Dopravní informace se výrazně zkvalitní

30. května 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. května 2005, 00:00

NOVÝ SYSTÉM Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda. Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají.

NOVÝ SYSTÉM

Urychlit zásahy při nehodách, pružně reagovat na situaci a posílit bezpečnost silničního provozu je úkolem projektu Jednotného systému dopravních informací. Jeho vznik schválila vláda.

Aktuální dopravní situaci se nyní řidiči dozvědí většinou pouze prostřednictvím rozhlasové stanice, kterou právě poslouchají. Nemají ale jistotu, že jde o přesnou a ověřenou informaci. Kvalitní dopravní informace má přitom v rámci své působnosti k dispozici řada subjektů veřejné správy.

Ne vždy se však tyto informace dostanou na místo nejpotřebnější - k řidičům. To má změnit plánovaný Jednotný systém dopravních informací. „Projekt umožní, aby informace dorazily k řidičům, složkám Integrovaného záchranného systému i k dalším institucím,“ uvedl ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva dopravy Jiří Nouza. Podle jeho slov musí stát zajistit koordinovaný sběr, zpracování, sdílení a předávání dopravních informací v jednotném datovém formátu.

INFORMACE NEJEN NA INTERNETU

Kompletní státem garantované dopravní informace najdou řidiči před cestou na Portálu veřejné správy (www.portal.gov.cz). V brzké době už je dostanou také řidiči přímo do svých vozů prostřednictvím technologie RDS-TMC (datový kanál terestricky šířeného rozhlasového vysílání) do speciálních navigačních přístrojů tak, jak je běžné v západní Evropě.

Tato nová technologie umožní přesnou lokalizaci dopravních problémů a následnou možnost navigace řidičů. „Řidič jedoucí po dálnici D 1 z Prahy do Brna tak bude dostávat pro něj důležité informace z tohoto úseku a ne například pro něj nepotřebnou zprávu o dopravní zácpě v Plzni,“ popsal systém Michal Hala z Ředitelství silnic a dálnic, které bude provozovatelem systému. Ten se postupně začne zavádět již během letošního roku a jeho kompletní realizace by měla být završena v roce 2007.

PŘÍKLADY VYUŽITÍ

Využití nového systému bude mnohostranné. Například při dopravních nehodách systém automaticky přijme informace o vzniku a dění na místě události od všech zainteresovaných složek.

Za autorizaci, ověřování a kontrolu bude centrálně odpovídat Středisko dopravních informací Ředitelství silnic a dálnic. Management zasahujících složek IZS bude poskytovat informace výhradně jemu. Středisko je vzápětí předá všem, kdo informace potřebují prostřednictvím datového distribučního rozhraní a na něj napojených dopravních informačních služeb soukromých i veřejných subjektů. Informace se zároveň objeví na Portálu veřejné správy. Řidiči se nebudou muset spoléhat jen na to, co viděl jejich projíždějící kolega.

Jednotný systém zajistí také vznik Národní evidence uzavírek a omezení obecného užívání, což bude neustále aktualizovaný všeobecně elektronicky dostupný přehled změn provozu na komunikacích v rámci celého Česka.

JAKÉ INFORMACE BUDE SYSTÉM OBSAHOVAT

* Dopravní nehody, překážky provozu

* Uzavírky, zácpy, intenzity provozu a průjezdnost

* Sjízdnost komunikací

* Počasí, povětrnostní vlivy

* Povodně, stupně ohrožení

* Poruchy světelné signalizace

* Požáry

* Společenské akce ovlivňující intenzitu silničního provozu

* Obsazenost parkovišť

Pramen: ministerstvo dopravy

Foto popis| Mnohakilometrové „štrůdly“ na dálnicích se možná stanou minulostí.

Foto autor| foto: Profit - Luděk Vycpálek

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít