Diskonty už předběhly supermarkety

24. července 2006, 00:00 - (pk, čtk)
24. července 2006, 00:00

MALOOBCHODNÍ TRENDY Diskontní prodejny již v tvrdém souboji o českého zákazníka předběhly supermarkety, které v 90. letech tuzemskému trhu dominovaly. Největší oblibě se ale stále těší hypermarkety. Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v České republice, ztratily od 90.

MALOOBCHODNÍ TRENDY Diskontní prodejny již v tvrdém souboji o českého zákazníka předběhly supermarkety, které v 90. letech tuzemskému trhu dominovaly. Největší oblibě se ale stále těší hypermarkety. Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v České republice, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků. Naopak diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit. Vyplynulo to z nejnovějšího průzkumu společností Incoma Research a GfK Praha. Zatímco supermarkety v květnovém průzkumu jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo 16 procent českých domácností, tak do diskontů chodí nakupovat již 22 procent lidí. „Hlavním nákupním místem českých domácností jsou sice stále hypermarkety, které ale již nezažívají tak prudký růst jako kolem roku 2000. V posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 procent,“ říká Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research. Hypermarkety nyní jako hlavní nákupní místo potravin preferuje 39 procent domácností. POKLES POČTU MALÝCH OBCHODŮ SE ZPOMALIL

Podle průzkumu se výrazně zpomalil pokles počtu nezávislých obchodníků a spotřebních družstev. Tyto menší prodejny stále zůstávají hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost. Malé samoobsluhy a pultové prodejny jsou nejvíce využívané v Pardubickém kraji a na Vysočině. Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Diskonty se staly hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností ve Středočeském, Plzeňském, Královéhradeckém a Libereckém kraji. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarkety. POMŮŽE ZMĚNA STRATEGIE? Supermarkety by podle odborníků mohly cenové válce hypermarketů a diskontních prodejen čelit pomocí změny své obchodní strategie, která by místo nízké ceny měla preferovat pohodlný nákup. Podle průzkumů lidem vadí hlavně přeplněné obchody, pomalé nákupy, fronty u pokladen či špatná dostupnost prodejen. Úroveň cen je - alespoň podle údajů, uvedených lidmi při dotazování - až na spodních místech tohoto žebříčku. Některé supermarkety proto „jdou“ blíže nakupujícím a otevírají nové obchody přímo v centrech měst. Jsou sice menší, ale zaměřují se více na zboží každodenní spotřeby a rostoucí poptávku po zdravé výživě. Větší důraz proto kladou například na pečivo, mléčné výrobky či ovoce. DO MENŠÍCH MĚST Obchodní řetězce v Česku již delší dobu svádějí o zákazníky neúprosnou cenovou válku. Provozovatelé hypermarketů se kvůli nasycenosti tuzemského trhu stále častěji ve svých expanzních plánech zaměřují i na menší města, která dosud byla doménou levných diskontních prodejen. Nájemci prodejen v některých obchodních centrech jsou rozladěni, že návštěvnost zdaleka nedosahuje očekávaných hodnot. Zlobí se hlavně na vedení těchto areálů, že s malým zájmem veřejnosti nic nedělá a údajně málo investuje do reklamy (podrobněji v Profitu č. 21/2006). Nejnovějším příkladem nesplněného očekávání je pražské centrum Novodvorská Plaza, otevřené letos v březnu. Developerská společnost Plaza Centers Europe se již dohodla na jeho prodeji s francouzskou společností Klépierre. „Tento krok nám umožní soustředit se více na stávající projekty v Plzni, Liberci a Opavě,“ říká ředitel Plaza Centers Czech Republic Tal Ben Yehuda. Výstavba zábavně-obchodního centra v Plzni má přitom již velké zpoždění (viz Profit č. 19/2006). Experti proto očekávají, že tvrdý konkurenční boj přiměje k odchodu z Česka další velké obchodní řetězce. Loni se z Česka stáhla společnost Julius Meinl, jejíž obchody koupil Ahold. Letos české prodejny německého řetězce Edeka a francouzské maloobchodní skupiny Carrefour koupil britský řetězec Tesco. |HLAVNÍ NÁKUPNÍ MÍSTO POTRAVIN **39 % hypermarkety 22 % diskontní prodejny 20 % menší prodejny 16 % supermarkety  3 % jiné |

Pramen: Incoma Research a GfK Praha, květen 2006

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Cnews FM: Sžili jsme se s Firefoxem Quantum, nebo jsme ho vyhodili z okna? [podcast]
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít