Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Do dvaceti let jsme na špici

15. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
15. října 2007, 00:00

Společnost Aircraft Industries oprášila projekt malého dopravního letounu L 410 a opět s ním prorazila na zahraniční trhy. Její předchůdce, Let Kunovice, vyvážel ročně desítky kusů do bratrského socialistického tábora.

Milan Holl, prezident Asociace leteckých výrobců: Společnost Aircraft Industries oprášila projekt malého dopravního letounu L 410 a opět s ním prorazila na zahraniční trhy. Její předchůdce, Let Kunovice, vyvážel ročně desítky kusů do bratrského socialistického tábora.

Asociace leteckých výrobců připravuje novou strategii rozvoje odvětví pro příštích 20 let. Česko by se mělo stát evropským lídrem ve výrobě malých dopravních letadel a významným dodavatelem komponentů a služeb pro velké výrobce letadel a vrtulníků.

Plán rozvoje počítá s možností využívání peněz z evropských programů. „Náš dokument navazuje na evropskou strategii. Na co nepůjde získat prostředky z Unie, pokusíme se zajistit ze státních zdrojů,“ říká prezident Asociace leteckých výrobců Milan Holl.

Strategii bude v listopadu projednávat valná hromada asociace a poté bude oficiálně zveřejněna. „Jsme přesvědčeni, že český letecký průmysl má velmi dobrou perspektivu, a to jednak v důsledku stále většího zapojování do velkých evropských i mimoevropských programů, jednak díky rozvoji kategorie malých dopravních letadel do 19 cestujících a sportovních letadel, ve kterých jsme byli vždy na světové špičce,“ říká.

Letadla potáhnou evropskou ekonomiku

Leteckému průmyslu je v Evropské unii přikládána mimořádná důležitost, neboť tvoří desetinu hrubého domácího produktu a zaměstnává tři miliony lidí. Navíc vyvinuté materiály a technologie následně slouží ostatním strojírenským odvětvím. Strategie předpokládá, že letecký sektor má v Evropské unii do roku 2020 vzrůst o 27 procent a činit až 13 procent HDP. To by mělo přinést vytvoření dalších dvou až čtyř milionů pracovních příležitostí v členských zemích.

„Znamená to, že letectví bude ve sledovaném období jedním z nejdynamičtěji se rozvíjejících sektorů ekonomiky vůbec,“ míní Holl. Odhad podle něj podporuje porovnání se světovým trendem rozvoje letecké dopravy, kde se objem letecké přepravy zdvojnásobí každých 16 let.

První mezi nováčky

Po vstupu České republiky do Evropské unie v roce 2005 se tuzemský letecký průmysl intenzivně zapojil, a to jako první z nových členských států, do evropských rozvojových programů. Aktivita a úspěšnost českých podniků se rychle zvětšuje. Těchto projektů se nejprve zúčastnily dvě firmy, v následujícím období už deset firem a naposledy to již bylo 55 schválených projektů od 37 podniků.

„Tyto projekty představují dotaci ve výši 300 milionů korun pro české letectví a 35 milionů korun pro kosmonautiku,“ vyčísluje Holl. Významný je rovněž projekt zaměřený na malá dopravní letadla s názvem Cesar, kde je koordinátorem VZLÚ Praha. „Projekt je tříletý, s rozpočtem téměř 34 milionů eur, integruje 40 účastníků ze 14 evropských zemí, z toho 11 účastníků je z České republiky,“ doplňuje Holl. Tento mezinárodní úspěch podle něj ukazuje, že české letectví

se již plně začlenilo do evropského výzkumného prostoru.

Vývoj se podařilo zachránit

V současné době i podniky, které měly v minulosti problémy, mají již své krizové období údajně za sebou. Nevyhnuly se sice významnému propouštění pracovníků, změnila se struktura vyráběné produkce, ale podniky vyrábějící komponenty nalezly spásu v kooperacích pro velké evropské a americké firmy a snížily svou závislost na dodávkách pro české finalisty, jako Aero Vodochody, Aircraft Industries a Moravan.

„Příkladem úspěšných firem jsou Evektor, Mora, Jihostroj, PBS Velká Bíteš nebo VZLÚ,“ vyjmenovává. Kromě tradičních podniků vznikla také řada nových hráčů na trhu, například Letov letecká výroba, UNIS a Inter-informatics. „Je nutné také zdůraznit, že se podařilo udržet a úspěšně modernizovat výzkumnou a vývojovou základnu, včetně zkušebních a certifikačních kapacit ve VZLÚ, který tvoří hlavní centum aeronautického výzkumu, vývoje a zkušebnictví v České republice,“ uzavírá Milan Holl.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Retro: Vyzkoušeli jsme, jak se řídí Buick Series 40 Sedan (…
Škoda Octavia G-Tec je rychlejší. Tisíc kilometrů s ní ale už na jedno tankování nedáte
IAA Hannover 2018: Budoucnost užitkových aut? Hybridní, elektrická a autonomní
Euro NCAP: Volkswagen Touareg a Audi A6 za pět, Tourneo za čtyři a Jimny pouze za tři
Kvíz: Víte, kolik dostanete bodů za tyto přestupky?
Technologie
Velký test výkonných SSD pro rozhraní M.2 PCIe
Apple už má výřez i v baterce. Rozborka iPhonů prozradila i další detaily
Samsung umožní prodloužení životnosti starších televizorů pomocí kitu. Ne v Česku
T-Mobile láká na nový modem pro „LTE na doma“. Je rychlý a ještě k tomu sexy
Tip na neděli: jeden z nejhorších filmů The Room je zdarma na YouTubu
Hry pro příležitostné hráče