Dobře prodejný obal neumíme

06. září 2004, 00:00 - JAKUB TUREK
06. září 2004, 00:00

SOUTĚŽ MLADÝCH DESIGNÉRŮ Českému obalu zvoní hrana. Tuzemské výrobky svým dílem propagují zahraniční designéři. Náskok zahraničních tvůrců ukázala soutěž Mladý obal - nejvýznamnější česká soutěž designerů, kteří experimentují s obalovou technikou.

Lepenkový obal na porcelánové šálky.

**SOUTĚŽ MLADÝCH DESIGNÉRŮ

Českému obalu zvoní hrana. Tuzemské výrobky svým dílem propagují zahraniční designéři.

Náskok zahraničních tvůrců ukázala soutěž Mladý obal - nejvýznamnější česká soutěž designerů, kteří experimentují s obalovou technikou. Mezi 341 autory do 30 let se z tuzemských autorů prosadila jen Kateřina Kobzová z Ostravské univerzity, která získala zvláštní cenu poroty za papírové šaty. Její práce se pohybovala na pomezí designu a výtvarného umění. Prakticky využitelné návrhy obalů však dělal někdo úplně jiný. Nejlepší středoškolák Jacek Szymanski z Vyšší školy umění a projektování v polské Lodži prezentoval lepenkový obal na dva porcelánové šálky s podšálky. Vítězka kategorie vysokoškoláků Yamada Sakiko z kanadské Medicine Hat College vyřešila ukládání drobných výrobků do kapes z rýžového papíru. Mezi mladými komerčními designéry se stal vítězem Nizozemec Spitshuis Lidewij za dárkovou pohlednici se semínky rostlin s ekologickým podtextem. Cenu ředitele Design centra získal Róbert Fulek z Vysoké školy výtvarných umění v Bratislavě za obal na drobnosti fungující na principu překvapení. Po stlačení molitanového obalu se na povrch dostane například šperk či drobný dárek. „V současném obalu se objevuje prostor pro experiment i ekologický rozměr materiálu,“ míní porotce Jiří Kočandrle. Zároveň se zvláště povedené obaly stávají nejen výtvarným prvkem, ale samostatným uměleckým dílem. „Škoda, že v soutěži Mladý obal odešla většina cen do zahraničí,“ dodává. „Letošní ročník soutěže přinesl velký skok v reálnosti a zároveň poetičnosti řady děl. To vše na úkor českých škol,“ zamýšlí se ředitel Design centra České republiky Karel Klabosil. „Musí přijít větší touha po vítězství, větší odvaha být na vítězství připraven.“ To se týká designerů, výrobců zboží i obalů a samozřejmě také prodejců.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
I myslivci mají své sny. Bentley představuje lovecké…
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za minutu (komentář)
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Technologie
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
DVB-T2 bude od příštího týdne pro 94 % domácností. Přibude i nová stanice
Tip: Lidl prodává nejlevnější kabel Lightning MFI pro iPhone a iPad
VR brýle Windows Mixed Reality dostaly podporu SteamVR. Získají katalog až 2000 her
Hodinky Misfit Command jsou trochu chytré a vydrží nabité celý rok
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít