Dědictví s vlastní faunou i flórou

06. února 2006, 00:00 - (pb)
06. února 2006, 00:00

BROWNFIELDS Betonové ranveje, hutní haldy i panelová kasárna. Takové je spektrum středočeských brownfields - staveb a pozemků, které přestaly být využívány a dnes chátrají. Středočeský kraj patřil v rámci Čech už od XIX. století k těm nejvíce industrializovaným.

BROWNFIELDS Betonové ranveje, hutní haldy i panelová kasárna. Takové je spektrum středočeských brownfields - staveb a pozemků, které přestaly být využívány a dnes chátrají.

Středočeský kraj patřil v rámci Čech už od XIX. století k těm nejvíce industrializovaným. To bylo důsledkem výjimečného hospodářského postavení Prahy, pro kterou její nejbližší okolí vždy představovalo jakési dodavatelské zázemí.

Na Kladensku k průmyslovému rozvoji zásadním způsobem přispěly i vydatná ložiska kvalitního černého uhlí. Nedávný útlum těžebního a hutnického průmyslu stojí v pozadí vzniku řady brownfields v našich poměrech poměrně unikátních. Především jsou to rozlehlé areály někdejších oceláren, které mají celkovou plochu 500 hektarů. Oříškem především ekologickým jsou pak haldy - umělé kopce z popílku, strusky, škváry a dnes už těžko identifikovatelného odpadu. Hald je na Kladensku několik desítek a jejich budoucnost nejasná. Podle názorů některých odborníků jsou už vlastně přirozenou součástí krajiny, mají svou flóru i faunu. Podle jiných ale vzhledem k neznámému složení mohou být i hrozbou a potřebují ekologickou sanaci. Nedávno byl odstartován projekt sanace haldy u obce Buštěhrad - je rozplánován na takřka dvacet let a bude představovat náklady v řádu miliard korun. Navíc už v počátečním stadiu, tedy před vlastním započetím prací, narazil na odpor obcí i široké veřejnosti.

Úplně jinou genezi mají brownfields, s nimiž se musí vyrovnat obce na „druhé“ straně kraje, tedy na západ od Prahy. Tady, u obce Milovice, byl už od roku 1904 vojenský výcvikový prostor. V roce 1968 ho zabrala sovětská armáda, která na jeho území postavila řadu objektů včetně malého panelového sídliště i s infrastrukturou, zároveň ovšem katastrofálně zdevastovala celé území újezdu. V roce 1995 byla lokalita předána civilnímu sektoru a od těch dob se datují snahy o její revitalizaci. Dosavadním výsledkem je takřka pět stovek bytů v rekonstruovaných panelových kasárnách.

Velká část území je ale dosud zpustlá. Strategickým záměrem je vybudování logistického centra, které by mohlo využít i někdejšího, dnes nefunkčního vojenského letiště, vše je zatím ovšem jenom ve stadiu záměrů a úvah. Od počátku tohoto roku bylo vlastnictví areálu převedeno na kraj a obec Milovice, což by revitalizaci mělo urychlit. Rozhodující ovšem budou aktivity soukromých investorů, potřebné finanční prostředky jsou za hranicemi možností kraje i města. V současnosti se zpracovává komplexní revitalizační studie, první konkrétní výsledky budou podle představitelů kraje viditelné do tří čtyř let.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít