Doprava lidí se firmám prodražuje

18. srpna 2008, 08:00 - L. Frantová, J. Němeček
18. srpna 2008, 08:00

DAŇOVÁ ZVÝHODNĚNÍ - Kvůli nedostatku vlakových a autobusových spojů je pro lidi v některých regionech téměř nemožné denně dojíždět do práce. Firmy jsou ochotny zaměstnance svážet, ale chtějí mít možnost si tyto náklady odečíst od základu daně.

Podnikatelé si už delší dobu stěžují na nedostatek pracovních sil, který jim znemožňuje rozšiřování výroby. Jednou ze změn, které by měly podle Hospodářské komory a Unie malých a středních podniků přispět ke zlepšení podnikatelského prostředí, je návrh daňových úlev pro dopravu zaměstnanců od jejich bydliště na pracoviště.

Úlevy se projeví na nižší nezaměstnanosti

Změnou zákona o daních z příjmů by mělo dojít zejména k vyjasnění situace, která je poznamenána nejasnou právní úpravou a nejednotným výkladem zákona. Podle současného znění zákona o daních z příjmů je poplatníkům umožněno odečíst od základu daně náklady na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. „Finanční úřady nicméně v praxi náklady na dopravu zaměstnanců do místa výkonu práce v regionech s nedostatkem pracovních sil a špatnou dopravní obslužností za uznatelné nepovažovaly a snažily se argumentovat institutem cestovních náhrad,“ vysvětluje advokát Jan Hladký. Podle něj se aplikace právních norem odlišuje od samotného textu zákona, a proto by bylo třeba tento problém vyřešit. Nejasný výklad totiž vede k poškozování daňových poplatníků i zaměstnanců a přispívá ke špatné mobilitě pracovních sil. Pro řadu lidí z hůře dostupných míst se pracovat nevyplácí a zůstávají raději doma na podpoře nebo sociálních dávkách. Pokud dnes zaměstnavatel dopravu hradí, zvyšují se mu náklady a stává se nekonkurenceschopným. „Ale zároveň je třeba stanovit, aby takto získaný benefit nebyl zdaněn na straně zaměstnance. A také vyřešit otázku zbytečného příspěvku na dopravu zaměstnanců v zákoně o zaměstnanosti,“ dodává Hladký. Proto požaduje současně osvobodit od daně z příjmů nepřímý prospěch, který by zaměstnanec změnou získal.

I když by navrhovanou novinkou přišel státní rozpočet podle odhadů o jednu až dvě miliardy korun, státu by to přineslo i výhody. Odpadnou například náklady na příspěvek na dopravu zaměstnanců v rámci takzvané aktivní politiky zaměstnanosti. Díky vyšší zaměstnanosti stoupne výběr daní a naopak klesnou náklady na podporu v nezaměstnanosti.

Ministerstvo financí se proti navrhované změně nestaví. „Umím si představit, že když zaměstnavatel zajistí svoz zaměstnanců, bude si moci náklady odečíst z daní a současně to nebude považováno za příjem zaměstnance. A pokud to je považováno za příjem, bude osvobozen od daně,“ říká náměstek ministra financí Peter Chrenko. Nový zákon daně z příjmů, který ministerstvo připravuje a který podobnou změnu může přinést, má začít platit v lednu 2010.

Spojili se zástupci podnikatelů i odborníci

Návrh na novelu zákona o daních z příjmů připravila advokátní kancelář Havel & Holásek. Její zástupci jsou členy Pracovní skupiny pro zlepšení podnikatelského prostředí, která vznikla počátkem srpna. Jde o společný projekt Hospodářské komory a Unie malých a středních podniků, jehož cílem je práce na legislativních návrzích a doporučeních, které by měly usnadnit podnikání. Členy skupiny jsou zástupci podnikatelů, politici, odborníci, právníci i manažeři velkých firem.

„Skupina se bude scházet pravidelně jednou měsíčně a navrhne opatření, která povedou ke zlepšení podnikatelského prostředí. Ačkoliv se podmínky podnikatelům výrazně zlepšily, pořád ještě je spousta mezer, které můžeme vyplnit,“ vysvětluje předseda Unie David Šeich.

Pracovní skupina už navrhla několik témat, kterým by se chtěla věnovat. Prosazuje například zrušení daně z nemovitostí, zákonné upravení lobbingu, zvýšení ochrany spotřebitelů nebo změnu autorského zákona. Chce také zjednodušit zakládání společností, kdy by se změny nemusely dělat notářským zápisem, ale jen ohlašovací povinností.

Hospodářská komora chce také v novele o veřejných zakázkách lépe definovat kritéria výběru a stanovit dobu platby pro výherce výběrového řízení. „Podniky si vylepšují cash-flow, první platbu posílají i po více než sto dnech. Může to být start druhotné platební neschopnosti,“ upozorňuje prezident Hospodářské komory Petr Kužel. Komora také kritizuje drahé převody z eura na koruny, proto chce jednat s bankami, aby se platby za převody razantně snížily.

Na některých námětech skupina pracuje, jiné návrhy – jako například novela zákona o daních z příjmů nebo zrušení daně z nemovitosti – už mají podobu paragrafovaného znění. „Některé návrhy zkusíme předložit do legislativního procesu formou poslaneckých návrhů zákona už během podzimu,“ slibuje David Šeich.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít