Dvacet nevyužitých miliard v ohrožení

27. května 2011, 15:36 - Kristýna Balajová
27. května 2011, 15:36

Dotace EU

Česká republika by mohla mít problém s čerpáním evropských peněz na dopravní stavby. Podle ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) Gustava Slamečky by v Operačním programu Doprava (OPD) na programové období 2007 až 2013 mohlo zbýt až 20 miliard nevyužitých korun. Projekty, do nichž se měly miliardy investovat, totiž možná nebudou Evropskou komisí akceptovány k proplacení v původně předpokládané výši. A jiné stavby, na které by bylo možné zdroje převést, v době škrtů v záloze nejsou. „Momentálně nemáme rozpracovány žádné náhradní projekty z národních finančních zdrojů, na které by bylo možné evropské peníze eventuálně využít. Musíme rychle navýšit rozpočet tak, abychom dokázali do konce roku 2015 dokončit alespoň jednu dálniční stavbu. Tehdy vyprší lhůta pro čerpání ze stávajícího programového období,“ vysvětluje Slamečka. Resort dopravy se proto bude snažit získat pro příští rok ze státního rozpočtu 64 miliard, zhruba o 17 miliard korun více, než pro SFDI vymezuje schválený výdajový rámec. Výpadek v čerpání peněz z OPD by mohla způsobit předběžná zjištění auditu Evropského účetního dvora a také průtahy některých staveb. Déle než do konce roku 2015 by mohla trvat dostavba dálnice D8, a nevyčerpalo by se tak předpokládaných osm miliard korun. Podobný osud by mohl podle SFDI potkat i jiné, blíže nespecifikované stavby. „Kdyby se to zopakovalo ještě u jiného velkého infrastrukturního projektu, tak to máme dalších čtyři až pět miliard z OPD, které nestihneme využít,“ říká Slamečka. K tomu je třeba přidat nejhorší předvídatelný výsledek penalizace, jež by mohla následovat po auditu Evropského účetního dvora. Ten na začátku letošního roku zjistil pochybení u vzorku pěti projektů Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a tří projektů Ředitelství vodních cest (ŘVC). Nálezy zahrnovaly zejména dělení zakázek, použití diskriminačního kritéria při výběrovém řízení u ŘVC a neoprávněné vícepráce u ŘSD. SFDI odhaduje, že jestliže konečný ortel Evropské komise nebude dobrý, mohou neuznatelné náklady na infrastrukturní projekty činit v nejhorším až deset miliard korun.
Kromě zvýšeného rozpočtu pro příští rok bude resort dopravy usilovat o dlouhodobé navýšení národních zdrojů na dopravní investice. Oslovený dopravní expert Petr Moos, děkan dopravní fakulty ČVUT, považuje snahy SFDI za opodstatněné: „Kofinancování je daná nutnost. Bez toho nemůžeme zajistit hladké čerpání peněz z evropských fondů. Je třeba si uvědomit, že ty požadované peníze nebudou projedeny, ale vloženy do veřejného kapitálu, který bude sloužit v podstatě každému.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít