Dekádu přežije polovina českých startupů, vyplývá z analýzy StartupJobs. Vedeme si líp než mladé firmy za oceánem - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Dekádu přežije polovina českých startupů, vyplývá z analýzy StartupJobs. Vedeme si líp než mladé firmy za oceánem

,
Dekádu přežije polovina českých startupů, vyplývá z analýzy StartupJobs. Vedeme si líp než mladé firmy za oceánem
Zdroj: StartupJobs
  • Podle průzkumu portálu StartupJobs překoná milník deseti let svého fungování zhruba polovina českých startupů

  • Momentálně je v Česku aktivních 60 procent ze zhruba čtyř tisíc mladých firem registrovaných na tomto portálu, což je poměrově více než například v USA. Tam v průběhu let zanikne devět z deseti začínajících společností

  • Pohled na rozjíždějící se firmy je v současnosti jiný než před lety. Startupy vidí stále více lidí jako oblast, jež zaměstnává tisíce pracovníků

Češi nejsou jen šikovnými řemeslníky, stále úspěšnější jsou i mezi podnikateli. Vyplývá to z analýzy portálu StartupJobs, podle kterého přežije déle než 10 let od svého založení zhruba polovina českých startupů. „V rámci průzkumu jsme analyzovali především aktivní inzerci startupů a hledali další ,známky vitality‘, jako jsou novinky či příspěvky na sociálních sítích. Ohled jsme však samozřejmě brali i na uskutečněné akvizice,“ uvádí zakladatel StartupJobs Filip Mikschik.

V případě, že poslední aktivita společnosti proběhla před více než rokem, považovali firmu za zaniklou. „Výsledky potvrzují, že prvních pět let je pro české startupy kritických, neboť skončí přibližně 45 procent z nich,“ komentuje Mikschik. Pokud podnik toto období překoná, je velice pravděpodobné, že se dočká i milníku deseti let.

Budeme investovat do nudných startupů, říkají manažeři poradenské firmy se 161miliardovým obratem

Do průzkumu platforma StartupJobs zapojila firmy, které se na ní zaregistrovaly mezi lety 2012 a 2020. Novější nemělo smysl zkoumat, protože trvá až dva roky, než se ukáže, zda jsou skutečně životaschopné.

Z garážových firem silně rostoucím segmentem

Poměrně jasně promluvily i světové statistiky. Podle nich jsou mladé české firmy schopnější než ty za oceánem. V USA v průběhu let totiž zanikne devět z deseti startupů. V Česku jich oproti tomu stále funguje 60 procent ze zhruba čtyř tisíc, které se v poslední dekádě na StartupJobs zaregistrovaly. Desáté narozeniny jich pak oslavilo 42,2 procenta, zatímco alespoň pátý rok překonala více než polovina, konkrétně přes 55 procent z nich.

„Z naší pozice na trhu máme možnost zblízka sledovat českou startupovou komunitu a pozorovat, jak a co funguje. Za poslední dekádu se tuzemská startupová scéna citelně profesionalizovala,“ říká Mikschik. A co víc, lidé už startupy nevnímají jako party nadšenců, kteří společně pracují z garáže. Naopak v nich vidí rostoucí segment, jenž zaměstnává tisíce pracovníků. „Jeho raketový růst se přitom rozhodně nezastavuje,“ dodává.

Mikschikova platforma StartupJobs pomohla za 10 let fungování najít místo už 23 tisícům lidí. Loni posilovaly nové pracovní trendy

Najít nové zaměstnance startupům koneckonců pomáhá i zmíněná platforma StartupJobs, která sama letos slaví deset let svého fungování. Za tu dobu zprostředkovala práci už zhruba 23 tisícům uchazečů, jež implementovala do tří tisíců firem. Jen v uplynulém roce si díky platformě našly práci více než čtyři tisíce zájemců v 850 různých společnostech. Na výběr přitom měli z 3524 registrovaných startupů.

Největší poptávka byla loni po freelancerech, zájem byl také o pozice vykonávající práci z domova či obecně na dálku. „Rok 2021 byl, stejně jako ten předchozí, opět poznamenán pandemií, která s sebou nesla obrovský tlak na digitalizaci. Technologickým firmám se dařilo a my jsme evidovali rekordní množství vystavených nabídek – jejich počet vzrostl oproti předchozímu roku o více než polovinu,“ komentoval loňský rok letos v březnu Mikschik.

Oproti roku předminulému zaznamenal loni StartupJobs dvojnásobný růst nabídky analytických pozic. Nežádanější jsou ale stále pracovníci z oblasti vývoje. Zaplnit volné pozice se pak nejvíce dařilo v segmentu marketingu.