Dodávka a limuzína v jednom balení

05. června 2006, 00:00 - ERICH HANDL
05. června 2006, 00:00

VYZKOUŠELI JSME - SSANG YONG RODIUS Exoticky znějící korejská značka Ssang Yong má pro podnikatele lákadlo - sedmimístný model Rodius, ve kterém lze převážet také náklad. Má pohon všech čtyř kol, tuhou zadní nápravu a prodává se za 848 980 korun ve verzi s manuální převodovkou. Rodius je na první pohled hodně extravagantní vozidlo.

VYZKOUŠELI JSME - SSANG YONG RODIUS

Exoticky znějící korejská značka Ssang Yong má pro podnikatele lákadlo - sedmimístný model Rodius, ve kterém lze převážet také náklad. Má pohon všech čtyř kol, tuhou zadní nápravu a prodává se za 848 980 korun ve verzi s manuální převodovkou.

Rodius je na první pohled hodně extravagantní vozidlo. Vypadá jako dodávka s otevřenými zadními dveřmi, designér se prý při jeho konstrukci nechal inspirovat sportovní jachtou. Její plachtu má evokovat právě zvýšená záď, která připomíná tvary šedesátých let. A vůz je také zvláštní neobvyklou kombinací svých vlastností. Velikostí je to van, výbavou manažerská limuzína, počtem sedadel mikrobus a podvozkem terénní auto s tuhou zadní nápravou. To nenabízí žádný konkurent.

Jak se s vozem jezdí? Pod kapotou jsme při testu měli 2,7litrový pětiválec, jiný agregát rodius ani nenabízí. Turbodiesel o mohutném výkonu 121 kilowattů dokáže vůz pohánět rychlostí 169 kilometrů v hodině a utáhne prý až třítunový přívěs. Při testu vůz držel výborně stopu, v zatáčkách se překvapivě ani příliš nenakláněl. Rychlé změny směrů ale nebyly s těžkým vozem možné.

Hlavním jízdním negativem, kterého jsme si všimli, byla skutečnost, že podvozek přenášel dost rázů z asfaltu do kabiny. Tuhá zadní náprava je výborná do terénu, ale nerovnosti českých silnic jí nesedí. Co nás při testu také nepříjemně překvapilo, byla skutečnost, že se motor musí dost točit odspodu. Také je ho třeba, ač jsme měli manuální verzi, startovat se sešlápnutou spojkou jako u automatu. 

NÁKLAD I KONFERENCE A co užitkové vlastnosti Ssang Yongu? Auto je přes pět metrů dlouhé a má i výšku klasické nákladní dodávky - 1,82 metru. Do kufru lze v základní konfiguraci sedaček naložit 875 litrů nákladu, prostor je možné ale různými fígly zvětšovat až na více než tři kubíky. Zadní řada sedadel je podélně posuvná, kdo potřebuje ještě více místa, může sklopit její opěradla nebo ji úplně vyjmout.

Rodius může sloužit také jako mikrobus, má vpředu dvě místa, dvě další v prostřední řadě a vzadu trojmístnou lavici. Ta je ale spíše nouzová, tři dospělé postavy by se na ní rovnaly těžko. Hlavně prostřední místo je vyloženě určené pro dítě. Užitečnou vlastností je možnost konfigurace sedadel. Dvě sedačky uprostřed lze otočit i proti směru jízdy, takže vzadu vznikne jakési konferenční uspořádání.

ČTYŘI KOLA V AKCI

Auto může díky zajímavé mechanice i do terénu, pohon totiž převzalo z terénního modelu Rexton. Má stálý pohon zadních kol a prostřednictvím elektronicky ovládané lamelové spojky připojitelný pohon předních kol. Když se tedy dostanou zadní kola do nesnází a prokluzují, elektronika automaticky spustí pohon předku. Mezinápravovou spojku může řidič také trvale zavřít stiskem tlačítka, takže všechna kola jsou stále v akci. Kromě toho je pro obtížnější terén k dispozici redukce rychlosti.

Rodius je auto nabízející zajímavou kombinaci různých funkcí, využijí ho podnikatelé, kteří potřebují jeden den převážet náklad, druhý den větší množství osob. Lze s ním jezdit i v lehkém terénu, proto se hodí třeba lesníkům, stavbařům nebo majitelům horských penzionů a restaurací. Subaru na stroj poskytuje tříletou záruku. Zakoupit lze také verzi s automatickou převodovkou, za kterou se připlácí zhruba 60 tisíc korun.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Model Ssangyong Rodius

Typ vozu sedmimístný van

Objem válců 2,7 litru

Maximální výkon 121 kW

Maximální rychlost 169 km /hod

Zrychlení 0-100 13,48 s

Spotřeba 9,2 l/100 km

Cena 848 980 Kč (s DPH)

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Rodius může suplovat dodávku, mikrobus i terénní auto. Subaru nabízí i přestavbu na N1, vůz s montážní přepážkou je ale pak homologován jen jako čtyřmístný, takže možnost převážet až sedm lidí zmizí. Tuto skutečnost ale kompenzuje cena, z 848 980 korun se auto dostane po odpočtu DPH na 738 639 korun. V této sumě už je zahrnut příplatek za montáž přepážky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít