dTest: Čeští spotřebitelé si nestěžují, raději se zeptají

22. července 2011, 16:42 - Profit, TZ
22. července 2011, 16:42

Poradenská linka časopisu dTestu na čísle 299 149 009 odpovídá na dotazy široké spotřebitelské veřejnosti od listopadu minulého roku.

Foto: Profimedia.cz

Za tu dobu zodpověděla již tisíce spotřebitelských dotazů a stížností a stala se tak první a nejvyhledávanější cestou k řešení spotřebitelských problémů a zároveň odrazem toho, co zákazníky v současnosti nejvíce trápí.

Vezmeme-li to od začátku, zjistíme, že přes 70 % jakýmkoliv způsobem problematických smluv s podnikateli spotřebitel uzavírá klasickou cestou, 12 % přes internet a 7 % smluv mimo prostory obvyklé k podnikání. “V případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání jde v naprosté většině případů o tzv. předváděčkové akce. Přes jejich zdánlivě nízké zastoupení jsou problémy s nimi spojené vzhledem k jejich celkovému počtu alarmující,“ upozorňuje Martina Vernerová, vedoucí spotřebitelské poradny časopisu dTest.

Poradna časopisu dTest v souladu s evropským doporučením dělí svou agendu na stížnosti a dotazy spotřebitelů. Zatímco dotazy jsou spíše obecného charakteru (např. Za jak dlouho má prodejce vyřídit reklamaci?), stížnosti jsou konkrétnější a vyjadřují konkrétní nespokojenost s daným obchodníkem (např. Prodejce XY nevyřídil reklamaci včas). “Přestože většina dotazů je důsledkem nespokojenosti s konkrétním obchodníkem, stížnosti jsou v naší poradně zastoupeny v jasné menšině. Čeští spotřebitelé si totiž nestěžují, a to ani když jsou jednoznačně v právu,“ říká Vernerová.

Průměrná stížnost, kterou spotřebitelská poradna časopisu dTest řeší, se týká určitého zboží, která neodpovídá objednávce. Téměř stejně však spotřebitele trápí zboží, které je vadné či dokonce způsobí škodu, neoprávněně zamítnuté reklamace a nesprávné faktury a jejich nevybíravé vymáhání. Z oblasti spotřebního zboží se nejproblematičtějšími jeví být bytové vybavení, obuv, mobilní telefony a velké i malé domácí spotřebiče a elektronika. Nedostatky trpí i spotřebitelské prostředí v oblasti elektronických komunikací a dodávání energií.

Dotazy spotřebitelů věrně kopírují oblasti, na které si spotřebitelé nejvíce stěžují, je tedy zřejmé, že jediným rozdílem je odlišná reakce spotřebitelů na stejné situace. “Nižší počet konkrétních stížností neznamená, že bychom měli nad spotřebitelským prostředím v České republice jásat. Pořád je co zlepšovat, k čemuž může přispět také každý spotřebitel. Stačí, když bude občas trochu hlasitější,“ uzavírá Vernerová.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT?…
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Technologie
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít