Dynamický region s potenciálem

03. března 2011, 17:15 - Mgr. Dáša Hyklová
03. března 2011, 17:15

České firmy se bez otevírání dveří a poradenství v Asii mnohdy neobejdou

Ekonomická krize donutila i některé české firmy zaměřit více pozornosti na Asii. Tento region totiž i v době hospodářského propadu, k němuž došlo ve většině rozvinutých světových ekonomik, vykazoval růst ve výši pěti až devíti procent. Při hledání tamních vhodných partnerů pro obchodní či výrobní spolupráci však čeští podnikatelé mohou narazit. Podobně je tomu i v případě asijských firem hledajících optimální cestu na evropský trh. Řešení v podobě poradenství a dalších druhů odborné asistence nabízí oběma stranám Česko-asijské fórum, jehož pátý ročník se uskutečnil 1. a 2. března v Praze pod záštitou předsedy vlády Petra Nečase. Akci vyjádřili podporu také ministr průmyslu Martin Kocourek, předseda Asociace krajů ČR Michal Hašek a předseda Výboru pro zahraniční vztahy a cestovní ruch pražského magistrátu Jan Kalousek. „Snažíme se, aby naše fórum bylo pro podnikatele a firmy co nejpraktičtější. Ze zahraničních hostů zveme zástupce oborů a ministerstev, u kterých pro Českou republiku existuje jasný potenciál,“ řekla týdeníku EURO Eva Rybková, zakladatelka a pořadatelka Česko-asijského fóra. Letos pozvání přijali vysocí státní úředníci z Mongolska, Kazachstánu, Pákistánu, Iráku, Sýrie, Malajsie a Indonésie. Další země asijského regionu byly zastoupeny a prezentovány na fóru prostřednictvím svých zastupitelských úřadů v Praze. Myšlenka na akci tohoto druhu se zrodila na podzim roku 2006 v souvislosti s návštěvou prezidenta Václava Klause v několika zemích Asie. Česko-asijské fórum pořádá každoročně od roku 2007 společnost Image Conference and Consulting, realizátor projektu BuildingBridges, ve spolupráci s Hospodářskou komorou. Letošní ročník byl zaměřený na oblast infrastruktury, efektivitu podnikání a na dobré propojení výzkumu a vývoje s podnikatelskou praxí. Jak uvedla Eva Rybková, z hlediska konkurenceschopnosti mají právě projekty infrastruktury největší potenciál pro možnost vývozu zboží i služeb z Česka do Asie. V mnoha tamních zemích totiž probíhá boom, a to jak dopravní, tak průmyslový, a v ČR je velké množství firem, jejichž know-how umožňuje výstavbu velkých infrastrukturních projektů. Právě o ty je v Asii zájem.
V průběhu fóra například Rybková předala zástupci společnosti Inekom Group podepsaný kontrakt na dodávku cementárny do Sýrie v hodnotě 228 milionů eur. Podle slov manažera Václava Dlouhého získala firma první kontakty na investora v Sýrii právě díky Česko-asijskému fóru. Inekon Group již také zahájil výstavbu cementárny ve Vietnamu, k realizaci dalšího uzavřeného kontraktu v Egyptě však v souvislosti s posledním vývojem nedošlo. „Před třemi týdny tady měla být egyptská delegace vedená ministrem průmyslu a mělo se řešit financování projektu. Z egyptské strany již byly náznaky, že u nich je vše na dobré cestě. Bohužel kvůli událostem posledních týdnů bylo vše odloženo,“ řekl Dlouhý týdeníku EURO na fóru, které se striktně nedrží geografického ohraničení regionu Asie. Těsně před dokončením je podle organizátorů setkání také projekt české firmy Primossa na dopravu uhlí z velké těžební lokality na jihu Mongolska do Číny. Jak uvedl ve svém vystoupení první náměstek mongolského ministra energetiky a nerostných surovin Ariunsan Baldanjav, i jeho země nabízí českým podnikatelům velké možnosti. Například samotná Primossa zde již tři roky těží zlato. Rozpracovaný má také developerský projekt, jenž musel být kvůli ekonomické krizi před dvěma lety utlumen. Hodlá se k němu však brzy vrátit. „V Mongolsku se situace podobně jako ve většině asijských zemí na rozdíl od Evropy výrazně rychleji uklidnila a stavební boom se tam opět vrací,“ sdělil Pavel Moravec, generální ředitel firmy Primossa.
Na fóru vystoupil i Mahmoud Zanboua, náměstek ministra dopravy Sýrie. „Z naší strany je zájem o technologie, zvláště navigační letectvo, ale také z oblasti rozvíjení a modernizace železničních tratí a lokomotiv,“ řekl týdeníku EURO. Jak dodal, Sýrie má připravenou řadu projektů v oblasti silniční dopravy, v plánu je také vybudování nového terminálu na mezinárodním letišti v Damašku. Zanboua ujišťuje, že v Sýrii se nic podobného jako v Egyptě nebo v Tunisku stát nemůže. „Životní úroveň u nás je daleko lepší než v jiných státech v oblasti. Navíc jsme již v minulosti vnímali nejrůznější potřeby obyvatel, přičemž vláda kladla důraz na jejich splnění. Investiční klima v Sýrii je stabilní a máme také strategický plán pro rozvoj syrské ekonomiky,“ tvrdí náměstek.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná…
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Technologie
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít