Diskriminace zákazníků?

15. ledna 2009, 00:00 - Petra Sýkorová
15. ledna 2009, 00:00

Jeli jsme s manželkou a jednoročními dvojčaty nakupovat do Makra.

Protože jsme k dětem nesehnali hlídání, museli jsme je vzít s sebou. Tam jsme však zažili šok, protože nás s nimi vykázali ven, že tam děti nesmějí! Takže jsme tím ztratili spoustu času, nepočítaje výdaje za benzín a podobně. Zajímalo by mne, zda je možné takové jednání posoudit jako diskriminaci, a pokud ano, tak jak je možné se vůči němu bránit.

Václav Kučera

Zakazovat vstup do hypermarketu rodičům s dětmi by bylo za určitých okolností možné posoudit jako nerovné zacházení se zákazníkem na základě rodičovství. K tomuto názoru se kloní i Sdružení obrany spotřebitelů. Takové jednání je pak možné posoudit jako diskriminaci, kterou zakazuje § 6 zákona o ochraně spotřebitele (č. 634/1992 Sb.).

Ve vašem případě jste ale nebyl běžným zákazníkem-spotřebitelem, ale zákazníkem-podnikatelem. Zákon o ochraně spotřebitele se tudíž na vámi popsanou situaci nevztahuje. Chrání totiž pouze spotřebitele, zatímco v Makru nakupují pouze podnikatelé (jedná se o velkoobchod pro podnikatele). Vztahy, které vznikají mezi nakupujícími a Makrem jsou tedy obchodněprávního charakteru. Oběma stranami smluvního vztahu jsou podnikatelé. A těm, na rozdíl od vztahů s běžnými spotřebiteli, dávají zákony mnohem více prostoru. Spotřebitelé jsou na rozdíl od podnikatelů obecně považováni za slabší smluvní stranu, kterou je třeba chránit zákonem. Podnikatelé si naopak mohou své vztahy upravit do značné míry svobodně – smlouvou.

Každý, kdo se chce stát zákazníkem Makra, musí nejdříve podepsat souhlas s jeho obchodními podmínkami. Mezi ty patří i následující ustanovení: „Společnost si ve svých velkoobchodních střediscích vyhrazuje právo odmítnout zejména z bezpečnostních důvodů přístup dětem mladším dvanácti let.”

Kdybyste však nakupoval v běžné prodejně jako zákazník-spotřebitel, bylo by možné podobný přístup prodejce vyhodnotit jako zakázanou diskriminaci. Mezi „klasické“ diskriminační důvody patří kromě pohlaví, rasy či věku i rodinný stav. Pokud by však měl prodávající pro své jednání nějaký rozumný důvod – třeba nebezpečí úrazu, které malým dětem hrozí v jeho provozovně, patrně by se zakázané diskriminace nedopustil. Jeho jednání i důvody, které jej k němu vedly, by však mohla přezkoumat Česká obchodní inspekce.

Petra Sýkorová Profit

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
I myslivci mají své sny. Bentley představuje lovecké provedení Bentaygy
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za minutu (komentář)
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Technologie
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Nejlevnější 4K OLED televize se slevy nedočkala, ale dostane k ní zdarma PS4 Pro
Edge se právě naučil automaticky vyplňovat formuláře [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít