Menu Zavřít

Dopravci hlásí malé komplikace

10. 1. 2005
Autor: Euro.cz

MÝTNÉ V NĚMECKUPrvního ledna začal provoz systému elektronického mýtného pro těžké nákladní automobily na německých dálnicích. Některým dopravcům způsobuje zpoplatnění potíže. Jednotkami pro automatické odečítání elektronického mýta dosud není vybavena asi šestina českých kamionů. "Přístroje mělo do 1.

MÝTNÉ V NĚMECKU Prvního ledna začal provoz systému elektronického mýtného pro těžké nákladní automobily na německých dálnicích. Některým dopravcům způsobuje zpoplatnění potíže. Jednotkami pro automatické odečítání elektronického mýta dosud není vybavena asi šestina českých kamionů. „Přístroje mělo do 1. ledna namontováno deset tisíc vozidel, dva tisíce mají zpoždění. Není to nic strašného, pozdě zažádali. Zaspalo také sdružení Toll Collect, provozující systém - navíc tady má jen dvacet devět autorizovaných servisů,“ řekl mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Montáž jednotky přijde dopravce na šest až sedm tisíc za každý kamion. ADMINISTRATIVNÍ PROBLÉMY

Kvůli obavám z dopravního chaosu nasadilo konsorcium Toll Collect na hraniční přechody a zastávky u dálnice pomocné pracovníky. Větši komplikace se prý nikde neobjevily. Jak to vypadalo minulý týden v pondělí v Rozvadově? Při placeni u terminálu se vytvořila asi hodin, fronta. Řidičům radili české hostesky a vše probíhalo bez větších potíži. Terminály ve čtyřech jazycích doplněné piktogramy. ..Myslím, že časem se to zvládne. Problémy ale vznikají, když řidič musí někam odbočit, stornovat a navolit jinou trasu a hledat, kde z ní vyjede.“ upozorňuje Felix. Některé firmy také hlásí poruchy palubních jednotek. „Jejich spolehlivost prověří čas. zatím je předčasné zevšeobecňovat,“ dodává mluvčí Česmadu. Nejbližší týdny také ukáží, zda síť založená na satelitním sledování pohybu vozidel a přenášení informací pomocí sítě GSM vydrží. Další otázkou je, zda systém skutečně dokáže jízdy zaregistrovat a firmy obdrží bezchybné vyúčtování. „Musíme měsíc počkat,“ říká Felix.

RŮST NÁKLADŮ Zatím se nedá říci, jestli se dopravcům podaří zvýšené náklady promítnout do cen (viz rozhovor s generálním tajemníkem Česmadu v Profitu č. 52-53/2004). Z vetší části se to podle sdružení nedaří, protože je u nás silné konkurenční prostředí. „Promítnout zhruba čtyři koruny za kilometr do cen je problém a nejde to tak jednoduše, jako třeba v případě DPH,“ podotýká Felix. Náklady zvyšuje dopravcům také terminál předplacený na několik měsíců. Sdružení odhaduje, že deset až dvacet tisíc kamionů z České republiky jezdí do Německa bez palubní jednotky. „Musí tedy z něčeho financovat zaplacení mýtného do doby, než dostanou zaplaceno od zákazníka, což trvá až tři měsíce,“ upozorňuje generální tajemník Česmad Bohemia Martin Špryňar. Další možností je objednávka cesty přes internet. „Moc se o ní nezmiňujeme. Myslíme si, že nebude moc využívaná. Že by dispečeři navolili předem trasu? Uvidíme,“ říká mluvčí. ŽÁDNÉ OMLUVY

Cena německého mýtného je stanovena na skoro polovinu rakouské taxy, aby nedocházelo k objíždění placených tras. Odhad českého ministerstva dopravy o dvacetiprocentním nárůstu dopravy v Česku po zavedení mýta v Německu považuje proto Česmad za nadhodnocený. „Při přepravách nehrají roli jen náklady, ale i čas. Dopravci raději časem mýto zaplatí a zvolí kvalitní německou dálniční síť,“ míní Felix. Vychází přitom z informací z Rakouska, kde z počátku objíždělo placené úseky pět procent řidičů, nyní jejich počet klesl asi na dvě procenta. S tolerancí ze strany německé policie nemohou řidiči počítat. První dopravci platili pokuty již několik minut po spuštění systému. Pokuty se přitom mohou vyšplhat až na dvacet tisíc eur.«

MOŽNOSTI ZAÚČTOVÁNI MÝTNÉHO

* Automatické přes instalovaný palubní přístroj

BRAND24

* Zadáním u poplatkového terminálu

* Objednávkou po Internetu

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).