup takových produktů, jako jsou internetový telefon Skype, online platební služba PayPal, předprodej vstupenek StubHub a mnoho nejrůznějších webových stránek na celém světě včetně 25procentního podílu ve firmách Craiglist a Kurant, jejichž technologie se používají na zajištění online spojení pro obchody nezávislé na eBay.
A není vůbec jasné, je-li možné tyto různorodé obchodní aktivity propojit. Nejistota investorů a analytiků ohledně eBay vysvětluje, proč jeho akcie v posledním roce ztratily na hodnotě. Podstata spočívá v tom, že výkonná ředitelka eBay Margaret C. „Meg“ Whitmanová si bere za vzor Visa International. Chce, aby eBay byl všude, kde toužíte být i vy. Nové úsilí začne být jasnější 11. června, kdy eBay zahájí v Bostonu třídenní konferenci pro tvůrce softwaru, pro prodejce na eBay a pro bostonské zákazníky. Na konferenci tvůrců softwaru společnost plánuje předvést nové služby, které umožní prodávat a nakupovat zboží mimo hlavní stránku eBay.com.
Společnost eBay například spustí San Dimas, produkt vyvinutý technologií Adobe Systems, který umožní nakupujícím a prodávajícím stáhnout si software ke sledování svých aukcí a nákupů, zatímco se budou věnovat na počítači něčemu zcela jinému. Jde o plně funkční eBay, který můžete provozovat na stejné obrazovce, na níž se zároveň trápíte třeba s čísly ve výkazech. „Tím se eBay stane pro uživatele všudepřítomný,“ říká John Donahoe, ředitel eBay Marketplaces, který je také zodpovědný za globální expanzi značky.
Je to ambiciózní strategie pro společnost, která se naprosto ztotožnila se svou webovou stránkou a jež si mezi zákazníky a obchodníky vybudovala velmi loajální příznivce. Vrcholní představitelé společnosti jsou však přesvědčeni, že budoucí růst eBay závisí na cestě za hranice dnešní jeho stránky. Měl by se z něho stát provozovatel dalších služeb, které posílí e-obchod na internetu.
Podle Whitmanové je tato strategie postavena na „třech nástrojích“: nakupování a placení na eBay a telefonních službách Skype. PayPal se ziskem 349 milionů dolarů za poslední čtvrtletí je vedoucím hráčem na trhu online plateb a hned za společnostmi s kreditními kartami. Společnost eBay vidí budoucnost všude tam, kde je PayPal standardním platebním zprostředkovatelem online transakcí. Přibližně 40 procent z 11,4 miliardy dolarů plateb uskutečněných přes PayPal je ze stránek mimo eBay. Tato část obchodů narostla za poslední čtvrtletí ve srovnání s minulým rokem o 51 procent. Také Skype, který měl čtvrtletní výnos 79 milionů dolarů, je podobně využíván ke spojování nakupujících a prodávajících na eBay, přestože jde spíše o globální internetovou telefonní službu.
Někteří analytici však tvrdí, že v těchto technologických nákupech není dostatek synergie, aby to ospravedlňovalo utracené miliardy. Argumentují tím, že většina velkých nákupů společnosti ze San José (Kalifornie) znamenala odklon od toho, na čem stojí její kmenový prodej. Obchodování totiž stále tvoří téměř 70 procent ze šesti miliard dolarů výnosů eBay za minulý rok. Růst prodejů se v posledním čtvrtletí ve srovnání se stejným obdobím roku 2004 se snížil ze 40 na 23 procent.
Výsledkem je, že za poslední dva roky akcie eBay klesly o 16 procent oproti 107procentnímu růstu u Amazon.com. „Čím dále více se vzdalují od své podstaty věcmi, jako je Skype,“ říká Scot Wingo, generální ředitel společnosti Channel-Advisor, provozovatel softwaru a dalších služeb pro e-obchodníky.

Ugandská iniciativa.

Proto je poslední snaha společnosti vytvářet „obchodní brány“, které nejsou na eBay.com, tak kritická. Společnost se domnívá, že bude-li kultivovat nové zákazníky a stanoví-li nové transakční poplatky, usnadní lidem, kteří by na eBay nikdy neprodávali nebo nenakupovali, zavést si malou verzi e-obchodu na vlastních stránkách.
Technologie, kterou si eBay opatřil prostřednictvím společnosti Kurant (přejmenovaný ProStores), pomáhá novým uživatelům založit si vlastní online obchody. Například Devin Hibbardová, jedna ze zakladatelek neziskového klenotnictví BeadforLife.org, pracuje se ženami z nejchudších oblastí Ugandy a pomáhá jim vyrábět šperky a prodávat je do zahraničí. Seznámila se s ProStores přes developera, který jí vytvářel webovou stránku. Dnes 250 žen prodává přes online obchod Hibbardové, jejž založila s pomocí ProStore, čímž jim pomohla zvýšit příjem z necelého jednoho dolaru denně na průměrně více než tři dolary. Společnost eBay si účtuje za „obchodní bránu“ poplatek od 29,95 do 249,95 dolarů měsíčně – podle velikosti obchodu a objemu prodaného zboží. „Je to neobvyklé partnerství,“ říká Hibbardová. „Myslím si však, že je stále více neziskových obchodů. V hnutí dobročinný obchod se přihlíží k tomu, jak k vydělaným penězům přijdete.“
V dubnu začal eBay testovat nástroj To Go umožňující nakupujícím a prodávajícím spustit software, s jehož pomocí mohou sledovat na stránce aukce, o které mají zájem – dokonce v „přímém přenosu“, jak se jednotlivé nabídky vyvíjejí -, aniž by aktuálně přepínali na eBay.com. Nevypadá to jako velká věc, ale uvědomte si, kolik času denně stráví lidé na společenských sítích, jako jsou MySpace a Facebook, kde si mohou číst blogy přátel, psát své vlastní a sdílet fotografie, videa a jiné obrázky. Tak proč tam také nenakupovat?
Společnost Terapeak, která obchoduje s internetovými průzkumy trhu, vytvořila minulý měsíc na eBay v rámci Facebook svou stránku. Členové Facebook mohli kliknout a najít stránku, která jim umožňuje hledat přes eBay produkty, aniž by opustili Facebook. Produkty se zobrazí ve speciálním eBay/Facebook okně společně s cenami a s hodnocením prodejcovy pověsti. „Myslím, že eBay má skvělou stránku, kterou využívá mnoho lidí. Jasné však je, že nemůže nabídnout každému všechno,“ říká Anthony E. R. Sukow, generální ředitel Terapeaku.

Ostrá soutěž.

Společnost eBay se potřebuje odpoutat od své webové stránky nejen proto, že i jinde jsou nakupující, ale i kvůli svým obchodníkům. Někteří z jejích nejúspěšnějších prodejců se přesunuli a začali prodávat zboží na vlastních obchodní branách, přičemž používají Google a jeho vyhledávací reklamní platformu, aby odklonili uživatele na své stránky. Nepřestali sice prodávat i na eBay, ale dávají na něj méně svého nového zboží a nabízejí spíše to, jehož se chtějí zbavit. „Čím jsou prodávající zdatnější, tím více se pro ně eBay přesunuje z prvního místa na to poslední,“ říká Wingo.
Má-li se eBay vyhnout osudu skladiště odložených věcí, musí podporovat prodejce, aby nabízeli více ze svých lepších věcí, a tím přitáhli mladší obchodníky. Lepší reklama přinese více nakupujících, kteří zase přitáhnou větší počet prodejců. Společnost eBay se také může odpíchnout tím, že přiláká více prodejců díky propojení eBay, To Go a Facebooku. „Měli by jít agresivněji po lidech, kteří dosud nemají online obchod,“ říká Tim Boyd, analytik společnosti American Technology Research.
Získat nakupující i obchodníky mimo hlavní obchodní platformu je pro eBay významnou výzvou. Konkurence na internetu je tvrdá a eBay musí zápasit nejen s dalšími e-obchodními společnostmi usilujícími o nakupující a prodejce, ale i s velkým množstvím internetové zábavy a společenských stránek, které se snaží získat jejich čas. „Svět mimo eBay je mnohem více soutěživý,“ říká Derek Brown, analytik společnosti Cantor Fitzgerald, „úspěch v něm není vůbec jistý.“

Aukcionář jde nakupovat
Společnost eBay utratila přes šest miliard dolarů, aby se proměnila z čisté internetové aukční síně na e-obchodní nástroj, který prodává webové služby malým obchodům. Zde jsou některé klíčové nákupy:

PAYPAL
červenec 2002
1,5 miliardy dolarů
Zajišťuje platby pro eBay.com a další webové stránky.

RENT.COM
prosinec 2004
415 milionů dolarů*
Zajišťuje služby pro vyhledávání pronájmů nemovitostí a bydlení.

KURANT (PROSTORES)
leden 2005
cena neznámá
Pomáhá prodejcům zavádět online obchodní brány mimo eBay.

SHOPPING.COM
červen 2005
620 milionů dolarů
Vede srovnávací nákupní webovou stránku.

SKYPE
září 2005
2,5 miliardy dolarů
Jeho internetové telefonní služby spojují prodejce s nakupujícími.

STUBHUB
leden 2007
310 milionů dolarů*
Předprodej vstupenek na webu, který je veden na eBay.com

STUMBLEUPON
květen 2007
75 milionů dolarů*
Doporučuje webové stránky na základě zájmu uživatelů.

* Přibližné ceny

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc
BusinessWeek

Ohodnoťte tento článek
Diskuze