Do nových silnic půjdou stamiliardy

24. září 2007, 00:00 - Tomáš Johánek
24. září 2007, 00:00

Nejpozději v roce 2016 má v Česku vzniknout základní dopravní síť. Ministři navíc chtějí znovu jednat o trasách některých komunikací.

Výstavba komunikací Nejpozději v roce 2016 má v Česku vzniknout základní dopravní síť. Ministři navíc chtějí znovu jednat o trasách některých komunikací.

Budování dálnic a rychlostních komunikací by konečně mělo nabrat rychlejší tempo než v minulých letech. Stát na ně už totiž má zajištěny peníze. Od minulého týdne vláda navíc ví, které stavby jsou pro ni prioritní a kolik budou stát. K nejdražším projektům realizovaným v následujících letech má patřit dostavba jihomoravské rychlostní silnice R52, tahu na Karlovy Vary R6 či posledního úseku severočeské dálnice D8.

Vláda vyslyšela zelené Strategický plán ministerstva dopravy v původní podobě vyvolal kritiku představitelů koaliční Strany zelených. Podle nich ministerstvo dopravy výběr staveb důvěryhodně neodůvodnilo hlubší finanční a ekologickou analýzou. Zástupci dotčeného rezortu ale tvrdí, že projekty vybírali na základě objektivně zjištěných potřeb v jednotlivých regionech a nedostatků současné infrastruktury. Úřad však přiznává, že vícekriteriální analýzu nemá. Těsně před projednáním materiálu na vládní úrovni se ministři dopravy a životního prostředí Aleš Řebíček a Martin Bursík dohodli, že některé stavby znovu posoudí. Jde třeba o severozápadní část Pražského okruhu, část dálnice D3 ve středních Čechách nebo rychlostní silnici R55 u Hodonína. „Například v Posázaví jde jednoznačně o střet s ochranou životního prostředí,“ říká Bursík. Středočeský kraj má přitom variantu vedení dálnice D3 už v územním plánu. Důraz na obchvaty Zelení do harmonogramu staveb dálnic a dalších komunikací také prosadili seznam devadesáti obcí, kde je třeba urychleně vybudovat obchvat. Bursík to odůvodnil programovým prohlášením vlády, podle kterého by se měla obchvatům dávat přednost před dálnicemi. Seznam obcí ještě posoudí ministerstvo dopravy. Na obchvat netrpělivě čeká celá řada měst. Nově Ředitelství silnic a dálnic požádá o územní rozhodnutí k obchvatu města Klatovy. Jde o jednu z prioritních silničních staveb Plzeňského kraje za více než miliardu korun. Náhrada gepardi Schválený harmonogram budování dopravních staveb nahrazuje starší Generální plán rozvoje dopravní infrastruktury (GEPARDI), podle kterého se stavělo dosud. Podle nového plánu by se měla především dobudovat páteřní síť dálnic a železničních koridorů. Harmonogram zahrnuje projekty, u kterých se počítá se zahájením stavby nejpozději do roku 2016. Peníze přitečou ze čtyř hlavních zdrojů: státního rozpočtu, rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, úvěrů od Evropské investiční banky a z evropských fondů. Zahrnuty naopak nejsou akce, u kterých se počítá s finanční spoluúčastí soukromých firem, tedy takzvané projekty PPP. Příští rok má Fond dopravy hospodařit s příjmy 45 miliard korun. Ministerstvo dopravy počítá i s dalšími více než třiceti miliardami z fondů Evropské unie. V dalších letech by měl být rozpočet stejný, z Evropy má každý rok přitéci ještě o necelých deset miliard více. Další kilometry silnice R6 Už na konci příštího roku by mohla alespoň v polovičním profilu sloužit motoristům rychlostní silnice R6 mezi Prahou a Pavlovem. „Kompletní otevření má přijít na řadu koncem roku 2009,“ dodává generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík. Priority vládního plánu**

Mezi hlavní priority vlády patří například dostavba trasy D8 přes České středohoří, dálnice D1 mezi Vyškovem a Lipníkem nad Bečvou nebo dálnice z Prahy do jižních Čech. V oblasti rychlostních komunikací to jsou potom R6, R35, R43 a R52. V železniční dopravě mají přednost koridory do Českých Budějovic a Plzně a modernizace železničních uzlů v Praze a Brně. Plán počítá také s výstavbou jezu na Labi u Děčína a se splavněním Vltavy.

K nižším prioritám pak patří rekonstrukce silnic první třídy, výstavba cyklostezek nebo informační služby pro řidiče. Celkem jde o téměř šest stovek projektů. Při jejich výběru se ministerstvo dopravy řídilo mimo jiné mezinárodními dohodami nebo celoevropskými zájmy. Část dálnic i železnic se totiž zapojí do celoevropské sítě dopravních tepen TEN-T.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít