Díky opožděným platbám evropské firmy přicházejí o miliardy eur

12. května 2009, 00:00 - <a href="http://www.euractiv.cz">Euractiv.cz</a>
12. května 2009, 00:00

Vlády a státní správa mohou evropské ekonomice pomoci až 65 miliardami eur jenom tím, že budou svým smluvním partnerům platit včas. Vyplývá to z nejnovějších průzkumů Evropské komise, podle nichž státní správa a vládní úřady zaplatí do 30 dnů pouze polovinu všech vystavených faktur.

Autor: Profit

Novela směrnice o opožděných platbách je jedním ze čtyř legislativních návrhů, které jsou součástí Aktu pro malé a střední podniky. O novelizaci usilovali zástupci malých a středních podniků, kteří argumentují tím, že na rozdíl od velkých společností pro ně mohou mít opožděné platby fatální důsledky. Nejvíce jsou přitom ohroženy firmy v počáteční fázi podnikání.

Komisi trvalo zveřejnění návrhu novely o několik týdnů déle, než se původně očekávalo a reakce sdružení zastupujících malé a střední podniky na znění novely byla spíše smíšená. Zatímco někteří podnikatelé vítají, že EU oficiálně připustila, že opožděné platby představují problém, jiní kritizují, že novela pokrývá pouze veřejné instituce.

Veřejný sektor je nespolehlivý

Z Evropského platebního indexu vypočteného na základě šetření provedeného mezi 5.000 evropskými podniky vyplývá, že veřejný sektor je z hlediska plateb dodavatelům méně spolehlivý než soukromé podniky a spotřebitelé. Veřejnému sektoru trvá v průměru o 37 dní déle, než vystavenou fakturu uhradí.

Tyto údaje mají být zveřejněny dnes, krátce poté, co Evropská komise představila návrh novely směrnice o opožděných platbách. Směrnice orgány veřejné správy vyzývá, aby své dluhy vyrovnávaly do 30 dnů.

Za vymáhání jak veřejných tak soukromých pohledávek podnikatelé v celé Evropě ročně utratí zhruba 25 miliard eur. Tyto náklady pociťují nejbolestivěji právě malé a středně velké podniky.

Státy by mohly pomoci ekonomice včasnou platbou

Autor průzkumu, společnost Intrum Justitia, která se zabývá vyhodnocováním úvěrové situace obchodních partnerů a správou pohledávek, uvádí, že členské státy by ekonomice mohly pomoci v řádu miliard eur jen tím, že by své účty zaplatily včas a v plné výši.

Do 30 dnů dostane zaplaceno pouze 50% firem, což je o tři procentní body méně než v předchozím roce. Více než 70% respondentů z celé Evropy se navíc obává, že riziko opožděných plateb v nadcházejících 12 měsících ještě vzroste. Vloni se takového vývoje obávalo pouze 30% dotázaných.

Kvůli platební neschopnosti ze strany státní správy, podniků a spotřebitelů musely firmy 2,4% všech pohledávek označit jako nevymahatelné a odepsat je. To je o 0,4% (neboli 20 miliard eur) více než v předchozím roce. Pokud by všichni své dluhy splatili včas a v plné výši, pomohlo by to evropské ekonomice v rozsahu, který odpovídá injekci ve výši 270 miliard eur.

„Vlády po celé Evropě na jednu stranu do svých ekonomik pumpují obrovské finanční sumy a snaží se tak zlepšit podnikové cashflow, ovšem stejné subjekty na druhou stranu neplatí včas,“ říká Lars Wollung, výkonný ředitel Intrum Justitia.

„Právě proto všechny evropské vlády vyzýváme, aby platily včas. Evropské podniky, zvláště ty malé a střední, bojují o přežití a injekce do ekonomiky v minimální výši 65 miliard eur by pro ně mohla být dobrým záchranným lanem“, dodal Wollung.

S opožděnými platbami se potýkají i čeští podnikatelé. Podle únorového průzkumu Hospodářské komory ČR mělo s pozdními platbami problém 75% podniků a dubnový průzkum Svazu průmyslu a dopravy navíc dodává, že se situace oproti loňskému roku zhoršila.

Více na EurActiv.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít