Dýmky nekouří, ale vyrábí a vyváží do celého světa

13. března 2006, 00:00 - admin
13. března 2006, 00:00

„Většina lidí, kteří začnou s výrobou dýmek, je po jisté době přestane kouřit - nemají na ně už zkrátka čas,“ říká Oldřich Jirsa a ví, o čem mluví. On sám měl dýmky nejdříve jako kuřácké a řezbářské hobby, které realizoval doslova na jednom metru čtverečním v paneláku, aby se posléze stal jedním z předních výrobců dýmek u nás.

 

Firma Jirsa Pipes ve středočeském Rynholci má dnes roční produkci okolo tisíce kusů, přičemž 50 až 70 % jde na export, zejména do Německa, USA, Ruska a Číny. „Na vykouření dýmky potřebujete minimálně hodinku klidu. Ten už, od doby co jsem začal podnikat, nemám,“ říká Jirsa.

„Já jsem původním povoláním strojař, dělal jsem v továrnách klasicky na píchačky, ale vždycky jsem toužil živit se něčím, co by mne opravdu bavilo a kde bych byl nezávislý,“ přibližuje Jirsa začátky svého podnikání. Připouští, že by už dnes nechtěl začínat s podnikáním: „Teprve teď nám ten kapitalismus tuhne, máme tady mezinárodní konkurenci a rozjet vlastní podnik je určitě těžší. Odbyt v Evropě nám teď klesá, ale naštěstí jsme se chytli v Asii, kde prodáváme čím dál víc. Evropani na dýmky ztrácejí čas.“

Jirsa Pipes má v katalogu okolo 170 druhů dýmek a jeden světový unikát - dýmku Moby Dick. Na své dýmky používá výhradně speciální dřevo z vřesovce, které dováží ze Středomoří. „Výroba dýmek je trochu loterie, protože nikdy předem neodhadnete, jaký bude mít konkrétní kus dřeva kvalitu, zda bude čistý a bez kazů. Někteří zákazníci čekají na konkrétní dýmku třeba i rok,“ říká Jirsa.

Jirsa zaměstnává pět lidí a firmu vede spolu s manželkou. „Rodinná firma je fajn, ale často je problém odstřihnout podnikání od rodinného soužití. Spousta podnikatelů odnáší ten stres zdravotně, ale na druhou stranu ten náboj a motivace, kterou vám podnikání dává, za to stojí,“ říká Jirsa.

Podnikatelským snem Oldřicha Jirsy není ovládnutí světového trhu s dýmkami, ale vybudování rodinné firmy s dlouholetou tradicí vysoké kvality: „Někteří dýmkaři se sousředí na tu nejluxusnější klientelu a vyrobí pár set kusů dýmek ročně, které si nechají patřičně zaplatit. Já chci ovšem spíše než dodávat porcelán na zámek vyrábět kvalitní keramiku do podzámčí.“

 Dokument o Oldřichu Jirsovi je součástí Dvanácti odvážných -dokumentární série o originálních českých podnikatelích, které na televizní obrazovku nominuje veřejnost. Seriál Dvanáct odvážných, jehož producentem je Vodafone, vysílá každou neděli ve 13.50 televize Prima. Více na www.dvanactodvaznych.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít