Dostihy & sázky. Na vodě!

09. září 2009, 13:05 - Martin Rychlík
09. září 2009, 13:05

Budou koně nahrazeni hbitými čluny s komoňstvem pod kapotou?

Je obyčejný den. Ósaka, léto 2009. Po prohlídce největšího akvária na světě, v němž se za modravou stěnou prohánějí rejnoci, chobotnice i obří žraloci, obhlédnu námořní muzeum. Stříbřitá kupole se tyčí z vody. Paráda. Kde je ale vchod? Přívoz? Most? Chyba lávky! Snad jste si nemysleli, že by Japonci zbudovali něco tak nudného, aby se člověk dostal k dějinám moří takříkajíc „suchou“ nohou – do mořského muzea se proto musí alespoň podvodním tunelem… Vítejte v ósackém přístavu, v oblasti, jež dostala jméno CosmoSquare. Ano, trochu vypadá, jako by spadla z Marsu. Ani už nepřekvapí, že se zdejší tramvajová trať Nanko Port Line obejde bez řidičů. „Nadzemka“ čile sviští nad přístavem a za pár minut vystupuji na konečné. Jmenuje se Suminoekoen. Mají tu pěkný stadion, říkám si, koukaje z okna. Ale co to? Namísto motorek, baseballistů nebo koní se nad osvětlenou plochou prohánějí řvoucí hydroplánové miničluny. Zkrátka: takové japonské dostihy. Motorizované a na vodě.

Vžůůůůům místo íháhááá? Mokré klání na oválu se nazývá kyōtei (doslova „závody lodí“). Čechy, navyklé přinejlepším na dostihy nebo motocyklovou plochou dráhu, zcela uhrane. V současnosti je v Japonsku 24 závodišť, kde se jezdí pravidelné soutěže. Podobný sport provozují na jednom místě i Korejci – ti jižní, samozřejmě. Na vítěze se sází. Kyōtei je totiž jedním z pouhých čtyř sportů, na něž se dá v císařství legálně vsadit. Dalšími jsou dostihy (keiba), cyklistika (keirin) a závody motorek (ōto rēsu). Šestice loděk, které jsou identické a jež všem účastníkům dodává firma Yamato Motors, se utkává na oválných rybníčcích o délce trati 1800 metrů. Kolem bójí se jezdí tři okruhy. Rychlost se někdy blíží až 200 km/h! Zvláštností je takzvaný průletový start.
Jakmile dostanou lodi signál, vyplují z doků, krouží na vodní ploše a piloti sledují obří hodiny s minutovým odpočítáváním. Proč? Citujme z pravidel: „Přibližně deset patnáct vteřin před startem se jezdci blíží plnou rychlostí ke startovní zóně. Tu je možné projet pouze během první vteřiny poté, co ručička dojde k nule. Pokud projede člun příliš brzy, anebo naopak pozdě, je vyloučen ze závodu a sázky se vracejí.“ Specifikem kyōtei je i společné soutěžení dam s pány, neboť čím lehčí jezdec, tím lépe. Dle expertů je asi desetina „žokejů“ ženského pohlaví. A podobně jako v opravdických dostizích se jezdci dovažují, pokud nemají minimální povolenou váhu (ženy nad 47 kilogramů, muži o tři kila více).

Zábavou proti lepře i recesi Zdálo by se, že jde o obyčejnou zábavu. Kratochvíli. Nicméně soutěže motolodí, které vznikly na Nipponu už roku 1952, mají hlubší význam. Pro válkou zničenou ostrovní říši znamenaly zajímavý impulz, jak restartovat loďařský průmysl a rovněž „rozpustit“ prosázené peníze na bohulibé účely. I proto se legalizovaný hazard zaměřil na výše uvedené sporty, jež měly pomoci zemědělství (dostihy), finančnictví (cyklistika), autoprůmyslu (motocykly) a loďařství (čluny). Prostředky, získávané touto cestou, pomohly oživit ekonomiku a dosud plynou i na rozvojové programy v místech, kde se závody konají. „Asi 3,7 procenta příjmů z kyōtei jdou přímo zpět do společnosti, na vzdělávání, infrastrukturu a veřejná zařízení. A to tam, kam by se běžnou vládní cestou těžko dostávaly,“ říká James L. Huffman z charitativní The Nippon Foundation. „Je to snad malý díl? Možná. Ale uvažte, že již v roce 2002 vydělal kyōtei více než 1,3 bilionu jenů, což bylo skoro jedenáct miliard dolarů. A zhruba za 400 milionů dolarů byl svět zase o krapítek vylepšen,“ říká zástupce organizace, která díky rychločlunům přispěla k vymizení lepry ve 116 zemích.

Japonský dnešek, český zítřek? Jakou mají japonské hydroplány budoucnost, v týdeníku EURO asi těžko rozřešíme. Avšak způsob, jakým tento prazvláštní sport spojuje průmyslové inovace, zábavu, finance a společenskou odpovědnost, je hodný zaznamenání. I v České republice. Nemusíme hnedle někde na Třeboňsku stavět obójkovaná závodiště a čekat na vodní svět, který nám slibují pesimističtí věrozvěsti globálního oteplování. Stačí občas nahlédnout za pověstný český rybník a nechat se inspirovat. I kdyby to byl jen obyčejný den. Ósaka, léto 2009.

Martin Rychlík, Ósaka
stipendista The Japan Foundation

*
GRAF (kruhový):
Jak rozdělit sázky?**
Přerozdělování příjmů z japonských lodních závodů 75 % – výplata sázek výhercům
19,4 % – náklady na výstavbu areálů, provoz, platy jezdců a prize money
2,6 % – domácí i zahraniční programy (loďařství, vzdělání, charita)
1,2 % – údržba a nákup lodí či motorů
1,1 % – výstavba veřejných vodních a kanalizačních sítí
Pramen: The Nippon Foundation

Nálepka: http://www.kyotei.or.jp/

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít