Dopady na tuzemský průmysl: plné sklady, prázdné dodávky

12. prosince 2008, 00:00 - J. Němeček, P. Bayer
12. prosince 2008, 00:00

S výjimkou dodavatelů pro automobilový průmysl zatím tuzemské firmy německou krizí příliš postiženy nejsou.

Problémy se ale začínají rychle přelévat přes hranici zejména kvůli silnému obchodnímu napojení exportérů na německý trh.

Německá recese se do české ekonomiky přenáší neobyčejně rychle hlavně v průmyslu. V jiných sektorech oslabení není tak markantní, ale zčásti jde i o zpoždění statistických zpráv. Například poslední údaje zahraničního obchodu a maloobchodních tržeb větší oslabení ekonomiky nenaznačovaly. „Zatím však byly zveřejněny údaje teprve za září. A podobně i jiné typy zpráv mají až dvouměsíční zpoždění, více nepříznivých zpráv uvidíme hlavně příští rok,“ říká analytik společnosti Atlantik FT Josef Kvarda.

Obavy z možného krachu automobilového průmyslu v Česku se zatím nenaplňují. „Pravděpodobně však na ně dojde. V případě úsporných opatření jsou první na řadě automobily – nejen u nás, ale i ve světě,“ dodává analytik.

Dodavatelé autodílů čekají těžké časy

Pomyslným lodivodem automobilového průmyslu ve střední Evropě je přitom právě Německo – a to diktuje směr i rychlost plavby. Všechny modely žilinské automobilky Kia například míří do Česka přes německou centrálu. „Kia Motors Slovakia tedy přímo nemění obchodní podmínky pro českého importéra,“ ujišťuje mluvčí společnosti Dušan Dvořák. „Jsme součást koncernu Continental, dodávky z Otrokovic i z Púchova končí na mnoha trzích světa. Podmínky určuje centrála bez ohledu na místní obchodní vazby,“ říká Lenka Bobálová z otrokovického Barumu. Firma přitom až do konce roku zrušila víkendovou výrobu. „Jsou plné sklady. Neprodává se, takže by to nebylo kam dávat,“ lakonicky komentuje situaci místopředseda odborové organizace Barum Continental Josef Fleischmann.

Nepřetržitou výrobu přerušila švýcarská společnost Ems-Patvag, která automobilkám dodává roznětky do airbagů, napínačů bezpečnostních pásů a další komponenty. Firma nyní vyrábí ve třísměnném provozu od pondělí do pátku. „Naši odběratelé budou brát méně zboží, tak jsme na to museli zareagovat,“ říká jednatel Vladimír Buriánek. Společnost přitom vloni v Brankovicích na Vyškovsku vybudovala zcela nový závod.

„Zakázky klesly až o 80 procent. Budeme rádi, když letos vytvoříme kladný hospodářský výsledek,“ obává se generální ředitel olomoucké Alw Industry Vojtěch Vyroubal. Automobilkám dodává firma hliníkové odlitky. A samozřejmě se i propouští. Podle výrobního ředitele Helly Autotechnik Nova Marka Ryšavého mohelnická firma na výrobu světlometů zkrátila denní směny.

Němci omezují investice

Ostatní obory dosud na dopady německé recese čekají. „Letošní kontrakty jsou nasmlouvány a blížící se Vánoce zatím poptávku udržují,“ vysvětluje mnichovský dovozce dřevěných hraček z různých českých malých firem Klaus Höchtenstoff. Zároveň ale přiznává, že kontrakty na příští rok zatím neuzavírá, protože čeká, jaký provozní úvěr mu na příští rok nabídne jeho banka. Podle finančních podmínek teprve objedná zboží.

„Odběratelé z Německa už omezují investice. A to se projevuje poklesem zájmu o dodávky na příští rok,“ avizuje problém generální ředitel strojírenské společnosti Kovosvit Libor Kuchař. „Musíme s tím počítat, jsme připraveni i na případné snížení výroby,“ souhlasí ředitel strakonické strojírny ČZ Václav Vyšín. Jak dodává, řešením dnes už není snížení ceny nebo marže pro odběratele. „Vázne odbyt, takže ani snížení ceny zakázky nepřitáhne,“ vysvětluje.

Na to, zda němečtí odběratelé obnoví zakázky i na příští rok, nyní napjatě čeká management i zaměstnanci textilního podniku Košulenka ve Strážnici na Hodonínsku (bývalá textilka Šohaj). „Abychom ušetřili, museli jsme sestěhovat výrobu do jedněch prostor. Letošní hospodářské výsledky budou i tak oproti původním plánům horší,“ říká Alena Furišová z firmy, která zaměstnancům vyplácí mzdu pravidelně několik dní po dohodnutém termínu.

Pokles hlásí i železárny

Recese v Německu dopadla, byť v omezené míře, též na společnost ŽDB Group ze skupiny KKCG podnikatele Karla Komárka. Firma vyváží za západní hranice především dráty a hutní výrobky. „Poklesy jsou v řádech několika milionů korun v tržbách, což má následně i dopad do zisku,“ popisuje ekonomický ředitel společnosti Tomáš Hladík.

Vzniklé ztráty se ŽDB snaží nahradit hledáním nových trhů, což je však vzhledem ke špatné situaci v Evropě značně složité. Nelze tak vyloučit v budoucnu potíže plynoucí z celosvětové krize. Podnik tak bude muset více plánovat produkci podle stavu zakázek. ŽDB loni zvýšila tržby o 200 milionů na 6,8 miliardy korun. Export z toho činil asi dvě třetiny. Tato bohumínská firma zaměstnává zhruba 3000 lidí.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít