Do švestek vydrží - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Do švestek vydrží

, Erich Handl,
Do švestek vydrží
Zdroj: Euro.cz

Černé billboardy u dálnic do září odřezány nebudou

Ministerstvo dopravy nesplní svoje jarní sliby a nezlikviduje všechny nepovolené billboardy od dálnic. „Zatím jsou od černých reklam vyčištěny dálnice D8 a D11, ale komunikace D1 a D5 do konce srpna nestihneme,“ řekl týdeníku EURO ředitel odboru pozemních komunikací ministerstva František Baroch. „Protáhla se totiž správní řízení, která vedeme s majiteli poutačů, vysvětlil.“
Ministerstvo tvrdí, že tyto komplikace jsou způsobeny skutečností, že do dubna roku 1997 byly reklamní plochy u dálnic povolovánx okresními úřady, které ministerstvu nepředaly včas příslušnou agendu. Kromě toho některé reklama byla povolena i místními stavebními úřady bez vědomí silničních správních úřadů.
Z původně plánovaných 250 billboardů, které měly být odstraněny, tak zatím zmizelo jen několik desítek od dvou zmíněných tahů z Prahy do Lovosic a na Poděbrady. Ještě horší situace než u dálnic je za krajnicemi silnic první třídy. Ministerstvo dopravy v březnu slibovalo, že vyčistí od černých poutačů i tyto komunikace (EURO 12/2002). Teď však od nich dává ruce pryč: „Silnice první třídy mají na starosti jednotlivé krajské úřady. Proto se k počtu nepovolených reklamních zařízení v ochranných pásmech silnic I. třídy, ani k jejich odstraňování, nemůžeme vyjadřovat,“ zní oficiální stanovisko tiskového odboru ministerstva.

Schlingův autogen.

Razantní kampaň za odstranění černých reklam od komunikací, kterou na začátku jara vyhlásil bývalý ministr dopravy Jaromír Schling, letos zažívá už druhou blamáž. Původní Schlingův záměr totiž předpokládal, že poutače, jejichž vinou stát přijde ročně asi o jednu miliardu korun na poplatcích, budou odstraněny ještě do červnových voleb. Reklamy měly být zakryty igelitem a poté odřezány autogenem od podstavců. Rozpočet celé akce byl plánován přibližně na pět milionů korun.
Jenže do června se nestalo téměř nic. Ministerstvo dopravy totiž pozapomnělo na skutečnost, že na billboardech jsou umístěny volební plakáty vládní sociální demokracie, stejně jako konkurenčních stran. Řezání billboardů by pak mohlo být považováno za nástroj předvolebního boje.
Nyní tedy ministerští úředníci propásnou i druhý termín, který si sami stanovili. Navíc není jasné, zda mají nad sebou dostatečně silný bič. Po volbách se duchovní otec kampaně Schling rozloučil a jeho nástupce Milan Šimonovský se bude dlouho v nové funkci zabydlovat. „V září mu náš odbor předloží zprávu, jak odstraňování reklam pokračuje,“ říká František Baroch.
Stále přitom platí, že celá akce by měla daňové poplatníky vyjít v rámci rozpočtu Ředitelství silnic a dálnic na výše zmíněných pět milionů korun. Značně by se ale mohla zlevnit v případě, kdyby ministerstvo dokázalo donutit vlastníky poutačů k odstranění na vlastní náklady. „Takové případy ale zatím byly jen tři,“ říká tisková mluvčí ministerstva Ludmila Roubcová. Samo ministerstvo však kromě prostředků spojených s rozesíláním výzev k odstranění poutačů nevynakládá žádné jiné finanční prostředky.
O jaké peníze stát svojí liknavostí přichází? Týdeník EURO napočítal letos v lednu u všech tuzemských dálnic 138 černých reklam, jejichž majitelé neoprávněně vydělávají na pronájmu reklamních ploch (EURO 6/2002). Přichází-li tím státní kasa ročně zhruba o miliardu korun, pak každý měsíc prodlení může přijít na 83 milionů korun.

Razantnější města.

Ministerstvo dopravy není jediným veřejným úřadem, který řeší problematiku nepovolených reklam. Přímo se nabízí srovnání s pražskou radnicí. Magistrát hlavního města zahájil razantní tažení proti nepovoleným billboardům zhruba před půldruhým rokem. V loňském a na začátku letošního roku nechal odstranit přibližně 300 nepovolených reklamních ploch. Ještě na jaře probíhalo řízení o odstranění dalších 60 reklam a touto dobou by již hlavní město mělo být vyčištěno. Magistrát uzavřel smlouvu se čtyřmi firmami na reklamu o ploše devět až 20 metrů čtverečních a s pěti subjekty, které mohou poskytovat reklamu s plochou nad 20 metrů čtverečních. Každý reklamní panel musí mít identifikační štítek s obchodním jménem firmy a pořadovým číslem. Roční pronájem zařízení, které radnice firmám pronajímá, vyjde na 16 až 24 tisíc korun a každoročně se zvyšuje o inflaci.
Ne všude to ale šlo tak hladce. Také v Hradec Králové nedávno odstranil nelegálně postavené billboardy. Později ale vyšlo najevo, že úředníci kromě načerno instalovaných reklamních ploch zničili i ty, které byly v pořádku. Královéhradecká radnice pak musela nahrazovat škodu.