Menu Zavřít

DRÁŽNÍ TEMELÍNEK

25. 7. 2001
Autor: Euro.cz

Z požadovaných sedmi set kilometrů kabelů je hotová jen sedmina

Smluvní vztah mezi Českými drahami a soukromou společností ČD–-Telekomunikace o výstavbě vysokokapacitní optické telekomunikační sítě trvá již pět let. Ačkoliv firma opět nesplnila závazek, smlouvu dráhy nevypovědí. „Další kontrolní termín již bude dodržen, zřejmě i v předstihu, vyjádřil optimismus vedení Českých drah jejich tiskový mluvčí Petr Štáhlavský. Dodal, že do konce června 2001 by mělo být podél hlavních tratí položeno v souladu se smlouvou celkem 2190 kilometrů kabelů. Jakou délkou disponuje optická síť nyní, však nebyl schopen sdělit. „Takovou informaci nemám, prohlásil mluvčí. Přitom železnice si statistiku výstavby prokazatelně nechala zpracovat. Generální ředitel Českých drah Dalibor Zelený rozhovor na toto téma týdeníku EURO odmítl a na písemné otázky neodpověděl. Jediný, který nemlží. Oficiálně se tedy ví pouze to, že 700 kilometrů kabelů položeno není, ač podle smlouvy měly sloužit od konce března (EURO 10/2000). Zpoždění přiznal 29. března italský podnikatel Renato Soru, jehož firma Tiscali 22. ledna ČD–Telekomunikace koupila (EURO 14/2000). Ani on, ani dosavadní jednatelka firmy Alena Pelantová ovšem nedokázali předložit údaje o skutečném stavu pokládky. Přesné číslo „neví ani šéf správní rady Českých drah Jaroslav Vrána, jinak náměstek ministra dopravy. „Není ani podstatné, kolik je položeno nyní, ale že se práce konečně rozběhly a že Tiscali má prostředky na úspěšné dokončení projektu, uvedl Vrána v rozhovoru. Jediný z oslovených, který byl ochotný podělit se o aktuální informace, byl vedoucí oddělení zabezpečovací a spojovací techniky Stavební správy Praha Petr David. „Odhaduji, že je zatím položeno kolem sta kilometrů kabelů, sdělil minulou středu. Stavební správa Praha je organizační složkou Českých drah a v projektu plní funkci koordinátora. „Většinu stavenišť na prvním železničním koridoru jsme již předali dodavatelské firmě, říká David. Pokud se neobjeví problémy, je prý možné s použitím tří zafukovacích strojů každý den do ochranných trubek „zafouknout asi 30 kilometrů optokabelů. Z požadovaných sedmi set kilometrů má vést v zemi ochrannými trubkami zhruba 400 kilometrů, 300 kilometrů bude zavěšeno na podpěry trakčního vedení. „Tam, kde budou kabely zavěšovány, se musí nejdříve odvětvit stromy. U ochranných trubek bylo zase třeba zkontrolovat jejich průchodnost, protože několik let ležely v zemi, a nevěděli jsme, v jakém jsou stavu, informoval David o potížích. Sám je proti tomu, aby se nyní „honily termíny na úkor kvality. „Kvůli všem těm novinovým článkům věnujeme mnoho času místo práci různým hlášením, tabulkám, výkazům… Zda bude první fáze výstavby hotova o čtrnáct dní dříve či později, by přece nemělo hrát takovou roli, míní. Snaživí Italové a vymahatelnost práva. Lze pochopit, že firma Tiscali během několika týdnů nedožene letité zpoždění, způsobené bývalými majiteli ČD–Telekomunikace. Zarážející však je, jak České dráhy i investor k věci přistupují. Místo aby přiznali skutečný stav, mlčí, nebo problémy bagatelizují a předkládají nevěrohodné informace. Jakou přízeň si asi nový telekomunikační operátor může takto získat? Je jistě chvályhodné, že Tiscali zaplatila všechny dluhy ČD–Telekomunikací a v rekordně krátkém čase výstavbu obnovila. Nelze ale nikomu upírat právo ptát se po výši penále, když smluvně závazný termín prokazatelně dodržen nebyl. Předseda správní rady Jaroslav Vrána prohlašuje, že šéf Tiscali Renato Soru mu slíbil časovou ztrátu dohnat do konce dubna. „Rychlost výstavby je přece hlavně v zájmu italské firmy, pokud chce být na českém telekomunikačním trhu úspěšná, vyjadřuje důvěru. Sekyra za 400 milionů ročně. Zrušení smlouvy by zřejmě bylo možné, ale dnes již o něm nikdo nechce slyšet, protože by ani jedné ze stran prospěch nepřineslo. „Firma ČD–Telekomunikace by se určitě odvolala k soudu. Než by soud věc rozhodl, trvalo by to klidně dva roky a po celou tu dobu by veškeré práce byly přerušeny, odmítá krajní řešení Jaroslav Vrána, ačkoliv na konci ledna výpověď nevylučoval. Železničáři, přestože si to nechtějí přiznat, se shovívavostí k dlouhodobé nečinnosti firmy dostali do podobné situace jako energetici s Temelínem: I přes neplnění termínů výstavby se musí pokračovat dál, protože jakékoliv jiné řešení se jeví jako nákladnější. V předvečer otevření telekomunikačního trhu si jiný postoj ani dovolit nemohou a nezbývá než věřit, že Tiscali bude skutečně tím pravým strategickým partnerem. České dráhy tvrdí, že s vlastní realizací projektu nemají žádné náklady, protože vše platí ČD–Telekomunikace, respektive jejich zahraniční vlastník. Není to pravda. Ročně totiž odvedou Českému Telecomu za služby asi tři sta milionů korun, které by – pokud by jejich síť fungovala – měly zadarmo. O dalších zhruba sto milionů přicházejí tím, že se zatím nemohou podílet na výnosech firmy. Každý rok zdržení tak stojí 400 milionů korun.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).